تیتر 20- سال 1403 برای بانک ملت، بهویژه از منظر عملکرد مالی و استراتژیک، سال متفاوتی بوده است. این بانک، با تمرکز بر سهولت اعطای تسهیلات حمایتی و سرمایهگذاری در نوآوریهای دیجیتال، جایگاه خود را در بازار بانکی کشور ارتقا داده است. در حالی که بسیاری از بانکها، هنوز برای بازگشت به روند پیش از بحرانهای اقتصادی تلاش میکنند، بانک ملت با اتخاذ تصمیمات هوشمندانه، برای جذب منابع و افزایش سودآوری، حمایت از تولید، ارتقای عملکرد بورسی و تحول دیجیتال، دستاوردهای فراوانی را در کارنامه خود ثبت کرده است.
رشد قابلتوجه در اعطای تسهیلات
یکی از مهمترین اقدامات مثبت بانک ملت در سال گذشته، افزایش قابلتوجه اعطای تسهیلات به حوزههای مختلف بوده است. پارسال این بانک در زمینه اعطای تسهیلات، حمایتهای گسترده از تولید، مسکن، اشتغال و جوانی جمعیت انجام داده است.
طبق دادههای منتشرشده، بانک ملت برای حمایت از اقشار مختلف و نیز حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، تا پایان دیماه 403، بیش از 425 هزار نفر فقره تسهیلات حمایتی به مبلغ حدود 950 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده که بیانگر رشد 48 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. همچنین این بانک بیش از 148 هزار فقره تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به ارزش بالغ بر 497 هزار میلیارد ریال و حدود 100 هزار فقره تسهیلات قرضالحسنه فرزندآوری، معادل 84 هزار میلیارد ریال اعطا کرده است. آمار تسهیلات قرض الحسنه ازدواج بانک ملت تا پایان دیماه، بیانگر رشد 85 درصدی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است.
گزارش بانک مرکزی نیز حاکی است برای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، بانک ملت در 9ماهه نخست سال گذشته ، بیش از 455 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به حدود 136 هزار متقاضی پرداخت کرده و تا پایان پاییز، رتبه نخست را از نظر میزان تسهیلات اعطایی، تسهیلات حمایتی، بهویژه قرضالحسنه، ازدواج و فرزندآوری کسب کرده است.
عملکرد مثبت در سودآوری
بانک ملت در حوزه مالی، عملکرد مثبتی را در بورس و سودآوری نشان داشته است. این بانک در پنجماهه نخست سال 1403 گزارشهای مثبت و مداوم از افزایش درآمدهای عملیاتی منتشر کرده است. در پایان دیماه نیز با ثبت حاشیه سود 68 هزار میلیارد تومانی و رشدی 14 درصدی نسبت به سال قبل از آن، رتبه نخست را در بین بانکهای بورسی به خود اختصاص داده است. این موفقیتها باعث افزایش 32.5 درصدی ارزش بازار سهام بانک ملت و جذب بیشتر سرمایهگذاران شده است.
کسب رتبه نخست در شاخصهای مختلف مانند سودآوری، بازده فروش، ارزشافزوده و بهرهوری، از جمله مواردی است که بانک ملت، بدین وسیله جایگاه خود را در بین بانکهای کشور تحکیم کرده است. این دستاوردها، بیانگر توانمندی بانک در مدیریت منابع و افزایش اعتماد عمومی و سرمایهگذارانش است.
مولدسازی داراییهای مازاد
یکی از مهمترین اقدامات بانک ملت در سال گذشته، فروش املاک و داراییهای مازاد بوده است. این بانک در زمینه مولدسازی داراییها و کاهش هزینههای مالی، ضمن فروش 10 هزار میلیارد ریال از اموال مازاد، 21 مزایده برای فروش املاک برگزار کرده و برنامهریزی دقیق برای فروش املاک دیگر را در دستورکار قرار داده است. این اقدامات در جهت بهبود نقدینگی بانک و تامین منابع مالی برای اعطای تسهیلات بیشتر به بخشهای مختلف اقتصادی کشور است.
تحول دیجیتال و نوآوریهای فناورانه
یکی از ارکان اصلی موفقیت بانک ملت، تحول دیجیتال و بهرهبرداری از فناوریهای نوین در خدمات بانکی طی سال بوده است. این بانک با ایجاد پلتفرمهای دیجیتال جدید مانند بانکداری ویدئویی، چک دیجیتال و سیستمهای غیرحضوری تسهیلات، کیفیت سرویسهای بانکی را ارتقا داده و فرایندهای بانکی را تسهیل کرده است. همچنین بانک ملت، نخستین موسسه تحقیقاتی هوش مصنوعی و فناوریهای شناختی در حوزه بانکی را با همکاری دانشگاه تهران تاسیس کرده؛ اقدامی که موجب میشود در آینده نزدیک، محصولات جدید بانکی مبتنی بر هوش مصنوعی را به بازار عرضه کند.
افزایش سرمایه و توسعه منابع
بانک ملت در راستای تقویت توان مالی، برنامههای مختلفی برای افزایش سرمایه و توسعه منابع مالی دارد. یکی از این برنامهها، افزایش سرمایه 50 هزار میلیاردی از محل سود انباشته و برآورد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داراییهای ثابت به میزان 120 هزار میلیارد تومان است. با این اقدامات، بانک ملت از نظر میزان سرمایه ثبتی، بزرگترین بانک بورسی کشور خواهد شد.
مجموع این اقدامات، موجب بهبود کفایت سرمایه بانک و تقویت قابلیتهای آن در اعطای تسهیلات بیشتر به مشتریان میشود. با ارتقای کفایت سرمایه به 13.19 درصد، بانک ملت، یکی از بانکهای پیشرو در استانداردهای بینالمللی خواهد بود.
کسب رتبههای برتر
فراتر از اینها، بانک ملت در سال 1403، موفق به کسب رتبههای برجسته در حوزههای مختلف شده است. این بانک در شاخصهای مختلف مانند بازده فروش، سودآوری، ارزش داراییها و بهرهوری، در رتبه نخست بانکها قرار گرفت. همچنین طبق رتبهبندی سازمان مدیریت صنعتی در زمستان 403، بانک ملت از نظر شاخص ارزش افزوده، رتبه سوم را در بین شرکتهای برتر کسب کرد و از نظر شاخص بازده فروش در گروه بانکها و موسسات اعتباری، بر پله نخست ایستاد. این بانک، در پانزدهمین دوره جایزه ملی مدیریت مالی ایران با سابقه حضور دو ساله نیز برای دومین سال پیاپی، با کسب بالاترین امتیاز در شبکه بانکی کشور، «تندیس زرین جایزه ملی مدیریت مالی ایران در سال 1403» را به خود اختصاص داد. این نتایج، در سایه اقدامات موثر مدیریتی، اصلاحات فرایندهای داخلی و توجه به نیازهای مشتریان، حاصل شده است.
پیشرو و متعهد در حوزه مسئولیت اجتماعی
بانک ملت علاوه بر اینکه به عنوان بازوی اجرایی دولت در رشد و شکوفایی اقتصادی سهم ویژهای دارد، در زمینه مسئولیت اجتماعی نیز در بازههای زمانی میانمدت و بلندمدت، با تکیه بر کسب اهداف متعالی، فعال است. فعالیتهای بشردوستانه، ایفای مسئولیت اجتماعی در قبال کارکنان، مدیریت مصرف منابع و انرژی، تامین مالی و سرمایه هدفمند، حفظ محیط زیست، مشارکت کارکنان و مشتریان، ارتباطات برون سازمانی و فرهنگسازی، محورهای کلیدی حوزه مسئولیت اجتماعیِ بانک ملت هستند.
بانک ملت همچنین در زمینه کمک به نیازمندان در مناطق مختلف و کمبرخوردار فعال بوده است. به طور مثال، همزمان با آغاز مدارس، ۲۰۰ بسته تحصیلی در استان خراسان جنوبی، تهیه و بین دانشآموزان نیازمند، توزیع کرده است.
انعطاف در رویکرد با نگاه بلندمدت
بانک ملت، در سال جاری، با تقویت توانمندیها در بخشهای مختلف اقتصادی، مانند اعطای تسهیلات هدفمند و بهرهبرداری از فناوریهای نوین، الگوی موفق در تحول بانکی محسوب میشود. این بانک، با رشد چشمگیر تسهیلات، افزایش درآمدهای عملیاتی، موفقیت در مولدسازی داراییها و تحولات دیجیتال، در مسیر تقویت منابع مالی، نوآوری در خدمات بانکی و پاسخگویی به نیازهای جامعه، عملکرد ارزشمندی داشته است.
آنچه این توفیقات را برجسته میکند، رویکرد منعطف و بلندمدت بانک در مواجهه با چالشهای اقتصادی است. با ترسیم روندهای کلیدی برای آینده بانک ملت، باید دید آیا این بانک قادر است روند روبهرشد خود را در سال جدید نیز ادامه دهد یا با تغییرات پیشبینینشده اقتصادی، مجبور به اتخاذ رویکردهای جدید خواهد شد.