تیتر 20- در جهانی که اطلاعات، دیگر بهتنهایی قدرت نیست و «اقناع»، قدرت واقعی است، کتاب «اقناع: چرا و چطور دیگران را قانع کنیم»، نوشته فرنود حسنی، بهمثابه نقشه دقیق و کاربردی از سرزمین پیچیدهای بهنام ذهن و احساس انسانهاست؛ سرزمینی که هر روزه در آن نبرد بیصدا بین خواستهها، ترسها، باورها و تصمیمها در جریان است.
کتاب «اقناع؛ چرا و چطور دیگران را قانع کنیم؟»، امسال (1404)، توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر شده و در ۱۰ فصل، سامان یافته است. این کتاب از مباحث پایهای مانند چیستی اقناع، تفاوت آن با تبلیغ و ترغیب، و نیز ارائه نظریههای کلاسیک، آغاز میکند و سپس به مباحث روانشناسی اقناع، تکنیکها و فنون متقاعدسازی، کاربردهای آن در محیطهای شخصی، شغلی، رسانهای و تبلیغاتی میپردازد. فصول پایانی کتاب نیز اثر اقناع را در سیاست، آموزش، سلامت عمومی و مهندسی اجتماعی بررسی میکنند. این ساختار به خواننده امکان میدهد درک نظاممند از اقناع، از نظریه تا کاربرد، پیدا کند.
اقناع، از دل تجربه
اگر فرنود حسنی را صرفاً نویسنده این کتاب معرفی کنیم، حق مطلب را ادا نکردهایم. او دکتری مدیریت رسانه، مدیر روابط عمومی بانک سامان و از چهرههای شناختهشده در حوزه روابطعمومی، تبلیغات و ارتباطات سازمانی در ایران است؛ فردی که طی دو دهه گذشته، نهفقط در قامت تحلیلگر، بلکه بهعنوان کنشگر، استراتژیست و مربی ارتباطات، ردپای ویژه در شکلگیری گفتمانهای تبلیغاتی، روابط عمومی و رسانهای داشته و «اقناع» را «تجربه» کرده است.
حسنی در این سالها، تألیفات فراوانی در حوزه روابط عمومی الکترونیک، بازاریابی دیجیتال و رسانههای نوین منتشر کرده است. «مديريت بازاريابي الکترونيکي»، «مديريت روابط عمومي الکترونيک» و «اصول مدیریت وبسایت»، تنها بخشی از آثار وی در این عرصهها بهشمار میروند.
دغدغه انتشار کتاب «اقناع: چرا و چطور دیگران را قانع کنیم»، صرفاً تولید متن نیست، صفحات آغازین کتاب، با ارجاع کوبنده به خطابههای آتشین هیتلر و نیز لیدرهای سکوهای فوتبال و صفحات پایانی با واکاوی عمیق مدلهای روانشناختی و تکنیکهای تبلیغاتی، نشان میدهد هدف نویسنده، ایجاد درک کاربردی از مفاهیم پیچیده است. این کتاب، نه فقط برای مدیران روابطعمومی یا دانشجویان ارتباطات، بلکه برای هرکس که میخواهد در عصر روایتها، به جای شنونده منفعل، بازیگر مؤثر باشد، راهگشاست.
اقناع، از نظریه تا زندگی روزمره
برخلاف بسیاری از کتابهای حوزه اقناع که به تکنیکهای ساده برای فروش یا مذاکرات تجاری بسنده میکنند، نویسنده، مسیر دشوارتر، یعنی تشریح سازوکار اقناع از ریشههای فلسفی و روانشناختی تا کاربردهای عینی در زندگی روزمره، سیاست، سلامت عمومی و حتی هنر را انتخاب کرده است. وی در فصل دوم با تشریح نظریههای بنیادین مانند «مدل احتمال تفسیر شناختی» یا «نظریه تعهد و سازگاری»، نشان میدهد اقناع، تنها یک ابزار عملی نیست، بلکه بازتاب لایههای پنهان درون انسان است.
در فصلهای میانی کتاب، یعنی بخشهایی که به تکنیکهای اقناع، نگرشها و روانشناسی رفتار مصرفکننده اختصاص یافته، نویسنده تلاش کرده تجربه میدانیاش را با چارچوبهای علمی تلفیق کند. برای مثال، تحلیل او از رابطه «داستانگویی» و اقناع در روانشناسی مثبت، صرفاً نقلقول دانشگاهی نیست؛ بلکه حاصل تجربه زیسته در محیطهایی است که در آن برندها با روایتهای قوی، اعتماد مخاطب را بازسازی کردهاند. شاید راز جذابیت این کتاب، آمیختگی پژوهش، تجربه و شهود حرفهای باشد.
یکی از ویژگیهای برجسته این کتاب، ساختار مرحلهبهمرحله آن است که خواننده را از «چیستی» اقناع در فصل اول، به «چگونگی استفاده» از آن در فصلهای پایانی هدایت میکند. این مسیر نهتنها از نظر موضوعی، بلکه از نظر ذهنی نیز قانعکننده است، زیرا با هر فصل، خواننده به جایگاه فعالتری در فرایند اقناع نزدیک میشود؛ تا جایی که نویسنده در فصل هشتم کتاب، با بیان صریح و کاربردی بهخوبی نشان میدهد چطور میتوان در روابط بینفردی، محیطهای کاری، مذاکرات حرفهای یا حتی مدیریت بحرانهای رسانهای، اقناع را به ابزاری اثربخش تبدیل کرد.
مرز باریک اقناع و فریب
با این همه، شاید مهمترین دستاورد کتاب را بتوان در یک واژه خلاصه کرد: «اخلاق»! حسنی با وجود تسلط بر فنون اقناع، هیچگاه وسوسه نمیشود که آن را به ابزار تسلط بر دیگران تقلیل دهد. او بارها در لابهلای متن، از مخاطب میخواهد به مرز باریک میان اقناع و فریب، آگاه باشد و مسئولیت اجتماعی و انسانی این مهارت را فراموش نکند. به همین دلیل، فصل سوم، با عنوان «موانع و چالشهای اخلاقی در اقناع»، یکی از کلیدیترین و ضروریترین قسمتهای کتاب است.
در شرایطی که جامعه ایران با پیچیدگیهای روزافزون در عرصه ارتباطات، رسانه و فضای مجازی مواجه است، کتاب «اقناع: چرا و چطور دیگران را قانع کنیم»، میتواند چراغی باشد که در تاریکی تبلیغات پرزرقوبرق، اخبار جعلی و بحران اعتماد، مسیر بازسازی گفتوگو را نشان دهد. فرنود حسنی، بهخوبی دریافته دنیای امروز بیش از آنکه نیاز به «داد زدن» داشته باشد، نیازمند «فهمیدن» است و اقناع، ابزاری برای فهم بهتر خود و دیگری است.
این کتاب، صرفاً یک متن علمی نیست، بلکه تلاش جدی برای بازتعریف قدرت در قالب تأثیرگذاری اخلاقمحور است. لذا همانطور که در عنوانش وعده داده، نشان میدهد «چرا» باید دیگران را قانع کرد و «چطور» باید این کار را انجام داد. فراتر از اینها، این کتاب به ما میآموزد اقناع، تنها وقتی ارزشمند است که از دل فهم واقعی مخاطب بجوشد، نه از بازیهای سطحی روانشناختی.
فرنود حسنی در این کتاب، نهفقط یک نویسنده، بلکه لیدری است که در جایگاه یک بازی فوتبال، تماشاگر را به ایستادن دعوت میکند؛ اما نه برای تشویق بیهدف، بلکه برای ساختن ارتباطی که در آن صداقت، احترام و تأثیرگذاری، دستبهدست هم دادهاند.
عنوان کتاب: اقناع (چرا و چطور دیگران را قانع کنیم؟)
نویسنده: فرنود حسنی
ویرایش: زهرا بابازادگان
صفحهآرا: غلامحسن بابازادگان
طراح جلد: فرناز صالحی
انتشارات: کارگزار روابطعمومی
نوبت انتشار: اول/۱۴۰۴
تیراژ: ۵۰۰ جلد
تعداد صفحات: ۲۸۵ص
مرکز پخش: ستارخان- نبش باقرخان- پ ۱۳۱- واحد۴
تلفن پخش: ۰۹۱۲۱۹۳۸۴۱۹-۶۶۹۴۳۶۷۰
وب سایت: www.irancpr.ir – www.shara.ir- www.kpri.ir