تیتر۲۰ - هفتمین دوره نمایشگاه صنعت پخش؛ پس از تجربه دو دوره برگزاری در جزیره کیش، بار دیگر به تهران باز میگردد و از ۲۴ تا ۲۷ تیرماه در یکی از بزرگترین و مدرنترین فضاهای نمایشگاهی کشور یعنی مرکز نمایشگاهی ایران مال در دو طبقه مجزا برگزار خواهد شد.
در این نشست دکتر سهراب کارگر، رئیس هیأت مدیره انجمن ملی صنعت پخش ایران با اشاره به دستاوردهای برجسته دوره قبل اظهار داشت: در سال گذشته شاهد رضایتمندی ۹۶ درصدی از شرکتکنندگان بودیم که نشاندهنده اثربخشی بالای این رویداد در زنجیره توزیع و پخش کشور است.
همچنین رشد ۲۰ درصدی در قراردادهای B2B و افزایش ۲۲ درصدی تعداد مشارکتکنندگان، افزایش ۱۵ درصدی ظرفیت زیربناها و سطح رضایتمندی ۹۶ درصدی از حضور در دوره ششم را شاهد بودیم که مهر تاییدی بر موفقیت رویکرد تعامل محور و تخصصگرای این رویداد بود.
کارگر همچنین از نهادینهسازی مفهوم شرکتهای طرف سوم (Third party Distribution) بهعنوان یکی از مهمترین گامها در ارتقای حرفهایگری در صنعت پخش نام برد و افزود: با همکاری مستمر وزارت صمت توانستیم بستر اجراییشدن شرکتهای طرف را فراهم کنیم.
تاکنون ۲ شرکت موفق به اخذ مجوز رسمی در این زمینه شدهاند و این دستاورد میتواند به بهبود استانداردهای لجستیک ارتقا شفافیت و کاهش هزینههای زنجیره پخش منجر شود.
وی افزود: صنعت پخش در دهههای اخیر نقش کلیدی در توسعه صنایع تولیدی کشور ایفا کرده و یکی از اهرمهای پرقدرت در ایجاد رقابت بین واحدهای تولیدی، بهبودی کیفیت، ایجاد اشتغال و تعدیل و ثبات قیمتی در بازار در شرایط مختلف میباشد. همچنین انجمن ملی صنعت پخش ایران با ۲۰ شعبه در کشور و به پشتوانه ۲ هزار عضو با گردش مالی سالانه بیش از ۹۵۰ هزار میلیارد تومان و بهرهگیری بیش از ۱۲۰ هزار نیروی انسانی بهصورت مستقیم ، مأموریت توزیع سراسری قریب به ۱۰۰ درصد دارو، ۹۰ درصد محصولات غذایی، آرایشی، بهداشتی و شوینده ودرصد قابل توجهی از لوازم خانگی، تجهیزات پزشکی، محصولات دخانی، روانکارها و لوازم تحریر و غیره را از مبادی تأمین تا کلیه سطحهای عرضه خردهفروشی، فروشگاههای زنجیرهای و غیره را بهصورت مویرگی، با قیمت یکسان و با کیفیت مناسب در سراسر کشور برعهده داشته و نقش بسیار مهمی در زنجیره عرضه محصولات و بهبود و توسعه نظام توزیع کشور ایفا میکند.
وی درباره هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران گفت: صنعت پخش بهعنوان یکی از اجزای حیاتی زنجیره تأمین، با تأمین بهموقع کالاها و دسترسی سریعتر مصرفکنندگان به محصولات موردنیاز، نقش اساسی در رشد اقتصادی دارد. در دنیای امروز، با تغییرات سریع تکنولوژیک و مدیریتی، بهروزرسانی دانش و توسعه شبکههای ارتباطی بیش از هر زمان دیگر اهمیت یافته است.
وی ادامه داد: باتوجه به استقبال زیستبوم صنعت پخش، پس از برگزاری موفق ۶ دوره در تهران و کیش، هفتمین نمایشگاه و کنفرانس بینالمللی صنعت پخش ایران در سالجاری میزبان بزرگان این صنعت در پایتخت است. این رویداد از تاریخ ۲۷ تا ۲۷ تیرماه ۱۴۰۴ در مرکز نمایشگاه و همایش بینالمللی ایران مال تهران برگزار خواهد شد.
این گردهمایی فرصتی بینظیر برای فعالان صنعت پخش، تولیدکنندگان، تأمینکنندگان، مدیران فروشگاههای زنجیرهای، ارائهدهندگان خدمات لجستیکی، بانکها، شرکتهای فناوری و سایر ذینفعان این حوزه محسوب میشود. علاوه بر معرفی جدیدترین راهکارها و نوآوریهای صنعت پخش، این نمایشگاه بستری ایدهآل برای ایجاد همکاریهای پایدار، گسترش شبکههای تجاری و تقویت تعاملات بینالمللی فراهم میآورد.
در ادامه این نشست، محمدرضا مرادی، عضو هیأت مدیره انجمن ملی پخش ایران، به تشریح محورهای نوین و آیندهنگرانه این دوره از کنفرانس پرداخت و تأکید کرد: صنعت پخش یکی از پیچیدهترین زنجیرهها در اقتصاد کشور است.
وی گفت: در سالهای اخیر اهمیت علم و فناوری در این حوزه بیش از گذشته نمایان شده و ما بر آنیم تا در این کنفرانس مفاهیمی چون هوشمصنوعی، یادگیری ماشین، اتوماسیون در پخش و همچنین راهکارهای بهرهگیری از انرژیهای پاک را در دستور کار قرار دهیم.
به گفته مرادی، این نمایشگاه نه فقط محلی برای عرضه دستاوردهاست بلکه به مثابه پلی برای همافزایی میان بخش خصوصی، نهادهای دولتی شرکتهای فناوری محور و نخبگان علمی در نظر گرفته شده است.
پلی که میتواند آینده صنعت پخش را به سمت بهرهوری، شفافیت و پایداری سوق دهد.
دکتر احمد شیروانی، دبیرکل صنعت پخش ایران امروز درباره نمایشگاه این دوره اظهار داشت: تاکنون ۹۵ شرکت در فضایی به وسعت ۸ هزار مترمربع برای حضور نمایشگاه ثبتنام کردهاند تا در دو طبقه از مرکز نمایشگاه و همایشهای بینالمللی ایران مال آخرین توانمندیهای صنعت پخش را به منصه نمایشگاه بگذارند.
وی با بیان اینکه مهمترین دغدغه انجمن بار محتوایی این گردهمایی است، متذکر شد: جهت نیل به این هدف پنلهای متعددی نظیر پنل تحول دیجیتال و هوشمندسازی توزیع، زنجیره تأمین و ارتباط با تولیدکنندگان، لجستیک، زیرساختها و بهینهسازی هزینهها، برندینگ و مارکتینگ و بازار، توسعه پایدار، محیطزیست و مسؤولیتهای اجتماعی، مدیریت منابع مالی و هزینهها، پنل رسانه، بازار سرمایه و… برگزار خواهد شد.
شیروانی با بیان اینکه این رویداد که با درایت هیأت مدیره انجمن شکل گرفته و در حال توسعه است تنها رویداد B2B در زنجیره ارزش صنعت غذا و دارو بهشمار میرود، تأکید کرد: امروز مجوزهای موازی بزرگترین معضل فعالان صنعت پخش است.
در بخش دیگری از این مراسم حمید محلهای، مدیرکل توزیع و تنظیم بازار وزارت صمت با تمجید از فعالیتهای هدفمند انجمن ملی صنعت پخش گفت: صنعت پخش یکی از ارکان حیاتی در پایداری جریان تأمین کالا در کشور است و نقش شرکتهای پخش در کاهش نوسانات بازار تأمین بهموقع کالاها و رساندن محصولات به اقصینقاط کشور امکانپذیر است.
وی افزود: ما امروز در شرایطی قرار داریم که برای ارتقا بهرهوری در زنجیره توزیع، ناگزیر به استفاده از هوشمصنوعی، هوش تجاری سیستمهای ERD، تحلیلدادههای کلان و ابزارهای حل مسأله هستیم این موارد میتوانند به کاهش هزینههای پنهان و افزایش چابکی در ساختار پخش کشور منجر شوند.