تیتر20 - بررسی دقیق و مستند تاریخچه ورود و وضعیت فعلی بیمه رازی در بازار سرمایه نشان میدهد این شرکت در سال ۱۳۸۲ تأسیس و در سال ۱۳۹۰موفق به پذیرش در بازار سرمایه شد.
سابقه حضور در تابلو پایه زرد تا تاریخ تیر ۱۳۹۷ ثبت شده است. از این رو حداقل از سال ۱۳۹۰ تا امروز، نماد «ورازی» در پایه زرد قابل معامله بوده و تغییر جدی تا آن زمان رخ نداده بود. این شرکت در سوابق خود ارتقا از تابلو نارنجی به زرد هم داشته است که براساس گزارشهایی از مهر ۱۳۹۹در تابلو نارنجی حضور داشته و سپس با تلاش بخش مالی به تابلو زرد انتقال یافته که نشان از بهبود شفافیت و نظم اطلاعاتی شرکت دارد. ثبت دقیق در سامانه کدال و رعایت قوانین افشا و تلاش برای ارتقا به بازار دوم فرابورس از ویژگیهای این نماداست که توانسته آن را تا تابلو پایه زرد ارتقا دهد.
گزارش منتشرشده در آبان ۱۳۹۸ در کدالنگر بورس۲۴ نشان میدهد شرکت درخواست رسمی به سازمان فرابورس برای انتقال از بازار پایه به بازار دوم فرابورس داشته است. با این حال، در مدت حداقل ۶ سال اخیر (تا خرداد ۱۴۰۴)، این ارتقا محقق نشده و نماد همچنان در پایه زرد مانده است.
آیا فرصتی برای ارتقا وجود دارد؟
اصولاً اگر شرکت بتواند مجموعه نسبتهای مالی (نسبتهای جاری، مالکانه، سودآوری) را بهبود دهد، شفافیت اطلاعات و صورتهای مالی را حفظ کند و نقدشوندگی سهامش را با بازارگردان یا افزایش سرمایه ارتقا دهد میتواند برای انتقال به بازار دوم یا حتی به بازار اصلی فرابورس برنامهریزی کند. در گذشته بیمه رازی نیز چنین نیتی را اعلام کرده، اما به دلیل نقدشوندگی پایین، نیاز به حجم معاملاتی بالاتر و ضوابط سختگیرانهتر بازارهای بالاتر، همچنان در تابلوی زرد باقی مانده است.
اما به اعتقاد تحلیلگران بازار سرمایه پیگیری اجرای برنامه افزایش سرمایه، ارتقای ساختار حاکمیتی و انتشار مرتب صورتهای مالی مسیر رسیدن به ارتقای این نماد است.
در مجموع، بیمه رازی با مسیرگذار خود از تابلو نارنجی تا زرد، نشان داده شفافیت و دیسیپلین اطلاعاتی را رعایت میکند، اما هنوز باید در عملکرد مالی و نقدشوندگی پیشرفتهای بیشتری انجام دهد تا زمینه ارتقا به بازارهای بالاتر فراهم شود.
ساختار و عملکرد پرتفوی
شرکت بیمه رازی از تمرکز بر بخشهای پرضرر مانند درمان و ثالث به سمت رشتههای سودآور مانند زندگی، آتشسوزی، حملونقل حرکت کرده است. این انتخاب ضریب خسارت شرکت را کم کرده است اما میتواند خلأیی در بیمههای خرد و بیمههای درمان و ثالث ایجاد کند.
تنوعبخشی هدفمند پرتفوی ازجمله افزایش سهم بیمههای زندگی در ۹ ماه اول ۱۴۰۳ گام موثری در جهت متعادلسازی و جذب مشتریان خرد بوده و معرفی محصولات نوآورانه مثل «زیگورات»، «همای رازی» و راهاندازی سامانههای آنلاین صدور، نشاندهنده پویایی و پاسخگویی به نیاز بازار بوده است.
رشد چشمگیر حقبیمه تولیدی از ۹۰۰ به ۳۷۰۰ میلیارد تومان در چند ماه ابتدایی ۱۴۰۳در کنار اصلاح ترکیب پرتفوی، توانسته ضریب خسارت را از حدود ۷۳ به زیر ۶۰درصد برساند.
اگرچه بیمه رازی توانسته با اصلاح ساختار پرتفوی ثبات و سودآوری بلندمدت به دست آورد اما هنوز چالشهای مهمی پیش رو دارد. در مقایسه با رقبا، بیمه رازی هنوز در مراحل اولیه اصلاح قرار دارد که اگر بتواند اصلاحاتش را ادامه دهد، بهخصوص در زمینه کنترل خسارت و تقویت دیجیتال، شانس رسیدن به سطح رقابتی شرکتهای خصوصی برتر را دارد.
چالشها و موانع کلیدی برای پیشرفت
تحلیل شرکت بیمه رازی در مقایسه با مطرحترین رقبای صنعت بیمه ایران نشان میدهد یکی از مهمترین چالشها و موانع پیشرفت بیمه رازی ضعف در پرداخت خسارت و رضایت مشتری است.
رضایتسنجیها رتبه ۱۳ در رسیدگی به شکایات و رتبه ۵ در رضایت از مبلغ خسارت رازی را نشان دادهاند که پایینتر از میانگین دیگر شرکتهاست. نظرات منفی مستقیم کاربران نیز در پلتفرمهایی مانند «بیمه داتکام» و «ازکی» مطرح شده است.
عدم پرداخت صحیح خسارت و پوشش اندک نیز میتواند از دیگر موانع ارتقای این شرکت بیمه باشد. بیمه رازی اکنون با سهم بازار نزدیک ۵درصد و تنوع محصولات قابل توجه، یکی از بازیگران اصلی بخش خصوصی صنعت بیمه است. با این حال، چالشهایی مثل نسبت خسارت بالا، ضعف در پرداخت خسارت و رضایت مشتری، و ضعف در سامانههای خدمات پس از فروش موانعی جدی بهشمار میروند.
بهبود در این حوزهها، بهویژه کاهش زمان پرداخت خسارت و افزایش شفافیت، میتواند جایگاه رازی را به سطح رقبا مانند پارسیان و آسیا نزدیکتر کند و در بلندمدت ارتقای رتبه آن در میان شرکتهای بیمه را تضمین کند.