شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 23
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۶
سيستم 4WD يا دو ديفرانسيل داراي قدمت بيشتري نسبت به AWD است و برخي اوقات آن را 4×4 هم مي‌نامند.
کد خبر: ۸۳۵۱

تیتر20 - سيستم 4WD يا دو ديفرانسيل داراي قدمت بيشتري نسبت به AWD است و برخي اوقات آن را 4×4 هم مي‌نامند.
در خودروهاي 4WD نيروي موتور به جعبه انتقال (Transfer Case) منتقل مي‌شود. وظيفه اصلي جعبه انتقال توزيع توان بين اکسل هاي جلو و عقب است.
در داخل اين جعبه انتقال مجموعه‌اي از چرخ دنده مانند گيربکس وجود دارد. 
هنگامي که توان توسط اين جعبه تقسيم مي‌شود، به شما ضمانت مي‌کند که هر چرخي با سرعت برابر در حال گردش است. 
اين برابر بودن سرعتهاي دوراني چرخ‌ها مشکل بزرگي هنگام دور زدن خودرو ايجاد مي‌کند. 
همان طور که مي‌دانيد در هنگام پيچيدن در يک پيچ، تاير داخلي سرعت کمتري نسبت به تاير بيروني دارد. قفل بودن ديفرانسيل در اصطلاح باعث مي‌شود دور زدن خودرو با شعاع بيشتري انجام شود و يقيناً خطرآفرين است.

در سيستم‌هاي جديد 4WD شما مي‌توانيد خودتان سيستم را به صورت الکترونيکي فعال و غيرفعال کنيد. البته در مدل هاي کمي قديمي تر شما مي‌بايست اين کار را به وسيله دنده اضافي کنار دنده اصلي انجام مي‌داديد.

 در سيستم‌هاي الکتريکي معمولاً حالت Low وجود دارد که به معناي قفل شدن ديفرانسيل و تقسيم نيروي مساوي بين دو چرخ طرفين است. همچنين حالت High نيز وجود دارد که در اصطلاح کنترل لغزش نيز گفته مي‌شود. در اين حالت مشکل قفل شدن ديفرانسيل وجود ندارد. در اين حالت خودرو مي‌تواند تا سرعت 60 مايل بر ساعت حرکت کند.

مزاياي 4WD:
نيروي جلو برنده عالي در خارج ازجاده ‌ Off-road
مي‌تواند غيرفعال شود تا در مصرف سوخت صرفه‌جويي کند
تکنولوژي قوي و اثبات‌شده

معايب 4WD:

مصرف سوخت بيشتر
افزايش وزن خودرو و پيچيده شدن مکانيزم عملکردي
براي شرايط کاملاً Off-road مناسب نيست

کدام سيستم مناسب تر است:
اگر قصد داريد در اکثر موارد در جاده‌هاي Off-road سير کنيد، يقينا 4WD بهترين انتخاب است. در آب و هواي زمستاني که اکثر رانندگان آن را تجربه مي‌کنند، بسيار زيباتر است که سيستم انتقال قدرت خودش وضعيت بحراني را تشخيص دهد و بدون دخالت راننده(منظور جا زدن دنده کمک يا فعال کردن سيستم دو ديفرانسيل با دکمه) تصميم‌گيري مورد نياز را انجام دهد. پس AWD براي اين‌گونه افراد مناسب تر است. اگر شما در منطقه خيلي کوهستاني برف خيز زندگي نمي‌کنيد نيازي نيست که يک خودروي 4WD تهيه نماييد، بلکه خودرويي که داراي سيستم انتقال قدرت AWD است مانند يکي از انواع AMG مطمئناً مناسب شما است.


ارسال نظرات
موضوعات روز