شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
دکتر مهدی کریمی تفرشی،مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها در گفت و گو با تیتر20:
از سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده این درخواست را می‌کنم که به کسانی که توزیع‌کننده هستند اجازه ورود به امر تولید را ندهند./ فروشگاه‌های زنجیره‌ای با درخواست تخفیفات 50 و 70 درصدی از تولیدکنندگان در حق آن‌ها اجحاف می‌کنند.
کد خبر: ۲۱۴۲۹

دکتر مهدی کریمی تفرشی،مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها


تیتر20 - داستان ثروت نسلی و ضایع کردن و هدر رفتن آن توسط نسل بعد حکایت این روزهای بسیاری از خانواده هاست. افرادی که بدون زحمت به ثروت هنگفت پدری می رسند و بدون آگاهی و تلاش با خرج کردن غیر اصولی ،زحمات نسل قبل خود را به راحتی از بین می برند.

اما در این خیل عظیم افرادی هم هستند که با درک درست از موقعیت اقتصادی حرفه خانوادگی شان با تکیه بر دانش وتوانایی های خود علاوه برحفظ نام وارزش شغل پدری، روز به روز بر توسعه فعالیت ها تا خلق دستاوردهای بزرگ همت می گمارند.

به جرات می توان گفت،یکی از کسانی که توانسته است به این مهم دست یابد دکتر مهدی کریمی تفرشی است.

دکتر مهدی کریمی تفرشی،مدیر جوان از نسل سوم مدیران برند پرآوازه گلها است که حدود 16 سال است سکان هدایت این برند 78 ساله را در دست دارد. پیش از او پدرش، مرحوم رضا کریمی تفرشی از 1345 تا 1380 عهده ‌دار این مسئولیت بود و پیش از ایشان هم مرحوم علی کریمی‌تفرشی، پدر بزرگشان از سال 1318 گلها را پایه‌گذاری کردند. 

از موفقیت‌های مدیر جوان این روزهای گلها می‌توان به این موضوع اشاره کرد که او زمانی این برند را تنها با 35 محصول تحویل گرفت و امروزتوانسته است با همراهی مدیران و کارکنان این شرکت 330 محصول را در سبد کالاهای تولیدی خود بگنجاند.

او‌ اکنون علاوه بر مدیرعاملی مجتمع صنایع غذایی گلها، رییس هیات مدیره تعاونی تولید کنندگان محصولات غذایی و عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان نیز می‌باشد.

به بهانه موفقیت‌های این روزهای برند گلها گفت‌و‌گویی را با ایشان داشته‌ایم که در ادامه می خوانید:


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 *آقای دکتر اجازه بدهید که اولین سوال را با سوالات مرسوم و کلیشه‌ای آغاز کنم. لطفا کمی در مورد خودتان و برند گلها برایمان توضیح دهید؟ نکته‌ای که در مورد برند گلها خیلی به چشم می‌آید این موضوع است که شما روز به روز در حال توسعه سبد محصولاتتان هستید و در اخبار و کانال اطلاع رسانی گلها این محصولات به چشم می‌خورند. استراتژی شما از توسعه هر روزه محصولاتتان چیست؟

در حال حاضر ما در ایران جزو چند شرکتی هستیم که از نظر تنوع کالا، بیشترین محصول را در سبد غذاییمان داریم. خانواده نمک‌ها؛ ادویه‌جات، چاشنیها، غلات، حبوبات، خشکبار، سبزیجات خشک ، مکمل‌ها، انواع رشته‌ها و خانواده کافی‌ها و در حال حاضر هم کنسروها را در دست تولید داریم. همچنین نبات و پودر کیک و پودر ژله هم در دسته غذاهای نیمه آماده‌مان هستند. حدود 330 کالا در حال حاضر تولید می‌کنیم که همگی براساس نیاز بازار هستند. این بخش را با توجه به واحد CRM و R&D ما که نیاز مشتری‌ها را در کشور می‌سنجند برنامه‌ریزی می کنیم.

*با توجه به وضعیت بازار که این روزها فوق‌العاده رقابتی شده است و این‌که ما روز به روز شاهد تنوع محصولات برند گلها هستیم؛ ورود گلها به شاخه‌های متعدد لطمه‌ای به آن نمی‌زند؟

با توجه به این‌که ما در سراسر ایران نمایندگی‌های فروش داریم و طبق آماری که به طور تقریبی در اختیارمان است؛ همچنین با توجه به آمارهای دیگر مانند جشنواره دیموند که در آن در رابطه با سهم بازار شرکت‌ها برنامه‌ریزی‌هایی صورت می‌گیرد و اعلام می‌شود؛ اعلام شد حدود 53 درصد از سهم بازار ایران در صنف خودمان متعلق به گلها است. علاوه بر این با توجه به آمارهای شرکت پخش عقاب که کارهای توزیع را انجام می‌دهند این اتفاقات رقم می‌خوردند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی،مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها


*همانطور که مستحضر هستید این روزها بخش خرده‌فروشی در کشور ما در حال تغییر و دگرگونی است. ما در گذشته فروشگاه‌های زنجیره‌ای را به شکل حال حاضر نداشتیم، این روزها حتی برندهای فروشگاه‌های خارجی هم در حال ورود به بازار هستند . این موضوع در روند کاری شما و به طور کلی تولیدکنندگان موثر بوده یا معایبی را هم داشته است؟

این مساله هم داری معایب است و هم مزایا. در کل می‌توانیم بگوییم که اگر این موضوع به صورت تخصصی پیش رود مزایای فراوانی برای تولیدکنندگان دارد. اما با توجه به این که در کشور ما در خصوص این موضوع مشکلاتی را داریم ممکن است در دراز مدت چالش‌هایی را به وجود آورد که با همه تولیدکنندگان به نوعی دست به گریبان خواهد شد.

*شنیده می‌شود که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در حال انحصاری کردن تنوع کالاها و برندها هستند و برندهای خاصی را برای توزیع پوشش می‌دهند. با توجه به این که شما دارای سمت‌هایی در انجمن‌ها و تعاونی‌های مربوطه هستید؛ فکر نمی‌کنید که این موضوع در دراز مدت برای دسته‌ای از تولیدکنندگان مشکل‌ساز بشود؟ یا این که مجبور به رقابتی نابرابر شوند؟

در بیشتر فروشگاه‌های زنجیره‌ای دنیا این مساله رعایت می‌شود که تولیدکننده باید تولید کند و فروشگاهی که در بخش توزیع کار می‌کند، محصولات را به خوبی توزیع کند . اما اتفاقی که در بیشتر فروشگاهای زنجیره‌ای ایران که نمی‌خواهم اسمشان را ببرم در حال رخ دادن است این است که این فروشگاه ها برندهایی را برای خودشان به ثبت می‌رسانند و می‌توان گفت که تولیدکننده هم می‌شوند و این موضوع اختلال در بازار ایجاد می‌کند با توجه به این که در نظام توزیع نمی‌توانند تخصص تولید را داشته باشند در دراز مدت کیفیت کالاهای غذایی را تحت تاثیر قرار می دهند و به آن ضربه می‌زنند. من درهمین جا از تریبون شما استفاده می‌کنم و از سازمان تعزیرات حکومتی و سازمان حمایت از مصرف‌کننده این درخواست را می‌کنم که به کسانی که توزیع‌کننده هستند اجازه ورود به امر تولید را ندهند. مخصوصا در فروشگاه‌های زنجیره‌ای که اسامی آن‌ها را می توانیم در اختیار این سازمان‌ها قرار دهیم .

*چه راهکاری برای این امر دارید؟ در این زمینه تا به حال طرحی هم داده‌اید؟

بله. در دو نمایشگاه اگروفود و شیرینی و شکلات که در سال 95 برگزار شد، من دو درخواست و دو پیشنهاد به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارائه دادم. همان‌طور که مستحضر هستید در نمایشگاه اگروفود به عنوان ریاست تعاونی تولید‌کنندگان محصولات غذایی در ایران برای اولین بار در رابطه با حذف قیمت مصرف‌کننده صحبت کردم که پیگیری هم شد و متاسفانه به دلیل عدم آگاهی بازار و مردم در رابطه با این طرح سوء تفاهماتی به وجود آمد و موکول شد به زمانی که زیرساخت‌ها محیا باشد و این اتفاق بیفتد.

همچنین در نمایشگاه شیرینی و شکلات در رابطه با پیگیری اجحافی که برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با درخواست تخفیفات 50 و 70 درصدی از تولیدکنندگان در حق آن‌ها می‌کنند صحبت کردم که البته این موضوع در رابطه با تولیدکنندکان و برندهای جدید است که رخ می‌دهد، زیرا به هر نحوی علاقه‌مند به حضور در بازار هستند.

این مساله به قدری پیشرفت کرده است که فروشگاه‌های زنجیره‌ای به اجبار می‌خواهند آن را برای برندهای با قدمت 50 ساله هم اعمال کنند و آن‌ها را تهدید به عدم خرید کالاهایشان می‌کنند.

که من در این رابطه درخواستی را از وزیر محترم انجام دادم و ایشان با سازمان‌های مربوطه صحبت کردند و به سازمان تعزیرات حکومتی ابلاغ شد و در حال پیگیری است.

حقیقتا این تخفیف‌ها منجر به پایین آمدن سطح تولید می‌شود. چون برای تولیدکننده عملا صرفه اقتصادی ندارد و در دراز مدت می‌تواند اشتغال زایی و کارافرینی‌ واحد مربوطه را با خطر مواجه کند. نهایتا هر تولید‌کننده‌ای برای بقا برندش مجبور است یا حضور داشته باشد یا از سطح کیفی و کمی کارش کم کند.

دکتر مهدی کریمی تفرشی،مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها


*شنیده‌ایم که خیلی از تولیدکنندگان حتی حاضر هستند که محصولاتشان را بدون سود عرضه بکنند تا بتوانند در بازار همچنان حضور داشته باشند. پس شما هم با این موضوع به مشکل برخورد داشته‌اید؟

بله. البته فقط بحث ما نیست. من هم عضو هیئت‌مدیره خانه جوانان صنعت، معدن و تجارت هستم و هم در تعاونی تولیدکنندگان صنایع غذایی حضور دارم و درخواست این پیگیری‌ها را کسانی که در زیر مجموعه ما هستند از ما داشتند.

تنوع بسته‌بندی و استفاده از خلاقیت‌های جدید در آن را می‌توان یکی دیگر از ویژگی‌های گلها دانست. به تازگی خبردار شدیم در این رابطه یکی از نمایندگان سازمان جهانی بسته‌بندی با شما دیدار داشته‌اند و از روند کارتان بازدیدی انجام داده‌اند. هدفتان از این دیدار تغییر در روند بسته‌بندی محصولاتتان بوده است؟

بله ما تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه ارتقا بسته‌بندی با مدیر وقت سازمان جهانی بسته‌بندی در ایران و همچنین نماینده‌ای که در رابطه با این موضوع از اروپا به ایران آمده بودند امضا کردیم و همچنین کارگاه‌هایی را هم توسط مدرسان خارجی برگزار کردیم که تعدادی از مدیران برندها در این کارگاه‌ها شرکت کردند. باید بگویم که در حال حاضر برای محصولاتمان نیاز به یک جهش و تغییر بزرگ داریم.

*برای سال 2018 در رابطه با افزایش تنوع محصولاتتان چه برنامه‌هایی دارید؟

در همه این سال‌ها بحث رضایت‌مندی مشتری برای برند گلها اهمیت ویژه‌ای داشته است. نمی‌خواهم شعار بدهم اما ما حتی رنگ و غالب طرح‌هایمان را از طریق واحد CRM و R&D با نظرخواهی از مشتریانمان در دستور کارمان قرار داریم. و به وسیله تحقیقات هم؛ اکنون به غذاهای آماده ورود پیدا کرده‌ایم.

با توجه به این موضوع که در ایران تعداد خانم‌های شاغل رو به افزایش است و فرهنگ کار کردن خانم‌ها در کنار آقایان که در کل اروپا و امریکا وجود داشته و دارد در حال حاضر در ایران هم به وجود آمده است؛ خروجی غذای آشپزخانه ها کمتر شده و غذاهای نیمه آماده باید به کمک خانم‌ها بیایند.

در همین زمینه از تمام کسانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در صنعت غذا هستند درخواست می‌کنم که هنگام ورود به صنایع اشباع از مشاوره‌ها غافل نشوند و ورود بدون آگاهی نداشته باشند که منجر به ضرر و زیان بالایی برای آن‌ها بشود. همچنین صنایع غذایی آماده بهترین پیشنهادی است که به تمام عزیزانی که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند می‌کنم.

*با توجه به این که گلها در زمینه کنسرو و غذاهای آماده هم فعالیتش را شروع کرده و این موضوع که همیشه در سطح جامعه در رابطه با افزودنی‌های این محصولات و نگهدارنده‌ها نگرانی‌هایی وجود داشته است؛ در این مورد گلها چه خط مشی را داشته است؟

در واقع استفاده کمتر از مواد نگهدارنده به نفع کارخانه‌ها و شرکت‌ها هم است. هم در مورد سلامت جامعه و هم زمانی که مصرف کننده در تبلیغات محصولات برندی متوجه بشوند که مواد نگهدارنده کمی در تولیدات آن کارخانه به کار رفته است مطمئنا استقبال بیشتری از آن می‌کنند. برند گلها هم در تولید انواع کنسروهایش این مساله را جزو اولویت‌هایش گذاشته است و با کمترین درصد مواد نگهدارندهای که آسیبی برای سلامتی نداشته باشند در این مقوله ورود پیدا کرده است. ما امیدوار هستیم که روزی بتوانیم از تکنولوژی‌های نوین و برتر جهانی استفاده کنیم که غذاها بدون کمترین مواد نگهدارنده تولید شوند.

*با توجه به گستردگی فعالیت‌های شما و تنوع محصولاتی که دارید ، برنامه‌هایی هم برای صادرات دارید؟

در حال حاضر به کشورهای مختلفی از جمله کانادا صادرات داریم و با امریکا قراردادهایی را امضا کرده‌ایم . با توجه به مشکلات ممیزی زیادی که این مساله داشته است موفق شدیم اولین سری کالاهایمان را در سال جاری به کشورهای اروپایی مانند فرانسه، انگلیس و آلمان صادر کنیم. جالب بود چند شب پیش یکی از دوستانم از یکی از فروشگاه‌های آلمان عکس زردچوبه گلها را فرستاد که همین دیدن عکس برای من به عنوان یک آرامبخش عمل کرد.

این نکته را هم اضافه کنم که پکیج‌های صادراتی ما با نوع داخلی آن کاملا متفاوت است و از ورژن فارسی در آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و کالا برای هر کشوری با زبان همان کشور عرضه می‌شود.

*از نظر عددی آماری وجود دارد که با استناد به آن به ما بگویید که چه حجمی در سال صادرات دارید؟

تخمین می‌زنیم که در سال جاری حدود پنج میلیون دلار صادرات داشته باشیم.

*در کشور ما معمولا تولیدکنندگان با چالش‌ها و مشکلات فراوانی رو به رو هستند و مجموعه شما هم قطعا از این قاعده مستثنا نیست؛ این مشکلات و چالش‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی هستند؟

همان‌طور که مستحضر هستید در امر تولید همیشه مشکلات بوده و هست. حدود 4 دهه است که از انقلاب ایران می‌گذرد و ما در این مدت تحریم‌ها و فراز و نشیب‌هایی را به همراه داشته‌ایم و نمی‌توان گفت که برای 1 ساعت تحریمی وجود نداشته است. اما با توجه به رکودی که وجود دارد؛ می‌توان گفت که خوشبختانه همیشه با کنترل کردن وضعیت و استفاده از تمام ظرفیت‌ها و مدیریت استراتژیک در زمان های مختلف، باعث شده که ما هرگز دچار مشکل نشویم و می‌توانم بگویم که در حال حاضر یکی از کارخانه هایی هستیم که بیش از هزار نفر پرسنل در سراسر ایران داریم که در نمایندگی‌ها و سایت‌ها مشغول به کار هستند. ما همچنین تا به امروز حتی حقوق عقب افتاده‌ای هم نداشته‌ایم.

*با توجه به این که شما در تشکل های مختلف سمت هایی بر عهده داشته اید آیا در حال حاضر پیشنهاد یا درخواستی برای کمک به روند تولید در کشور از از ارگان های دولتی دارید؟

با توجه به این که موضوع نقدینگی در صنعت همیشه باعث به اوج رسیدن واحدهای تولیدی می‌شود و متاسفانه در کشور ما خیلی از واحدها دچار کمبود نقدینگی هستند؛ پیشنهاد می‌کنم وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به عنوان بانیان کشاورزی و غذا در ایران، دست به کار شوند و وام‌هایی را با تعرفه تولید در اختیار این مجتمع‌ها و واحدها قرار دهند. درخواست دیگر من به عنوان کار آفرین کوچکی از صنعت بزرگ غذا رسیدگی به بعضی واحدهای کوچکی که متاسفانه دچار چالش و مشکل شده‌اند و امروزه در دسته واحدهای غیر فعال و ورشکسته محسوب می‌شوند، است. این واحدها زمانی وام‌هایی را دریافت کردند که نتوانسته‌اند باز پرداخت آن‌ها را داشته باشند. دیر کردهایشان باید مورد بخشش قرار بگیرد و و به طورکلی تعاملی با آن‌ها برقرار شود و وام‌هایشان دوباره تقسیط شوند که توانایی پرداخت آن‌ها را داشته باشند و بتوانند مجددا وارد چرخه تولید شوند و این کار به اشتغال‌زایی چند صد هزار نفر بیانجامد. در مجموع تمامی دست اند کاران باید از تولید داخل حمایت داشته باشد.

دکتر مهدی کریمی تفرشی،مدیرعامل مجتمع صنایع غذایی گلها


*مجموعه گلها مجموعه ریشه‌داری است و کسانی که از بیرون نظاره‌گر روند صعودی آن هستند وقتی که متوجه می‌شوند مدیر جوانی دارد شاید این سوال برایشان به وجود بیاید که راز موفقیت این مجموعه چیست؟

صنایع غذایی گلها از سال 1318 تا به امروز حدود 8 دهه است که فعالیت خود را آغاز کرده است . درحقیقت من نسل سومی این مجموعه هستم. نسل اول از 1318 تا 1345 توسط مرحوم پدر بزرگم ؛ آقای علی کریمی تفرشی، نسل دوم مرحوم پدرم، رضا کریمی تفرشی بودند که از 1345تا 1380 فعالیت را ادامه دادند و نسل سوم هم خودم که از 1380 تا به امروز که 16 سال است گلها را ادامه داده‌ام. می‌توانم بگویم که افتخار 3 نسل همکاری و خدمات رسانی به مردم کشورمان را داشته‌ام.

و اما در رابطه با موفقیت باید بگویم که زمانی که من گلها را تحویل گرفتم در سال 1380 حدود 24 یا 25 محصول را در سبد غذاییمان داشتیم و همین‌طور هم یک جمعیت 35 نفره از پرسنل، که امروز این جمعیت به حدود 1000 نفر افزایش پیدا کرده است و 24 کالا هم به 330 کالا ارتقا یافته است.

امروز ما توانستیم بزرگترین تنوع گواهینامه‌های ملی و بین‌المللی را در ایران داشته باشیم. بالغ بر 70 تندیس، لوح تقدیر و گواهینامه‌های مختلف از روسای جمهور، وزرا، مدیران کل و استاندارها توانستیم بگیریم و امیدواریم که بتوانیم روزی یک پکیج 100 تایی از تندیس‌ها را به نمایش در بیاوریم. همواره علاقه، عشق و پشتکار در این مجموعه جاری است؛ چون ما سعی می‌کنیم که همه چالش‌ها را تبدیل به فرصت کنیم و کسانی موفق هستند که بتوانند از این مساله نهایت استفاده را داشته باشند.

*پرفروش‌ترین محصولی که خیلی مورد استقبال مشتریان قرار گرفته کدام است؟

خوشبختانه همه کالاهایمان مورد استقبال قرار گرفته‌اند، اما خانواده آردها، شامل نمک و ادویه‌جات و چاشنی‌ها در بازار مورد استقبال بیشتری قرار گرفته‌اند.

«سلطان غذای ایران» یکی از القابی‌ست که به شما در این سال‌ها داده شده. این لقب رابر چه اساسی داده‌اند؟رقبا اعتراضی نداشتند؟

این لقب را ما خودمان برای خودمان در نظر نگرفتیم. زمانی که نمایشگاه‌ها و همایش‌ها و حتی جلسات حضور داریم، ده‌ها سبد غذایی را که هیچ کدام ربطی با آن دیگری ندارند را ارائه کرده‌ایم. تقریبا در تمامی اصناف کالاها را تولید می‌کنیم و دوستانی که به ما مراجعه می‌کنند این لقب را به ما داده‌اند که ما آن را به روی چشم می‌گذاریم.

*در بروشور جدیدتان آب معدنی گلها هم دیده می‌شود. آیا این محصول هم قرار است به تولیداتتان اضافه شود؟

بله. آب معدنی گلها جزو محصولات جدیدمان است که به دلیل اینکه در حال خرید کارخانه‌ای برای تولید آن هستیم هنوز وارد بازار نشده است.


ارسال نظرات
موضوعات روز