تیتر20 - معمولاً خودروسازان داخلی یا واردکنندگان خودروهای خارجی، هنگام تحویل خودرو صفر به شما، بیمهنامه شخص ثالث را نیز به شما میدهند؛ اما اخیراً مرسوم شده که برای پایین نشان دادن قیمت تمام شده خودرو، هزینههای بیمه را پایین آورده و به تبع آن، سقف تعهدات بیمهگر را نیز پایین میآورند. موضوعی که بسیاری از خریداران خودروهای صفر نمیدانند و ممکن است در آینده با مشکلات عدیدهای روبهرو شوند.
جولان خودروهای لوکس و گرانقیمتی که واردات آنها حتی در میانه تحریمها نیز متوقف نشد اکنون در جایجای شهرهای بزرگ و گاه کوچک دیده میشود و صاحبان آنها نیز حتی با وجود نهی مراجع قانونی به مانور تجمل در خیابانها میپردازند.
با این حال کوچکترین تصادف با یکی از این خودروهای گرانقیمت میتواند یک فرد و خانواده را به فقر مطلق بکشاند چرا که در موارد متعدد حتی کل ماشین فرد نیز نمیتواند جبران خسارتهای وارده به این خودروها را بپردازد.
آریایی، یکی از کارمندان شرکت بیمه در این زمینه میگوید: «بسیاری از خسارت دیدگانی که با خودروهای لوکس برخورد میکنند و از قشر مرفه نیستند شاید دیگر اصلاً به خودروی خود و خسارتی که دیده است فکر هم نمیکنند چون خسارتی که باید بابت خودروی لوکس آسیبدیده بپردازند بیشتر از کل پول ماشین شان است و باید علاوهبر پولی که بیمه میپردازد میلیونها تومان دیگر به صاحب خودروی دیگر بپردازند. برای مثال یکی از قطعات سادهای که پشت سپر برخی از خودروهای گران قیمت وجود دارد بیش از 15 میلیون تومان هزینه دارد و در صورت یک برخورد نهچندان سنگین نیز به آن آسیب وارد میشود یا چراغ برخی از خودروهای لوکس نیز به اندازه سقف خسارت وارده به یک خودرو در بیمهنامه است.»
البته این دیدگاه که صاحبان خودروهای گرانقیمت باید بیمه بدنه داشته باشند و بیمه شخص ثالث برای پرداخت خسارت به آنها سقف دارد مخالفانی نیز دارد که از جمله آنها میتوان به آقای ابراهیم امین، رییس کل بیمه مرکزی اشاره کرد که سال گذشته در اینباره گفته بود: «تعداد این خودروها زیاد است و به لحاظ اصولی، منطقی و شرعی اگر کسی خسارتی را وارد کند مسوول جبران آن است و بر اساس قوانین جبران ضرر و زیان به تمکن مالی فرد مربوط نیست. اگر این موضوع که فرد دارنده خودروی لوکس در صورت تهیه بیمهنامه بدنه باید خود خسارت را جبران کند و فرد واردکننده خسارت لازم نیست خسارتی بپردازد، در اینصورت هر کسی ممکن است به هر دلیلی به این اتومبیلها خسارت وارد کند که این باعث رواج بی احتیاطی میشود.»
اما قانون جدید در اینباره چه میگوید؟ همانطور که بیمه مرکزی اعلام کرده است کلیه دارندگان وسایل نقلیه موضوع این قانون اعم از اینکه اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند مکلفند وسایل نقلیه خود را در قبال خسارت بدنی و مالی که در اثر حوادث وسایل نقلیه مذکور به اشخاص ثالث وارد میشود حداقل به مقدار مندرج در ماده ۸ این قانون نزد شرکت بیمهای که مجوز فعالیت در این رشته را از بیمه مرکزی داشته باشد، بیمه کنند.
درباره خودروهای گرانقیمت نیز تبصرههایی اضافه شده است که میگوید: خسارت مالی ناشی از حوادث رانندگی صرفاً تا میزان خسارت متناظر وارده به گرانترین خودروی متعارف از طریق بیمه نامه شخص ثالث یا مقصر حادثه قابل جبران خواهد بود. منظور از خودروی متعارف خودرویی است که قیمت آن کمتر از 50 درصد سقف تعهدات بدنی که در ابتدای هر سال مشخص میشود، باشد.
اما طبق قانون جدید بیمه خودروهای گران قیمت سقفدار شده و همانطور که آقای عبدالناصر همتی، رییس کل بیمه مرکزی نیز چندی پیش به صداوسیما در اینباره گفته بود بیمه این خودروها این گونه حساب میشود: «طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث حداکثر مسوولیت مردم در قبال تصادف با خودروهای گران قیمت معادل 50 درصد بیمه ماههای حرام است.امسال دیه در ماههای حرام 254 میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین 50 درصد این مبلغ یعنی 126 میلیون تومان حداکثر سقف پرداخت خسارت به خودروی گران قیمت از نظر قانون است.
از نظر قانون خودروی گرانقیمت متعارف 126 میلیون تومان است بنابراین اگر کسی با این نوع خودروها تصادف کند متناظر با 126 میلیون تومان باید خسارت پرداخت کند .بهطور مثال اگر خودرویی 500 میلیون تومان قیمت داشته باشد و در تصادف به آن 40 میلیون تومان خسارت واقع شود از نظر این قانون چون 126 میلیون تومان یک چهارم 500میلیون تومان محاسبه میشود بنابراین تعهد و مسوولیت مقصر در قبال این خسارت فقط 10 میلیون یعنی یکچهارم 40 میلیون تومان است .بنابراین شرکتهای بیمه و فرد مقصر در قبال این خودروها در حد متناظر 126 میلیون تومان نسبت به پرداخت خسارت مسوولیت دارد.
به دارندگان خودروهای گرانقیمت یعنی خودروهای بالای 126 میلیون تومان توصیه میکنیم حتماً بیمه بدنه کامل داشته باشند تا بتوانند مابقی خسارت وارد شده به خودروی خود را از طریق بیمه بدنه جبران کنند. بر اساس این قانون ارزیابان خسارت و کارشناسان رسمی دادگستری موظفند بر مبنای قاعده متناظر خسارت را محاسبه کنند یعنی یک کارشناس رسمی دادگستری یا ارزیاب خسارت در قبال خسارت 40 میلیون تومانی به یک خودروی 500 میلیون تومانی حداکثر در گزارش خود میتواند 10 میلیون تومان را بنویسد و صاحب خودروی گرانقیمت مابقی خسارت به خودروی خود را باید از طریق بیمه بدنه جبران کند.»/ باشگاه خبرنگاران جوان