پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
در بازار شاسیبلندهای کشور این روزها شاهد حضور رنو کولئوس و نیسان ایکس تریل هستیم، دو خودرویی که هرچند از دو شرکت متفاوت و توسط دو نماینده وارد کشور شدهاند، اما تشابهات زیادی با هم دارند.
کد خبر: ۱۳۱۹۳
تیتر 20 - این دو خودرو فارغ از اختلاف قیمت فاحش ۳۰ میلیون تومانی و تفاوت در سال تولید (ایکس تریل ۲۰۱۷ و کولئوس ۲۰۱۸) ، تفاوتهایی نیز با هم دارند، تفاوتهایی که در نهایت باعث برتری یکی از این دو برادر نسبت به دیگری میشود.
بیش از یک دهه پیش، رنو با خرید سهام عمده نیسان، مالکیت این برند را در اختیار گرفت و از آن زمان تاکنون به مرور تلاش میشود، بعضی از محصولات این دو برند به یکدیگر نزدیک شوند. در این میان، دو خودرو نیسان ایکسل تریل و رنو کولئوس از شاسی و قوای محرکه یکسانی بهره میبرند و هر دو نیز در بازار کشورمان عرضه میشوند و به این ترتیب میتوان آنها را برادران دوقلو دانست، هر چند با وجود تشابهات میان آنها، تفاوتهایی میان آنها وجود دارد که در نهایت میتواند باعث برتری یکی بر دیگری شود، اما در یک نبرد رودررو برتری با کدامیک است؟
شاسی مشترک، عملکرد متفاوت
همانگونه که عنوان کردیم این دو خودرو روی شاسی مشترکی بنا شدهاند و از موتور و گیربکس یکسانی بهره میبرند و شاید از این نظر نتوان یکی از آنها را برتر از دیگری دانست. موتور نصب شده روی هر دو خودرو، ۲.۵ لیتر حجم دارد و قدرتی معادل ۱۷۱ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۳۳ نیوتن متر تولید میکند که برای خودرویی در این کلاس ارقام مناسبی است.
روی هر دو خودرو هم نسل جدید گیر بکسهای CVT نصب میشود که البته در هر دو خودرو قابلیت تعویض دستی دندهها هم پیشبینی شده است. تا اینجای کار همه چیز برابر است اما با وجود یکسان بودن موتور و گیربکس دو خودرو، شتاب صفر تا صد رنو کولئوس معادل ۹.۸ثانیه است درحالیکه ایکس تریل شتابی برای با ۱۰.۵ ثانیه دارد و به این ترتیب کولئوس در شتابگیریها سریعتر است هر چند سرعت نهایی دو خودرو در محدوده ۲۰۰ کیلومتر در ساعت قرار دارد.
هر دو خودرو از سیستم انتقال چهارچرخ متحرک بهره میبرند و هر یک از آنها این سیستم را با نامی اختصاصی و با خصوصیات ویژه عرضه میکنند، هر چند از این نظر در نهایت تفاوت ویژه ای میان آنها وجود ندارد. در هر دو خودرو امکان انتخاب وضعیت حرکتی خودرو بین دوچرخ یا چهارچرخ متحرک و یا وضعیت هوشمند وجود دارد تا در نهایت از این نظر دو خودرو وضعیتی نزدیک به هم داشته باشند و هر دو خودرو بتوانند در زمان تردد در مسیرهای خارج از جاده تا حد زیادی با راننده همراهی کنند.
تجهیزات ایمنی و کمکی
از نظر ایمنی هر دو خودرو در وضعیت مناسبی قرار دارند و تجهیزات ایمنی کاملی روی آنها نصب میشود که اصلیترین آنها شامل سری کامل ایربگها (جلو، جانبی و پردهای)، سیستم ترمز مجهز به ABS و EBD و همراهی با سیستم ترمز اضطراری EBA و سیستم فعال ترمز موتور AEB هستند.
روی هر دو خودرو سیستم کنترل کشش و پایداری نصب میشود و سیستم نگهدرای خودرو در شیب نیز به صورت استاندارد بر روی هر دو خودرو عرضه شده است. در این بخش نیسان سیستمهایی مانند توزیع متغیر گشتاور را نیز عرضه میکند که البته در رنو نیز بدون آنکه به آن اشاره شود عملا وجود دارد و خودرو از طریق دیفرانسیلها، نیروی کشش را متناسب با میزان چسبندگی هر چرخ، بین آنها تقسیم میکند. کولئوس و نیسان سیستم کنترل نزول از شیب را نیز عرضه میکنند.
هر دو خودرو با کمک دوربین و سنسورهای جانبی، به طور کامل فضای اطراف خودرو را رصد میکنند تا راننده مشکلی از این بابت نداشته باشد و وجود هر مانعی را به اطلاع راننده میرسانند. در کنار اینها نیسان رادار اشیا متحرک را هم عرضه میکند. هر دو خودرو به سیستم بررسی و هشدار نقاط کور مجهز هستند تا در صورت وجود خودرویی در این بخش در زمان راندن در بزرگراه، راننده را مطلع کنند.
امکانات رفاهی
بهبررسی امکانات رفاهی دو خودرو میرسیم، جایی که راه این دو خودرو عملا از هم جدا میشود چراکه رنو توانسته مجموعهای کاملتر از امکانات را عرضه کند که بسیاری از آنها را در نیسان نمیبینیم. هر دو خودرو مجهز به صندلیهای چرمی با تنظیم برقی در جلو هستند و صندلیهای جلو در هر دو خودرو مجهز به گرمکن است اما در این بخش کولئوس تنظیم گودی کمر راننده به صورت برقی و سردکن صندلیهای جلو را نیز عرضه میکند که در نیسان دیده نمیشود.
در بخش سیستم صوتی، باز هم شاهد قدرتنمایی رنو هستیم، جایی که رنو با همکاری شریک مشهورش، سیستم صوتی این خودرو را از برند Bose برگزیده است. این سیستم صوتی به طور اختصاصی برای کولئوس طراحی شده و با بهرهگیری از ۱۳ بلندگو، عملا احساس نشستن در یک کنسرت را تداعی میکند، درحالیکه نیسان در این بخش سیستم صوتی معمولی را به کار گرفته است.
هر دو خودرو مجهز به صفحهنمایش میانی هستند اما این صفحهنمایش در رنو بزرگتر است و البته کارآیی بیشتری هم دارد و میتوان بخشهای زیادی از خودرو را از همین طریق کنترل کرد. در این بخش همچنین هر دو خودرو به سقف پانوراما با سانروف، سنسور باران و آیینههای جمع شونده برقی مجهز هستند.
قیمت
تا اینجای کار دو خودرو در بخشهای فنی وضعیت نسبتا برابر دارند و در زمینه عملکرد روی جاده رنو برتری اندکی دارد. در زمینه امکانات و سیستمهای جانبی ایمنی نیز وضعیت دو خودرو تقریبا برابر است اما در مورد امکانات رفاهی رنو وضعیت بهتری دارد و لیست بلندتری از امکانات را به صورت استاندارد عرضه میکند. همه اینها را میتوانید در یک طرف ترازو بگذارید چراکه وقتی به بررسی قیمت دو خودرو میرسیم ناگهان کفه ترازو به شکل محسوسی به سمت رنو سنگینی میکند و موارد جزیی برتری نیسان کامل رنگ می بازد.
هماکنون قیمت خرید نقدی نیسان ایکس تریل در مدلهای ۲۰۱۷ معادل ۲۴۸ میلیون تومان است. این در حالی است که نگین خودرو رنو کولئوس را در مدلهای ۲۰۱۷ با قیمت ۱۹۹.۵ میلیون تومان عرضه کرده بود و اینک هم مدل ۲۰۱۸ این خودرو را با قیمت ۲۱۸ میلیون تومان عرضه میکند.
به این ترتیب در حالی که کولئوس عملا یک مدل بالاتر از ایکس تریل است، ۳۰ میلیون تومان ارزانتر از این خودرو به فروش می رسد. به این مساله باید خدمات گستردهتر نگین خودرو برای کولئوس را نیز اضافه کرد تا به این ترتیب کفه ترازو این مقایسه به شدت به سمت رنو کولئوس سنگینی کند./مهر