پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
صنعت لاستيك سازي در سال ٩٥ حدود ٨ درصد افزايش توليد داشته است. همچنین در سه ماهه سال ٩٦ نیز توليد نسبت به سال ٩٥ بيست و هشت درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۱۳۸۱۳
تیتر20 - مهندس محموديان در نشست صنفي انجمن تاير ايران ضمن بیان این مطلب افزود: در بخش واردات نيز در سال ٩٣ حدود ١٥٣ هزار تن تاير به ارزش ٥٧٧ ميليون دلار وارد كشور شده است. در سال ٩٥ اين رقم به ١٠٣ هزار تن با ارزش دلاري ٣٥٦ ميليون دلار رسیده كه باعث كاهش واردات شده است.
خودروسازي بيش از ٦ ميليون حلقه لاستيك نياز دارد كه سعي شده در بخش لاستيك سازي اين نياز را تامين كنيم. محموديان افزود: در بخش رينگ نيز مجموع رينگ هاي مورد نياز تامين کرده ايم . در سال ٩٥ حدود ٣٠ميليون دلار هم صادرات داشتيم.
دكتر گنجي نيز در اين مراسم گفت سايزهاي عمومي تاير را مي توانيم در كشور توليد كنيم. اغلب لاستيك هاي وارداتي لاستيك هاي با سايز خاص هستند. وي افزود: در سال گذشته حدود ٢٤٠هزار تن توايد داشتيم و امثال به ٢٦٠خواهيم رسيد. بحث واردات يكي از مشكلات تاير سازان است. وقتي ما مي توانيم در داخل نياز بازار را تامين كنيم نيازي به واردات وجود ندارد. خودروسازان حدود ٥٥ تا ٦٠ درصد از توليدات ما استفاده مي كنند. متاسفانه بعضي از خودروسازان از لاستيك هاي خارجي استفاده مي كنند در حالي كه توليدات داخلي هم مي تواند مورد استفاده آنها باشد.
دكتر گنجي در پاسخ به سوالي در خصوص استفاده از طرفيت هاي برجام نيز گفت: خوشبختانه به زودي يكي از كارخانه هاي لاستيك سازي كه از اثرات همكاري با شريكان خارجي است آغاز به فعاليت مي كند و بعد از برجام جواب ما را مي دهند و مي توانيم مذاكره كنيم. هر چند هنوز شركت هاي بزرگ به صورت جدي به ايران نيامده اند. بزرگترين دغدغه صنعت تاير ايران اين است كه خودش را به استانداردهاي جهاني برساند. براي رسيدن به اين استانداردها در مسير گفت و گو با برندهاي معتبر هستيم.
گنجي در ادامه به خبرنگاران گفت: ما در حال حاضر تكنولوژي خوبي داريم و فيمت تمام سده لاستيك هم مناسب است اما فرهنگ استفاده از كالاي ايراني هنوز جا نيفتاده است. در حال حاضر لاستيك با كيفيت داخلي بهترين و ارزان ترين لاستيكي است كه در اختيار مردم قرار دارد. متاسفانه ما با پديده قاچاق رو به رو هستيم. زيرا كالاي قاچاق كيفيت ندارد و چون گمركي هم پرداخت نمي كند ارزان تمام مي شود. ما حتي در بازارهای صادراتي استاندارهاي بالاتري را هم پاس كرديم و كارخانه هاي ما در قبال توليداتشان پاسخ گو هستند و بخش خدمات پس از فروش در لاستيك سازان فعال است.
دكتر تقوايي در اين نشست به قيمت تمام شده اشاره كرد و گفت: موضوع اينجاست كه بعضي از قيمت هاي لاستيك در بازار انقدر پايين است كه نمي توان قبول كرد كيفيت دارد زيرا قيمت تمام شده و مواد اوليه و فرمول هاي توليد مشخص هستند. پس چنين لاستيكي ممكن نيست كيفيت داشته باشد. در حال حاضر تنها سه يا دو كارخانه ما سود ده هستند زيرا تكنولوژي بهتري دارند.
در اواخر دولت دهم صادرات تاير را ممنوع اعلام کردند و ما متوجه نشديم كه دليلش چيست. از اين رو ما مشتريان صادراتي را از دست داديم. تا بتوانيم اين موضوع را ثابت كنيم زمان زيادي برد و مشتريان از طرف هاي عمدتا چيني خريد كردند. در دولت يازدهم كه مشكل صادرات حل شد ما دوباره وارد بازاري شديم كه بايد از صفر شروع ميكرديم و در اين راه مجبور شديم امتيازات زيادي بدهيم.
در حال حاضر توليد كنندگان چيني مشوق صادراتي از طرف دولت دارند اما ما مشكلات زيادي داريم. دولت بايد با ساز و كار بحث واردات و صادرات را كنترل كند. بازارهاي هدف ما انقدرها مناسب نيست و اين در حالي است كه ما در اروپاي شرقي و شمال افريقا مي توانيم به بازاري ١٠٠ هزارتني دست پيدا كنيم. در حال حاضر يزد تاير در افريقا بازار خوبي دارد تا حدي كه در نيجريه لاستيك تقلبي چيني يزد تاير وارد مي شود. حتي بارز هم در كشورهاي حوزه خليج فارس محصولش را مي فروشد.
لاستيك هاي ما براي خودروسازان داخلي با كيفيت مناسب هستند و مشكل مالي هم كه داريم ولي تامل ميكنيم و رابطه وجود دارد اما شايد بعضي از خودرو سازان داخلي به اين فكر ميكنند كه انباري داشته باشند تا در صورت مشكل براي سازنده داخلي بتوانتد توليدشان را تامين كنند. صنعت لاستیک در حال حاضر بين ٣٥٠ تا٤٠٠ ميليارد تومان از خودروسازان طلب دارد.
در قراردادهاي اخير صنعت خودرو با خارجي ها يكي از بخش ها تاير است. حتي در مورد رنو الان يزد تاير جزو سورس هاي رنو محصوب مي شود و واحد هاي تحقيق و توسعه فعال هستند و حتي تایر خودرویی نظیر برليانس در حال حاضر داخلي شده است. از جمله كارخانه هاي سود ده امروز همان هايي هستند كه اوايل انقلاب به كمك مهندس نعمت زاده آغاز به كار كردند و در آنها از همان اول سرمايه گزاري شده است. بسياري از مواد اوليه ما از داخل تامين مي شود. تعرفه ٢٢ درصدي واردات در حالي كه ما توانايي توليد داخلي داريم باعث ايجاد اشكال و زیان دهی در صنعت لاستیک سازی مي شود.
دو خودوساز بزرگ به نوعي دولتي هستند و ما انتظار داريم از طرف دولت حمايت بشويم. زماني بعضي از كارخانه هاي ما از صندق ذخيره ارزي وام گرفتند و صنايع را بازسازي كردند و وقتي به مرحله پرداخت اقساط رسيد در دولت قبلي ناگهان اعلام كردند دلار بايد به نرخ آزاد برسد و بسياري نتوانستند اقساط را پرداخت كنند و حالا گرفتار هستند. در دولت جديد كارهايي شده و سعي مي كنند مشكلات حل بشود. آقاي نعمت زاده در هر دوراه ايي كه در وزارت خانه بودند چرخ صنعت را چرخاندند.
ما شاخص هاي ١٦ گانه ايي را در يك طرح به ارگان ها داديم و طرح داديم كه لاستيك ها رتبه بندي كيفي شوند اما هنوز جاي كار دارد و محقق نشده است./جوان خودرو