پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
آمارهای روزانه تردد در جادههای بینشهری کشور نشان میدهد استان البرز با وجود آنکه از نظر مساحت جزو استانهای کوچک ایران به حساب میآید، اما همواره در رأس پرترافیکترین مناطق کشور بوده است. موضوعی که وزارت راه تلاش میکند با پیگیری همزمان سه پر وژه برای آن راهحلی جدی پیدا کند.
کد خبر: ۱۸۴۲۲
تیتر20- قرار گرفتن کرج در مسیر اتصال تهران به استانهای شمالی از طریق جاده چالوس و سپس اتصال به قزوین و رسیدن به رشت از یک سو و باز شدن راه سفر به مناطق غربی و شمالی کشور از طریق قزوین و زنجان از طریق کرج باعث شده جادههای استان البرز در طول سالهای گذشته زمان بسیار کمی برای تنفس پیدا کنند.
طبق برآورد وزارت راه و شهرسازی در طول روز حدود ۸۰۰ هزار خودرو در راههای نزدیک به پایتخت حرکت میکنند که رقمی بالای ۳۰۰ هزار خودروی آن تنها به آزادراه تهران- کرج مربوط میشود. از این رو برنامهریزی برای کاهش بار ترافیکی این منطقه از طریق سه پروژه آزادراه همت- کرج، تهران- شمال و کمربندی جنوب تهران در دست پیگیری قرار گرفته است.
طبق برآوردهای صورت گرفته قطعه نخست آزادراه تهران- شمال تا زمستان امسال به بهرهبرداری خواهد رسید و در چنین شرایطی میتوان انتظار داشت بخش قابل توجهی از خودروهایی که وارد جادههای استان البرز میشود، مسیری دیگر را انتخاب کند.
کنارگذر جنوبی تهران نیز که میتواند بخش قابل توجهی از ترافیک پایتخت را بدون ورود به محدوده شهری از سمت جنوب و شرق خارج کند، عملا پس از افتتاح بخش قابل توجهی از خودروهایی که برای عبور و مرور در استانهای شرقی کشور وارد تهران و کرج میشوند را از این جادهها دور کند.
در کنار این دو پروژه یکی دیگر از طرحهایی که بیشترین اهمیت را در کاهش بار ترافیکی این منطقه دارد آزادراه همت – کرج خواهد بود. بر اساس اعلام شرکت ساخت این پروژه تاکنون پیشرفتی ۷۴ درصدی را به ثبت رسانده و در صورت رساندن منابع مالی مورد نیاز تنها چند گام جزیی تا افتتاح دارد. بر این اساس قطعه دوم این آزادراه که از محدوده گرمدره آغاز شده تا شهرک جهانمای کرج ادامه پیدا میکند، پیشرفتی ۹۲ درصدی را به ثبت رسانده و قطعه سوم از کرج تا جاده چالوس نیز به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی رسیده است.
شرکت ساخت اعلام کرده برای تکمیل این آزادراه حدودا هشت کیلومتری به ۱۷۰ میلیارد تن منابع اعتباری دولتی نیاز است که ۳۵ میلیارد آن باید صرف هزینههای تملک اراضی شود. از این رو نیاز به تامین نقدی منابع این پروژه یکی از اصلیترین اولویتهای وزارت راه خواهد بود.
این وزارتخانه پیش از این اعلام کرده بود که پس از تمام شدن طرحهای اولویتدار ریلی در سال ۱۳۹۶، سال ۱۳۹۷ را به شکوفایی زیرساختهای آزادراهی کشور اختصاص میدهد و از این رو به نظر میرسد یکی از نشانههای این تحول کاهش قابل توجه ترافیک استانی خواهد بود که برای بسیاری از رانندهها صرفا بخش یک محل برای عبور و مرور روزانه پیدا کرده است./ایسنا