تیتر20 - پس از سالها غیبت، این بار فیات آن قصد نموده که مجدداً بخت خود را در ایرانزمین بیازماید. این خودروساز نزدیک به چهار دهه است که در بازار سواریهای کشورمان حضور چندان زنده و ملموسی نداشته و بهجز مدل سیینا که به مدت کوتاهی مونتاژ و در نهایت هم از صحنه روزگار محو شد کمتر شاهد تردد مدلهای جدید و بهروز آن در جادهها بودهایم و هنوز هم این خاطرات محصولات دهه هفتادی آن است که در ذهنیت ما ایرانیان زنده و جاری است، به گزارش پدال، مدلهایی همچون ۱۳۱ و ۱۳۲ و یا کوپه ۱۲۸ که امروزه در زمره کلاسیکها به شمار میآیند و بهندرت هم شاهد حضورشان در خیابانها هستیم، ازاینرو که بیشترشان در قبرستانهای خودرو آرمیده و مشمول طرح تعویض خودروهای فرسوده گشتهاند تا جایشان را به خودروهایی بیروحی دهند که حتی فرسودگان هم دهها برابر بیش از آنها حرمت و ارجحیت دارند! بگذریم. از زمره مدلهایی که فیات قصد دارد آن را در کشورمان در معرض فروش قرار دهد مدل نُقلی و زیبای ۵۰۰ است، این خودرو، تاریخ پرباری را با خود به یدک میکشد. در آغاز، نسل اولیه آن در سال ۱۹۵۷ میلادی وارد بازار شد و تا ۱۹۷۵ میلادی هم در گردونه تولید قرار داشت، خودروی مذکور مدلی بسیار کوچک بوده و از درازایی کمتر از سه متر برخوردار و همچنین از پیشرانهای ۲ سیلندر به گنجایش ۴۷۹ سیسی بهره میبرد. در پنجاهمین سالگرد معرفی این خودرو فیات تصمیم به تولید مجدد آن گرفت، البته با بهرهگیری از اِلمانهای مدرن طراحی و ارائه بدنهای جدید بر پایه خودرویی قدیمی، همانند آنچه که پیش از این، در مورد خودروهایی همچون مینی و یا فولکس بیتل جدید مشاهده شد. این خودرو با پیشرانههای ۰٫۹ لیتری توربو TWIN AIR تا ۱٫۲ و ۱٫۴ لیتری (عادی، توربو، آبارث) به بازار عرضه میشود که به ترتیب توانی بین ۶۹ تا ۱۶۰ اسببخار را دارا هستند. در سال ۲۰۰۹ میلادی مدل کانورتیبل فیات ۵۰۰ معرفی گردید و هماکنون این خودرو علاوه بر کشور ایتالیا در لهستان نیز تولید میشود. در خاتمه اینطور میتوان گفت که علیرغم شایستگیها و امتیازات متعددی که این خودرو از آن برخوردار است مهمترین نکته منفی و یا شاید پاشنه آشیل آن در ایران، بهای بسیار بالایی است که برایش تعیین شده و نکته جالب هم اینجاست که مدلی که روانه کشورمان میگردد از ضعیفترین پیشرانه بهره میبرد و شاید همین مسئله که سخت چالشبرانگیز است به همراه تعداد کم نمایندگیهای مربوطه، فروش آن را با اختلال جدی مواجه کند. با این وجود، در این مورد هم باید منتظر واکنش بازار ماند تا بتوان داوری درستی را در این باب ارائه داد. شاید تنها برگ برنده فیات ۵۰۰ نسبت به رقبایش (در ایران) را بتوان ظاهر اختصاصی و بیهمتای آن دانست که کمتر خودرویی را در بازار میتوان یافت که شبیه به او باشد. این خودرو در سایتهای متعددی بررسی شده و نکات مثبت و منفی آن تشریح گردیده است که بنده در اینجا برخی از آنها را خدمتتان ارائه میدهم.
سایت «AUTOEXPRESS» بریتانیا این خودرو بدین گونه توصیف نموده است.
نکات مثبت:
جذاب و دلفریب
طراحی رو به گذشته آن
رانندگی لذتبخش
پیشرانه TWIN AIR
نکات منفی:
مدلهای پایه آن از تجهیزات ابتدایی برخوردارند
خودرویی گران جهت خرید
قابلیت اطمینان ضعیف
منبع:7صبح