شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵
یکی از امکانات رفاهی همه خودروهای تولیدی فعلی در کشور، کولر و بخاری خودرو است که در فصول سرد و گرم باعث بهبود وضعیت هوای داخل خودرو شده و از گرم شدن یا سرد شدن داخل خودرو جلوگیری می‌کند
کد خبر: ۲۴۳۲۴
هر آنچیزی که در مورد عیب یابی کولر و بخاری خودرو باید بدانید

تیتر20 - یکی از امکانات رفاهی همه خودروهای تولیدی فعلی در کشور، کولر و بخاری خودرو است که در فصول سرد و گرم باعث بهبود وضعیت هوای داخل خودرو شده و از گرم شدن یا سرد شدن داخل خودرو جلوگیری می‌کند، اما استفاده از این امکان رفاهی نیازمند مراقبت‌هایی است که باید توسط افراد رعایت شده و در صورت پیدا کردن عیوبی که در کار آنها اختلال ایجاد کرده است، عیب یابی آنها انجام شده و با مراجعه به متخصص نسبت به رفع آنها اقدام گردد.

در این مطلب قصد داریم هر آنچیزی که در مورد عیب یابی کولر و بخاری خودرو را باید بدانید، گفته و یک راهنمای جامع در مورد آنها ارائه نمائیم.

به طور کلی نحوه کار کولر خودرو همانند کولرهای گازی در خانه و اداره است که قطعا اطلاعات بسیاری در مورد آنها می‌دانید. در کولرهای گازی خانگی، کولر انرژی خود را از برق شهری دریافت می‌کند و در خودرو این اتفاق از موتور و باتری خودرو صورت می‌گیرد. در ضمن دمنده کولر و بخاری خودرو مشترک بوده و به طور کلی همه چیز به صورت مینیمال در یک جا رخ می‌دهد.

در ادامه نحوه کار کولر خودرو را بازگو می‌کنیم:

ابتدا در کمپرسور کولر، گاز فشرده می‌شود.
نیرویی که برای کمپرسور کولر نیاز است از طریق تسمه دینام یا تسمه هیدرولیک دریافت می‌شود و این موضوع همان فشاری است که معمولا به خودرو وارد می‌شود.
کانال کولر که شبیه به رادیاتور کوچک است، گاز را فشرده دریافت می‌نماید و آن را آزاد می‌کند. به دلیل فرمول P. × V. / T= Constant با افزایش حجم گاز دمای آن کاهش یافته و به شدت پایین می‌آید.
در این مرحله فن خودرو وارد عمل شده و با حرکت دادن هوای سرد به سمت داخل خودرو، محیط داخل خودرو را سرد می‌کند.
کولر و بخاری خودرو
معمولا کولر به دلایل مختلفی کار نمی‌کند ولی دلائل زیر جزو اصلی‌ترین مواردی است که خودروها با آن درگیر می‌شوند:

در بعضی از موارد تنظیمات جابجایی کولر و بخاری درست نیست و منجر به خرابی کولر می‌شود.
در بعضی از موارد فن کولر می‌سوزد و عمل نمی‌کند. در این موارد کمپرسور به خوبی عمل کرده ولی هوایی داخل خودرو نمی‌آید.
کلاچ نکردن کمپرسور خودرو که همانند مورد قبلی به دلیل عملکرد بد برق خودرو است که باید این موضوع رسیدگی شود.
در بعضی از موارد همه چیز درست کار می‌کند ولی نه هوای داخل خودرو خنک می‌شود و نه هوای ورودی طبق تست‌های معمول، خنکای خاصی دارد. در این موارد مشکل از کم بودن گاز گولر است که باید شارژ شود. البته کم شدن گاز کولر یک چیز عادی نیست بلکه به دلیل وجود اشکال در کمپرسور رخ می‌دهد و باید پیگیری شود.
در موارد بالا همان‌طور که دقت کردید معمولا عمل نکردن کولر خودرو به دلایلی است که در اثر عدم رسیدگی به اجزای مختلف خودرو اتفاق می‌افتد. به طور مثال ضعیف بودن تسمه دینام یا ضعیف بودن برق خودرو منجر به خرابی کولر می‌شود و از نعمت وجود آن محروم می‌شوید. به همین دلیل برای درست کار کردن کولر خودرو می‌بایست به دیگر اجزای خودرو بیشتر رسیدگی نمائید.

مورد بعدی بخاری خودرو است که در فصول سرد سال استفاده می‌شود و در همه خودروها وجود داشته و جزو لاینفک خودروها محسوب می‌شود

. در ادامه همانند بخش کولر خودرو به نحوه کار این بخش در ماشین می‌پردازیم:

آب رادیاتور گرمای موتور را جذب خود می‌کند
آب گرم شده رادیاتور وارد محوطه گرمای بخاری می‌شود و در آن جریان پیدا می‌کند و به قدری این جریان ادامه پیدا می‌کند که به طور کامل بخاری گرم شود.
در این مرحله دمنده وارد کار شده و گرمای محوطه بخاری را وارد داخل خودرو می‌کند و گرمای داخل ماشین را تامین می‌نماید.
همانند بخش کولر خودرو در بخش بخاری نیز معمولا مشکلات روتینی باعث خرابی بخاری خودرو می‌شود که اغلب به دلیل عدم رسیدگی درست به اجزای مختلف خود خودرو است.

بعضی از این مشکلات عبارتند از:

همانند اولین دلیلی که برای کولر خودرو مطرح کردیم، ممکن است تنظیمات مربوط به جابجایی کولر و بخاری خودرو درست نباشد.
در بسیاری از مواقع فن خودرو که هوا را چه از حالت سرد و چه در حالت گرم به داخل خودرو منتقل می‌کند، مشکل داشته و سوخته است. در این مواقع همه چیز به خوبی کار کرده و صرفا هوا جابجا نمی‌شود. معمولا از یک هوای گرم بدون حرکت در مبدا ورودی هوا قابل تشخیص است.
مورد بعدی در مواقعی است که بخاری در سرعت بالا به خوبی عمل نمی‌کند. معمولا رانندگان با این شکایت به متخصصین مراجعه می‌کنند که در سرعت پایین، بخاری به خوبی عمل کرده ولی به محض افزایش سرعت عملکرد آن مختل می‌شود. دلیل این اتفاق خرابی ترموستات بوده و یا آمپر آب بسیار پایین رفته است و باید به آن رسیدگی شود.
در مواردی راننده با این شکایت به متخصصین مراجعه می‌نماید که بخاری هوای سرد بیرون می‌دهد، معمولا دلیل این اتفاق مواردی از جمله: گرفتگی لوله رادیاتور بخاری، ضعیف بودن واترپمپ و وجود هوا در مایع خنک کننده موجود در محفظه کولر است که وارد محیط بخاری می‌شود. همه این موارد می‌بایست توسط متخصص چک شده و حل شود.

به طور کلی مواردی که در بالا گفته شد نکاتی هستند که در بسیاری از موارد قابل استفاده بوده و بیشترین دلایل خرابی در کولر و بخاری خودرو محسوب می‌شوند و می بایست با رسیدگی درست و سرموقع مشکلات آن را حل کرد تا از هزینه‌های اضافی و بعدی جلوگیری شود.

اگر سوالی و یا اشکالی در عملکرد بخاری و کولر خودرو خود داشتید، در بخش نظرات مطرح کنید تا از طریق متخصصین امر به آنها پاسخ دهیم./چرخان
ارسال نظرات
موضوعات روز