پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
تیتر20 - آمار و ارقام تولیدی گروه خودروسازی سایپا بیانگر آغاز شتاب تولید از واپسين روزهاي آبان ماه ۹۶ است و در حاليكه گروه سايپا در سال ۹۶ توانسته بود ۱۰۰درصد برنامه خود را محقق نموده و ۶۶۶۶۶۶ دستگاه خودرو توليد كند (۱۷ درصد بيشتر از سال ۹۵ و ۷۹درصد افزايش به نسبت سال ۹۴)، تا تاريخ ۱۹ خرداد ماه سال ۹۷ نيز توانسته ۱۲۷۴۵۷ دستگاه خودرو توليد نمايد كه اين به معناي شكستن ركورد توليد در همين بازه زماني از شش سال گذشته و همچنين افزایش ۲۹۵۰۷ دستگاهی تولید نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ (رشد ۳۰ درصدی تولید) است. لازم به ذکر است گروه سايپا با اين ميزان توليد توانسته است ضمن دستيابي به نرخ تحقق ۱۰۳ درصدی برنامه تولید (۳۴۶۱ دستگاه بيشتر از برنامه)، بیشترین تولید خودرو در کشور را در همين مدت (فروردین،اردیبهشت و خرداد ۹۷) داشته باشد.
بهبود کیفیت محصولات (با برند سایپا) و محصولات مشترک با شرکا نيز از آذر ماه سال ۹۶ مورد توجه گروه سايپا قرار گرفت و اين گروه خودروسازي توانست ضمن بالابردن سطح كيفيت محصولات خود موفق به ارتقا یک ستاره کیفی برای محصولات خانواده تیبا و پراید ۱۳۱ سایپا در بهمن ماه ۹۶ بشود، همچنين افزایش ۱.۵ درصدی میانگین رضایت مشتریان تر محصول در سال ۹۶ از جمله دستاوردهاي سايپا در حوزه كيفيت محصول است، افرون بر اين شاخص رضايت مشتريان از خدمات پس از فروش نيز با رشدي در حدود ۱۴درصد به نسبت سه ماهه پاياني سال ۹۴ به عدد ۷۱۳ در سه ماهه چهارم سال ۹۶ رسيده است. در ضمن گروه سايپا توانسته زمان رسيدگي به درخواستهاي مشتريان را در سال ۹۶ به نسبت سال ۹۵ به ميزان ۱۵درصد بهبود دهد و اين موضوع بيانگر کاهش ۴ روزه مدت زمان پاسخگویی (از ۲۶.۱ روز به ۲۲.۱ روز) در اين گروه خودروساز ميباشد. همچنين با هدف ارتقا خدمت رساني به مشتريان و براساس برنامهريزيهاي صورت گرفته تعداد نمايندگيهاي رتبه ۱ با ۲۸۰درصد افزايش به نسبت سال ۹۵ به نوزده نمايندگي رسيده و شاهد رشد ۱۱۸درصدي نمايندگيهاي رتبه ۲ و رشد ۱۹درصدي تعداد نمايندگيهاي رتبه ۳ را در زنجيره نمايندگيهاي گروه سايپا شاهد هستيم. ذكر اين نكته ضروري است كه در اين مدت تعداد نمايندگيهاي فروش و خدمات پس از فروش اين گروه خودروسازي از ۹۰۹ نمايندگي به ۹۳۳ نمايندگي رسيده است.
بیشترین سهم بازار کسب شده در ۷ سال گذشته نيز يكي از مهمترين دستاوردهاي گروه خودروسازي سايپا است كه محقق شده است. با توجه به گزارشههاي توليد گروه سايپا در حاليكه متوسط فروش ماهانه تا آذر ماه ۹۶، ۴۲۲۹۷ دستگاه بوده به مدد همت جهادی پرسنل و تزريق تفكر جديد مديريتي متوسط فروش ماهانه ازآذر ماه ۹۶ تا خرداد ۹۷ به ۵۹۹۰۹ دستگاه رسيده است. همچنين بر اساس گزارشهاي ارائه شده توسط گمرك جمهوري اسلامي ايران و وزارت صنعت، معدن و تجارت، سايپا توانسته در فروردین ماه سال ۹۷ بیش از ۴۶% سهم بازار خودرو در کشور را كسب نمايد. درضمن مقايسه فروش (تعدادی) نسبت به مدت مشابه سالهاي گذشته تا تاريخ ۹/۳/۹۷ بيانگر افزايش ۴۰درصدي تعداد فروش است و اين امر به معناي فروش ۱۰۵۴۲۹ دستگاه خودرو در اين مدت است كه افزایش ۳۰۲۳۱ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۳۶۶۵۷ دستگاهی فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را نشان ميدهد.
بیشترین ارزش فروش محصولات در ۴ سال گذشته نيز حاصل همين افزايش توليد است. مقايسه فروش (ارزشي) نسبت به مدت مشابه سالهاي گذشته تا تاريخ ۹/۳/۹۷ بيانگر افزايش ۵۰درصدي ارزش فروش است و اين يعني ۳۷۲۷ میلیارد تومان فروش انواع خودرو در اين مدت كه افزایش ۱۲۳۸ میلیارد تومان فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۶ و افزایش ۱۸۱۳ میلیارد توماني فاکتور فروش نسبت به مدت مشابه سال ۹۵ را بيان ميكند.
اسفند ماه سال ۹۶، ماه ثبت ركوردها در گروه سايپا بود، زيرا بیشترین تعداد فروش ماهانه به میزان ۹۱۶۰۰ دستگاه دراسفند ماه سال ۱۳۹۶ اتفاق افتاد و شکست رکورد فروش ماهانه (ارزشی) به میزان ۳۵۶۳ میلیارد تومان نيز در اسفند ماه سال نود و شش ثبت شد، همچنين ثبت رکورد فروش اینترنتی با فروش ۷۵۰۰ دستگاه ساندرو استپ وی در ۲.۵ ساعت در اسفند ماه سال نود و شش بيانگر به ثمر نشستن همه در تلاشهاي پرسنل سايپا در يك سوم پاياني سال بود. لازم به ذكر است بر اساس گزارشهاي ارائه شده، افزایش نسبت فروش اینترنتی به کل از ۱۲% به ۲۲% كه از آبان ماه سال ۹۶ اتفاق افتاده منجر به کاهش هزینه ۲۰ میلیارد توماني براي گروه خودروسازي سايپا شده است.
گروه سايپا علاوه بر تمركز بر توليد و فروش محصولات در اين مدت با بسيج همه امكانات و توانمنديهاي خود اقدامات ديگري صورت داده كه از جمله ميتوان به موارد زير نيز اشاره كرد:
• تمرکز بر پرداخت نقدینگی به قطعه سازان ضعیف تر
• کاهش مطالبات قطعه سازان
• تامین ۱۰۰درصد نقدینگی از طریق فروش محصولات
• ساماندهی مجدد شبکه نمایندگی ها و تلاش برای اجرای عدالت
• شکستن رکورد فروش محصولات و به طبع آن ورود نقدینگی به شرکت
• شروع مذاکرات با برندهای برتر جهانی جهت تولید محصولات مشترک
• شفافیت و تعامل مناسب با بورس و سهامداران
• بازنگری برنامه توسعه محصول گروه
• تمرکز بر توسعه ساخت داخل به جای خرید های خارجی
• تمرکز بر توسعه سیستم های فروش جهت از بین بردن ناعدالتی و بعضا رانت
• جانمایی مناسب محصولات براساس ماموریت شرکت ها
• گسترده کردن مشارکت در تصمیم گیری های استراتژیک از چند فرد به یک تیم چند تخصصه
• کرامت نیروی انسانی و پرداخت عدالت محور بر اساس شایستگی در عملکرد
همه موارد ذكر شده فوق نشان دهنده عزم مديران و تلاشگران عرصه صنعت در گروه خودروسازي سايپا است براي ارائه كالاي ايراني با كيفيت و در شآن ملت شریف ایران و همچنين توسعه اشتغال و كارآفريني براي جوانان اين مرز و بوم و تحقق منويات مقام معظم رهبري و دولت تدبير و اميد.