جمعه ۲۷ مهر ۱۴۰۳ - 2024 October 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۴
تیتر 20 بررسی می کند
بعد از گذشت حدودا 6 ماه از رونمایی طرح مسکن بانک ملی، به تازگی نخستین فقره از این تسهیلات پرداخت شده است.
کد خبر: ۲۶۵۴۶
چرا «طعم شیرین صاحبخانه شدن» با طرح مسکن بانک ملی به کام مردم نشد؟

تیتر20 - بعد از گذشت حدودا 6 ماه از رونمایی طرح مسکن بانک ملی، به تازگی نخستین فقره از این تسهیلات پرداخت شده است.

حال سوالی که مطرح است این است چنین طرحی که در ابتدا به عنوان یکی از طرح های متمایز بانک ملی مطرح می شد چرا دچار چنین وضعیتی شده که پس از 6 ماه به تازگی تنها یک فقره از این تسهیلات با مبلغ 70 میلیون تومان پرداخت شده است؟

طرح مسکن بانک ملی در شرایطی به عنوان یکی از طرح های نظام بانکی برای حل معضل مسکن اقشار مختلف مردم در کشور در سال گذشته مطرح شد که هنوز به گفته برخی کارشناسان، اما و اگرهای بسیاری بر این طرح وارد است.

یکی از مسائل مهمی که می توان به عنوان پاشنه آشیل این طرح به آن اشاره نمود میزان مبلغ تسهیلات ارائه شده است که طبق اعلام بانک ملی سقف تسهیلات طرح ویژه مسکن در تهران برای هر نفر 60 میلیون تومان (120 برگ اوراق) و سقف تسهیلات برای زوجین 100 میلیون تومان (200 برگ اوراق) است. 

در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت، سقف تسهیلات انفرادی 50 میلیون تومان (100 برگ اوراق) و سقف تسهیلات برای زوجین 80 میلیون تومان (160 برگ اوراق) است. 

در سایر مناطق شهری نیز سقف تسهیلات انفرادی 40 میلیون تومان (80 برگ اوراق) و سقف تسهیلات زوجین 60 میلیون تومان (120 برگ اوراق) است که باید دید آیا اساسا امکان خرید حتی یک واحد مسکونی با حداقل متراژ و امکانات در شهر تهران و چشیدن «طعم شیرین صاحبخانه شدن» با این مبالغ قابل تصور است؟! و آیا با این شرایط رغبتی از سوی مشتریان برای استفاده از این تسهیلات وجود خواهد داشت؟!

از میزان مبلغ این طرح که بگذریم طی هفته جاری، یعنی بعد از گذشت حدودا 6 ماه از رونمایی این طرح در بانک ملی، از سوی این بانک اعلام شد که تازه نخستین فقره از این تسهیلات پرداخت شد.!!!

حال سوالی که مطرح است این است چنین طرحی که در ابتدا به عنوان یکی از طرح های متمایز بانک ملی مطرح می شد چرا دچار چنین وضعیتی شده که پس از 6 ماه به تازگی تنها یک فقره از این تسهیلات با مبلغ 70 میلیون تومان پرداخت شده است؟

در حالیکه در اواسط اردیبهشت ماه به نقل از روابط عمومی بانک ملی اعلام شده بود که تعداد حساب‌های طرح ویژه مسکن بانک ملی ایران از مرز ۲۶ هزار فقره گذشته است، واقعا اشکال کار در کجاست؟!

آیا بانک ملی با همه تبلیغاتی که پیرامون طرح مسکن داشته با مشکل تخصیص منابع مالی برای ارائه به متقاضیان مواجه بوده است؟ آیا اشکال در عدم رسیدگی به موقع شعب و تطویل فرآیند اداری تشکیل پرونده متقاضیان وام است و یا اینکه اساسا استقبال مناسبی از این طرح به دلیل شرایط و ویژگی های آن نشده است؟!

لازم به ذکر است که این طرح که در ابتدا عنوان می شد، باعث از میان رفتن انحصار بانک مسکن در فروش اوراق حق تقدم مسکن خواهد بود و سبب کاهش قیمت این اوراق در فرابورس نیز باشد، در فرابورس نیز اوضاع جالبی را تجربه نکرد و اوراق تملی (اوراق عرضه شده از طرف بانک ملی) ، با استقبال سردی از سوی خریداران مواجه شد.

 به گزارش روزنامه شهروند در اردیبهشت ماه که این اوراق با قیمت پایه ۶۷‌هزار تومان به ازای هر برگه در بازار سرمایه نرخ‌گذاری شد، تقریبا طی مدت دوهفته هیچ معامله‌ای برای این برگه‌ها به ثبت نرسید و نخستین معامله اوراق تملی پس از آن در اواخر اردیبهشت ماه با قیمتی کمتر از قیمت پایه و با نرخ ۶۳‌هزار و ۷۰۰ تومان و تنها در حجم و تعداد ۷ برگه خریداری شد.


ارسال نظرات
موضوعات روز