پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
تا زمانی که قیمت خودرو دو نرخی باقی بماند، انگیزه برای دلالی و واسطه گری در بازار نیز کماکان وجود خواهد داشت و راه گریزی از آن نیست.
کد خبر: ۲۹۲۴۴
تیتر20 - بازار خودرو کشور همچنان در مسیر نابسامانی قیمت گام برمی دارد و شرایط به شکلی پیش رفته که خودرو حالا از جایگاه کالایی مصرفی، در قامت کالایی سرمایه ای ظهور کرده است.
در باب اینکه چرا بازار خودرو به چنین وضعی دچار شده، دودلیل عمده وجود دارد؛ اول اینکه بخشی از نقدینگی سرگردان به سمت این بازار گسیل شده و سبب افزایش شدید قیمت ها شده است و دوم، قیمتگذاری دستوری.
دلیل اول، کلی به حساب می آید و بازارهایی مانند ارز و سکه را نیز به شدت درگیر کرده و ناشی از انگیزه عمومی برای تبدیل ریال به کالاهایی سرمایه ای است.
دلیل دوم اما سال هاست گریبان بازار خودرو ایران را گرفته و با وجود هشدارها و توصیه های فراوان، دولت همچنان بر قیمت گذاری دستوری خودرو اصرار دارد.
این مدل قیمت گذاری به نوبه خود سبب ایجاد فاصله ای فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودرو شده و دلالی و واسطه گری را در این آن به رونق انداخته است.
طبعا تا زمانی که قیمت خودرو دو نرخی باقی بماند، انگیزه برای دلالی و واسطه گری در بازار نیز کماکان وجود خواهد داشت و راه گریزی از آن نیست.
در این شرایط، توصیه علم اقتصاد، آزادسازی قیمت خودرو است و تنها از این مسیر می تواند به کاهش التهاب بازار کمک کرد.
با آزادسازی قیمت، خودروهای داخلی چند درصد زیر قیمت بازار تعیین و در نتیجه از فاصله قیمت کارخانه و بازار آنها به شدت کاسته خواهد شد و این موضوع سبب حذف نسبی دلالی خواهد شد.
هرچند آزادسازی با شوک اولیه قیمت همراه خواهد بود، با این حال پس از مدتی و با عرضه منطقی خودرو به بازار، قیمت ها به نقطه ای تعادلی می رسد.
در شرایط فعلی، دست بسیاری از مشتریان به خودرو با قیمت کارخانه ای نمی رسد و آنها مجبورند از بازار آزاد و دلال ها خرید کنند، خب در این شرایط چه اصراری است بر قیمت گذاری دستوری و ریختن سودی سرشار به جیب دلال ها؟