پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
عسگرپور گفت: جزو اولویت های شرکت ایران کیش و اپلیکیشن پات فعالیت در عرصه هنر است. به شکل طبیعی اپلیکیشن پات می تواند برای جمع آوری اطلاعات و برقراری ارتباط بین طرفداران برنامه و خود برنامه بسیار مناسب باشد.
کد خبر: ۳۲۵۷۹
تیتر20 - در میان همه برنامه های استعدادیابی تلویزیونی یا مسابقاتی که گاه شکل و شمایل سرگرمی دارد و گاه هنری، از آشپزی بگیرید تا خوانندگی و استند آپ کمدی، تاکنون کمتر کسی به فکر ساخت یک برنامه تلویزیونی افتاده که در آن بنا باشد استعدادهای هنرپیشگی را از سر تا سر ایران دور خود جمع کند و آن ها را به رای مردم بگذارد. اما برنامه «هنرپیشه» که قرار است به زودی از شبکه نسیم به تهیه کنندگی محمدمهدی عسگرپور و کارگردانی بیژن میرباقری روی آنتن رود برای نخستین بار در کشور قرار است چنین تمی را در تلویزیون به نمایش بگذارد.
کسانی که مایل بودند دراین برنامه حضور پیدا کنند، باید به سایت هنرپیشه رفته با دانلود اپلیکیشن پات و رعایت خطوط داستانی معرفی شده و فرمت مورد نظر کلیپ های بازیگری خود را از طریق این نرم افزار ارسال می کردند، تا از میان فیلم های ارسال شده برترین ها برای آزمون حضوری دعوت شوند.
دراین مقطع قرار است از بین کسانی که ثبت نام کردند 200 نفر به صورت حضوری مورد آزمون قرار بگیرند و از میان آن ها 36 نفر انتخاب می شوند. این 36 نفر یک دوره آموزشی فشرده خواهند داشت و بعد از آن هم وارد برنامه هنرپیشه می شوند و در یک مسابقه به رقابت با یکدیگر می پردازند. گفتنی است رای گیری مردمی برای انتخاب بازی های برتر نیز از طریق اپلیکیشن پات صورت می گیرد. در طول این برنامه 50 قسمتی نزدیک به 200 قطعه نمایشی از طریق این مسابقات ساخته می شود.
به سراغ محمد مهدی عسگر پور تهیه کننده این برنامه که از کارگردانان و فیلمسازان مطرح کشوراست رفتیم و در گفتگویی با او از پروژه جدیدش سوال کردیم .
*آقای عسگر پور! به غیر از بحث استعدادیابی در برنامه هنرپیشه، این برنامه شامل چه بخش های دیگری خواهد بود ؟
در باره مسابقاتی که بین 36 نفر نهایی برگزیده است باید گفت، آن ها تحت آموزش های فشرده بازیگری قرار می گیرند. مسابقات نیز متناسب با آموزش هایی است که به آن ها داده می شود، بخش هایی از قسمت های آموزشی را بیننده نیز مشاهده می کند. هرچه به جلو می رویم هم آموزش ها و هم مسابقات سخت تر می شود. رقابت های بین نفرات نیز در دوبخش استادیو و فضای آزاد است. این روند مشابه با کاری است که تقریبا در فضای سینما و تلویزیون با آن روبه رو هستیم .
«هنر پیشه»، آیتم های دیگری مثل تاریخچه بازیگری یا معرفی بازیگران صاحب نام درایران نیز دارد. جریان دیگری که در برنامه هنرپیشه به دنبال آن هستیم، کمک به بازیگران کمتر شناخته شده ای است که استعداد دارند اما به آن ها کمتر توجه شده است.
سایت هنرپیشه در مراحل بعدی تبدیل به یک بانک اطلاعاتی ارزشمند می شود که در اختیاردست اندرکاران سینما و تلویزیون خواهد بود و می توانند از آن برای کارهایشان بهره جویند. در پایان برنامه هنرپیشه با آلبومی چند هزارتایی از نمایش ها و کسانی مواجه می شویم که هریک می توانند تبدیل به یک بازیگر شوند .
*پیشتر برنامه های استعدادیابی یا مسابقات باحضور چهره ها در تلویزیون به شکل های مختلف وجود داشته است، مثلا برنامه هایی به منظور پرورش خواننده برتر ، یا برنامه ای مثل استند آپ کمدین های خندوانه و... فکر می کنید برنامه استعدادیابی هنرپیشه چه ویژگی هایی دارد که می تواند آن را نسبت به برنامه های مشابه متفاوت یا جذاب تر کند؟
برنامه ای مثل خندوانه - خنداننده شو - متمرکز بر استند آپ کمدی است. استند آپ یک شیوه اجرا است و ممکن است ربطی هم به بازیگری نداشته باشد. اما برنامه ای که تا کنون در آن به استعداد بازیگری بپردازد نداشته ایم. نمونه برنامه هنرپیشه نه تنها در کشور ما وجود نداشته است بلکه این موضوع حتی درمیان برنامه های دنیا نیز کم سابقه بوده است. دلیل اینکه کمتر روی این تم کار شده سختی هایی است که ساخت چنین برنامه ای دارد.
اگر ما دراین برنامه صرفا راجع به بازیگری تئاتر سخن میگفتیم، آن موقع شرایط تهیه وساخت آن نیز راحت تر بود، چرا که بازیگران تنها روی استیج قرار می گرفتند و بدون اینکه نیاز باشد تا آن ها بازی را در شرایط و شیوه های مختلف فیلمبرداری انجام بدهند بازی شان را انجام و مردم نیز به آن ها رای می دادند. اما در برنامه هنرپیشه ابزارآلات سریال و فیلمسازی مطرح است. در مراحل پیشرفته تر کسانی که آموزش بازیگری می بینند و جزو شرکت کنندگان مسابقه برنامه هنرپیشه هستند، مثلا باید یاد بگیرند که چگونه در برابر پرده کروماکی و در فضای مجازی بتوانند بازی کنند. حتی آن ها می آموزند که اگر کار موزیکال بود باید چگونه عمل کنند.
علاوه براین بازیگری در برابر دوربین نیز موضوعی کاملا جداگانه است، بازیگری مقابل دوربین به شدت متفاوت با بازی روی استیج و صحنه تئاتر است. این مسائل بخش های فنی است که در آموزشگاه ها ممکن است یاد بدهند اما اینکه چنین مسائلی دریک برنامه تلویزیونی برای ساخت بازیگرصورت بگیرد، تا کنون سابقه نداشته است.
* همیشه بحث بر سر این بوده است که کلاس های آموزشی یا حتی استعدایابی هایی اینچنینی تا چه اندازه می تواند تضمینی برای علاقه مندان و حضور حرفه ای شان در عرصه هنر باشد ؟ آیا برنامه هنرپیشه تلاش کرده است تا بتواند پلی برای برقراری واقعی میان علاقه مندان بازیگری با عرصه سینما و تلویزیون باشد ؟
دراین حوزه هیچ برنامه تلویزیونی یا کلاس آموزشی نمی تواند تضمین بدهد، تضمین به خود آن فرد داوطلب بستگی دارد. کسانی که دراین برنامه شرکت می کنند حداقل در 9 برنامه و حداکثر در 50 برنامه دیده می شوند، آن ها روی آنتن هستند و نه تنها مردم بلکه بسیاری از دست اندرکاران حوزه سینما و تلویزیون آن ها را رصد می کنند. ضمن اینکه تعدادی از کارگردانان و تهیه کنندگان در این برنامه به عنوان کارشناس دعوت می شوند و تماشاچی هنرنمایی ها خواهند بود.
ضمن آنکه سایت هنر پیشه، قرار است تا بعد از پایان این برنامه نیز فعالیتش را ادامه دهد. این سایت می تواند یک بانک اطلاعاتی بسیار مرغوب برای کسانی باشد که دراین حوزه کارکرده اند. من فکر می کنم تعدادی از کسانی که در این برنامه حضور میابند و تا پایان نیز می توانند در برنامه هنرپیشه باشند، اتفاقات خوبی در حوزه بازیگری برایشان می افتد. شخص خود من به عنوان یک فیلمساز، معمولا از بانک های اطلاعاتی اینگونه برای فیلمسازی استفاده می کنم. کسانی که کمتر دیده شدند ولی استعداد دارند و می توانند به عنوان بازیگر معرفی شوند برای کارگردانان و فیلمسازان همیشه جذاب بوده اند.
*اما به هر حال در برنامه هایی که پیشتر نیز برای استعدادیابی خوانندگان، یا استند آپ کمدین ها نیز اتفاق افتاده است ما شاهد حضور کارشناسان، کارگردانان، بازیگران و خوانندگان مطرح کشور در آن بودیم آیا حضور آن ها توانسته باعث ورود علاقه مندان به عرصه هنر آن طور که باید شده باشد ؟ شما امیدوارید که هنرپیشه دراین کار موفق عمل کند ؟
نه تنها امیدوارم بلکه می خواهم تا از سایر برنامه های استعدادیابی تلویزیون هم دفاع کنم. چرا که اتفاقات خیلی خوبی در سایر برنامه های استعدادیابی نیز افتاده است. مثلا در برنامه استند آپ کمدی که شما گفتید تعداد زیادی از افراد دیده شدند و در حال حاضر آن ها در بسیاری از برنامه ها و مجالس حضور دارند. حتی اگر شما با برخی از آن ها تماس بگیرید وقت آن ها پر است آن ها در بسیاری از برنامه های غیر تلویزیونی و مجالس حضور دارند. از سویی حتی تعدادی از آن ها نیز به تلویزیون راه یافتند و به عنوان کارشناس هستند. در برنامه های خوانندگی هم تعدادی از آن ها به موفقیت هایی دراین عرصه رسیدند.
*اما می پذیرید که موضوع بازیگری، وضعیت متفاوتی دارد چون دیگر نمی توان توقع داشت کسی که در سینما یا تلویزیون حضور ندارد را بخواهیم به عنوان بازیگر در استیج ها یا مجالس ببینیم، طبیعتا جنس فعالیت در بازیگری با فعالیت در عرصه خوانندگی یا استند اپ کمدی متفاوت است
بله ! زنجیره کار هنرپیشه باید در تلویزیون و سینما باشد .
*نقش اپلیکیشن پات در برنامه هنر پیشه اما ممکن است جای سوال داشته باشد. چگونه شما بین یک نرم افزاردر حوزه پرداخت الکترونیکی و یک شرکت دراین صنعت با هنر ارتباط برقرار کردید ؟
ما در عرصه ای زندگی می کنیم که فضاهای جدید تکنولوژیک در زندگی ما حرف اول و آخررا می زنند. این تکنولوژی ها در عرصه تسهیل امور در بسیاری مسائل از جمله ارتباطات، حوزه های اجتماعی و غیر اجتماعی نقش اساسی دارد. برنامه هنرپیشه با این اقبال روبه رو شد تا پشتیبان و حامی که مایل بود در حوزه فرهنگ کارکند به آن بپیوندد. معمولا حامیان اینچنینی، حوزه فرهنگ اولویت شان نیست اما خوشحالیم که این بار ما پشتیبانی داریم که دغدغه فرهنگی جزو اولویت هایش است. جزو اولویت های شرکت ایران کیش و اپلیکیشن پات فعالیت در عرصه هنر است. به شکل طبیعی اپلیکیشن پات می تواند برای جمع آوری اطلاعات و برقراری ارتباط بین طرفداران برنامه و خود برنامه بسیار مناسب باشد.
اگر قرار بود چنین برنامه ای را به شکل سنتی دنبال کنیم با کار سختی روبه رو بودیم ، البته فرهنگ استفاده از این اپلیکیشن ها برای اتصال به این برنامه شایدهنوز نهادینه نشده باشد که امیدواریم با برنامه هنرپیشه این اتفاق بیافتد. من فکر می کنم بعد از پایان برنامه هنرپیشه اتفاقات بیشتری شامل حال این اپلیکیشن و مسیر برنامه هنرپیشه خواهد شد. برنامه هنرپیشه باکمک پات ارتباط خودش را با مردم حفظ می کند. ما باید به ارتباط طولانی تری با مردم فکر کنیم واین اپلیکیشن در حوزه های ارتباطات طولانی ترمی تواند به ما کمک کند .
*بنابراین قرار است این اپلیکیشن بعد از برنامه هنرپیشه نیز درارتباط با استعدادیابی فعالیت هایش را ادامه دهد، این بدان معناست که کار این نرم افزار فراتر از بحث رای گیری در روزهای مسابقات برنامه هنرپیشه است. از دیدگاه شما سایر فعالیت هایی که پات دراین حوزه می تواند انجام دهد چیست ؟
حداقل استفاده ای که این اپلیکیشن ها می توانند انجام دهند رای گیری مردمی است که خود این موضوع نیز موضوع کمی نیست. اما ارتباطات بعد از این را خود پات برای ما تعریف می کند. مثلا فرض کنید که مخاطبین ما اکنون نیازهای فرهنگی شان را چگونه می توانند براورده کنند؟ نیازهای فرهنگی که کم هم نیست، ممکن است گاهی غفلت کرده و نتوانیم این نیازها را دسته بندی کنیم اما وقتی این نیازها دسته بندی شود هم مشکلات مردم را حل می کنیم هم این کار می تواند تبدیل به کسب و کارهای بزرگی شود.
اکنون استعدادیابی در بحث هنرپیشگی را می توانیم از طریق پات دنبال کنیم. اما خیلی از افراد می خواهند تا بحث استعدادیابی را در سایر بخش های هنری نیز دنبال کنند یا نکات ظریف تری را از مطالب هنری دریافت کرده یا کارهای هنری خودشان را به روز کنند این اپلیکیشن می تواند همه این موارد را انجام دهد. قدمی که باعث می شود مخاطبین این اپلیکیشن گسترده تر و حتی فراملی شود.
*در رای گیری ها تا چه اندازه داور و تا چه اندازه رای مردم نقش دارد ؟
داوران به عنوان کارشناسان برنامه هستند. کارشناسانی که از کارگردانان و سینماگران کشور هستند . این افراد وقتی با نمایش ها روبه رو می شوند صرفا توضیحات کارشناسانه خودشان را می دهند ولی رای گیری صرفا مردمی و از طریق اپلیکیشن انجام می گیرد ./ روابط عمومی شرکت کارت اعتباری ایران کیش