چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 15
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
تیتر20 بررسی می کند؛
برای گروه خودروسازی سایپا بدون شک سال 97 یکی از سخت ترین دوران های عمر این برند بود، چه آنکه با تحریم های سخت، بی پولی، تعهدات معوق و البته تغییرات مدیریتی درآمیخت.
کد خبر: ۳۴۰۸۳
بر سایپای 97 چه گذشت؟

تیتر20 - برای گروه خودروسازی سایپا بدون شک سال 97 یکی از سخت ترین دوران های عمر این برند بود، چه آنکه با تحریم های سخت، بی پولی، تعهدات معوق و البته تغییرات مدیریتی درآمیخت.

سایپایی ها نیز مانند دوست آبی پوش شان (ایران خودرو)، از اواخر بهار امسال به تدریج طعم چالش ها و دشواری های ناشی از نقض برجام از سوی آمریکا و مشکلات اقتصادی را چشیدند تا از همان روزها مشخص شود سال خیلی سختی را در پیش دارند. 

با خروج آمریکا از برجام و اعلام تحریم خودروسازی ایران از نیمه تابستان، سایپا نیز یک به یک شرکایش را از دست داد و با اختلالی بزرگ در پروسه تامین قطعه مواجه شد. 

این شرکت در پسابرجام قراردادی در قالب همکاری مشترک با سیتروئن به امضا رساند و حتی نصف سایت تولیدی خود را در کاشان نیز به عنوان آورده و سرمایه، در اختیار خودروساز فرانسوی گذاشت.

 در ادامه، تولید محصول مشترک سایپا و سیتروئن به نام C3 نیز کلید خورد و این محصول پیش فروش هم شد، اما در نهایت سیتروئن به تبعیت از تحریم های آمریکا، از ایران رفت و ضربه بزرگ به نارنجی های جاده مخصوص زد.

 سایپایی ها اما همکار کره ای خود یعنی کیاموتورز را نیز در گیر و دار تحریم از دست دادند تا آمار محصول مونتاژی این شرکت یعنی سراتو، روندی به شدت نزولی پیدا کند.
 
در کنار اینها، رفتن رنو نیز ضربه بزرگ دیگری بود بر پیکره گروه خودروسازی سایپا، چه آنکه تولید محصولات این خودروساز فرانسوی در خطوط تولید طرف ایرانی افتی بزرگ را تجربه کرد.

 با اعلام رسمی رنو، این خودروساز به دلیل تحریم ها امکان همکاری با ایران را ندارد و از چند ماه پیش نیز تامین قطعات را قطع کرده است. مانند ایران خودرو، سایپایی ها نیز به شدت از ناحیه کمبود قطعات دچار مشکل شدند و تیراژ محصولات شان افتی کم سابقه را تجربه کرد. 

اگرچه گمان می رفت حداقل تولید پراید به عنوان خودرویی داخلی و ایرانی شده، به مشکل نخورد، اما این اتفاق رخ نداد و نه تنها تیراژ آن پایین آمد، بلکه قیمتش نیز در مقطعی به مرز 50 میلیون تومان هم رسید. کاهش تولید تبعات سختی را برای سایپایی ها به دنبال داشت، به ویژه اعتراض شدید مشتریان، که یک نمونه از آن حضور معترضان در نمایشگاه خودرو تهران بود. 

در دل این اتفاقات تلخ اما سایپا توانست از محصول جدید خود رونمایی کند، محصولی که رهام نام دارد و گفته می شود بهترین و لوکس ترین خودرو این شرکت است. این محصول فعلا در تیراژی بسیار اندک در حال تولید است و باید منتظر ماند و دید سال اینده رسما به سبد محصولات نارنجی های جاده مخصوص اضافه خواهد شد یا پروسه ای طولانی تر در انتظار آن است.

سایپا نیز مانند ایران خودرو اما بیشتر امسال را با قیمت های تحمیلی و سرکوب شده پشت سر گذاشت و در ادامه اگرچه حکم قیمتگذاری در حاشیه بازار را گرفت، اما نتوانست کاملا از شر نرخ های دستوری (از سوی دولت) رها شود.  

اما بدون شک یکی از پرحاشیه ترین و عجیب ترین اتفاقات 97 سایپا، شکسته شدن رکورد زمانی جا به جایی مدیرعامل در تاریخ صنعت خودرو کشور بود. 

ابتدا محسن قاسم جهرودی از مدیرعاملی سایپا کنار گذاشته شد و محمدرضا سروش جای وی را گرفت و در ادامه، سروش نیز تنها چند هفته بر صندلی ریاست دومین خودروساز بزرگ ایران تکیه زد و نهایتا جای خود را به میرجواد سلیمانی داد. این تغییرات ناگهانی و رکورد وار عملا وقت زیادی از سایپایی ها گرفت . هرچه بود، فعلا سلیمانی در راس هرم مدیریتی سایپا قرار دارد و باید و منتظر ماند و دید در ادامه چه کارنامه ای را از خود به جا خواهد گذاشت.

ارسال نظرات
موضوعات روز