جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶
تیتر20//
مشتريان میادین میوه و تره بار تهران همه تيپ و طبقه‌اي را شامل مي‌شود، اما مهمترين گروه، خانواده‌هاي شريفي هستند كه درآمد محدود دارند و براي ارزان‌تر خريدن مراجعه مي‌كنند، سوءاستفاده از نياز اين طبقه براي تخفيف‌هاي مصوب اگر نگوييم جرم، كاري خلاف اخلاق است. غرفه‌هاي شوينده و خواربار و لبنيات، نياز به نظارت دقيق‌تر و مديريت حرفه‌اي دارد.
کد خبر: ۳۴۸۷۲
تيتر20 / يحيي اميري -  روزانه میلیون ها نفر از مردم تهران براي خريد ميوه و تره‌بار و مايحتاج زندگي‌شان به ميادين میوه وتره بار شهرداري تهران مي‌روند. هريك از غرفه‌هاي اين ميادين از بزرگ‌ترين و مهم‌ترين آن (ميدان ميوه وتره‌بار جلال آل احمد) تا كوچك‌ترين آن (ميدان ميوه و تره‌بار شهرآرا) به اندازه بين 100 تا 500 مغازه مشابه اطراف خود فروش دارند. 

12 نكته جالب و خواندني درباره اين ميادين پرتردد، پرفروش و پرمشتري: 

12 نكته درباره ميادين ميوه و تره‌بار تهران/از زندانی که بزرگ ترین میدان میوه وتره بارتهران شد تا غرفه داری که فاکتور فروش نمی دهد!

1-‌ براي غلامرضا نيك‌پي شهردار تهران در اوایل دهه 50 خورشیدی مهم بود كه وقتي طرح تخريب زندان قزل قلعه مطرح شد (اوايل دهه 50) به‌جاي آن ميدان و تره‌بار تأسيس شود تا مردمي كه از تشدد قيمت‌ها در مغازه‌هاي نقاط مختلف شهر مشكل داشتند جايي با ثبات قيمت داير شود و كشاورزان و باغداران دماوند، شهريار، كرج محصولاتشان را در اين ميدان، خرده‌فروشي كنند. 

2-‌ قزل قلعه در دوران سلطنت قاجارها، انبار مهمات قشون و بخشي از آن محل نگهداري طلا و سنگ‌هاي قيمتي بود، در دوران سلطنت پهلوي اول هم، همين روش ادامه داشت. پس از تشكيل ارتش نوين و بانك‌ ملي، قزل قلعه به مرور كاربردش را تغيير داد. بعد از وقايع 28 مرداد تيمسار تيمور بختيار رييس حكومت نظامي، اين محل را به زندان افراد سياسي تبديل كرد و زندان قزل قلعه يكي از زندان‌هاي مشهور افراد سياسي رژيم شده بود كه استواري به‌ نام "ساقي" آن را اداره مي‌كرد. 

3-‌ در جريان محاكمه گروه 12 نفره معروف به گلسرخي (سال 52) خانواده‌هايي كه براي ملاقات با فرزندان خود به اين محل مي‌آمدند مشكلاتي براي ساكنين اين محل به‌وجود آوردند، ساخت و سازهاي خانه و آپارتمان در اميرآباد شمالي و توسعه تأسيسات دانشگاه تهران، خوابگاه دانشجويي اميرآباد. زندان قزل‌قلعه را در جوار زندگي مردم عادي به حالت، زگيلي درآورده بود و حالت خوشايندي نداشت و فكر تخريب آن در دولت هويدا مطرح شد. 

4-‌ سال 55 آخرين گروه زندانی های سياسي قزل قلعه به اوين منتقل شدند و قزل قلعه در دستور كار تخریب قرار گرفت، غلامرضا نيك‌پي شهردار وقت تهران كه كار انتقال حجره‌داران ميدان تره‌بار «شوش» را به جاده ساوه در دست اجرا داشت پيشنهاد كرد قزل قلعه تبديل به ميدان بزرگ ميوه و تره‌بار شود و سيب دماوند را كه در سر باغ كيلويي 4 يا 5 ريال و در مغازه‌هاي تهران كيلويي دو تومان فروخته مي‌شد در ميدان قزل قلعه به قيمت يك تومان در اختيار مشتريان قرار گيرد. 

12 نكته درباره ميادين ميوه و تره‌بار تهران/از زندانی که بزرگ ترین میدان میوه وتره بارتهران شد تا غرفه داری که فاکتور فروش نمی دهد!

5-‌ سازمان تعاوني روستايي (بعدها وزارت تعاون)‌ كه از مشكلات باغداران (اطراف تهران كرج – شهريار – دماوند) خبر داشت از اين فكر استقبال كرد و در جلسات مكرري كه به‌همين منظور تشكيل مي‌شد از واگذاري غرفه‌هاي فروش ميوه و تره‌بار به كشاورزان استقبال كرد. قرار بر اين شد شهرداري تهران و وزارت تعاون روستايي مشتركاً‌ اين ميدان را اداره كنند.
 
6-‌ افتتاح ميدان ميوه و تره‌بار قزل قلعه به عمر نيك پي  قد نداد ولي در سال 60 اين ميدان رسماً كار خود را آغاز كرد و مورد استقبال شديد مردم تهران قرار گرفت. فروش به‌صورت خرده‌فروشي در اين ميدان بي‌نظير بود. قيمت‌ها به نصف و خيلي كمتر از مغازه‌ها رسيده بود، ميدان قزل قلعه محلي شده بود پُر از مشتري، خريداراني كه از قيمت‌هاي مناسب و تر و تازگي ميوه‌ها (هرچه صبح مي‌آوردند تا شب به فروش مي‌رفت) راضي و شادمان شده بودند.به گفته بهمن اردهالی، مدیر میدان میوه و تره بار جلال آل احمد در حال حاضر روزانه به طور متوسط ٢٤ هزار نفر از این میدان خرید می کنند.

7-‌ ابوالفتح فراهاني مدير سابق غرفه پسته رفسنجان در ميدان قزل قلعه، درگفت‌وگويي با نگارنده، گفته بود فروش روزانه پسته در اين مغازه به اندازه 500 مغازه قنادي در تهران است. فروشگاه سپه هم كه در اين ميدان غرفه داشت از فروش 10 برابري شعبه‌هاي ديگر گفته بود. 
همه كالاهايي كه در اين ميدان فروخته مي‌شد بين 20 تا 50 درصد ارزانتر از مغازه‌هاي محله‌ها شده بود. 

8-‌ برخلاف پيش‌بيني و آرزوهاي نيك پي، كشاورزها از غرفه‌داري استقبال نكردند، فروشگاه‌داري كار ديگري بود كه از عهده آنها بر نمي‌آمد. واسطه‌هايي به ميدان آمدند و كار اداره غرفه‌ها را به‌صورت حرفه‌اي بر عهده گرفتند. غرفه‌داري از مغازه‌داري پرسودتر بود، اگر در مغازه ميوه‌فروشي روزانه 20 كيلو سيب فروخته مي‌شد در اين ميدان، فروش به 200 كيلو مي‌رسيد و در نتيجه سود اندك آن به مراتب بيش‌تر از سود كلان مغازه‌داري مي‌شد. 

9-‌ در دوران شهرداري كرباسچي كه درآمدزايي براي شهرداري مطرح شد و طرح عوارض نوسازي به اجرا درآمد. درآمدزايي از غرفه‌ها هم مطرح شد، استقبال از غرفه‌داري در اين ميدان به حدي زياد شده بود كه كار واگذاري به مزايده گذاشته شده و حالا هم مي‌شود.

12 نكته درباره ميادين ميوه و تره‌بار تهران/از زندانی که بزرگ ترین میدان میوه وتره بارتهران شد تا غرفه داری که فاکتور فروش نمی دهد! 

10-‌ شهرداري تهران خيلي زود سازمان تعاوني روستا را كنار زد و به‌طور مستقل اداره ميادين را برعهده گرفت و سازمان مديريت ميادين ميوه و تره‌بار شهرداري تهران شكل گرفت، در نقاط ديگر هم مشابه اين ميدان ساخته شد و اكنون تعداد اين ميادين به بیش از 240 رسيده است. 

11-‌ مديريت ميادين ميوه و تره‌بار، كاري است حساس و بسيار حرفه‌اي، انتخاب اين مديرها بايد با دقت و حساسيت انجام گيرد؛‌ حضور يك مدير قدرتمند و حرفه‌اي براي حتي كوچك‌ترين ميدان امري ضروري و در خور دقت زياد است، غرفه‌دارهايي كه طمع دارند و از موقعيت پرمشتري بودن سوءاستفاده مي‌كنند. مدير بايد ناظر اعمال غرفه‌داران باشد. به‌عنوان مثال در غرفه پگاه ميدان شهرآرا، (و بعضي از ميادين ديگر) به مشتري فاكتور خريد نمي‌دهند تا شاید آن 5 يا 10 درصد تخفيف قراردادي را پايين و بالا كنند.
زماني كه فروش درهم بود. غرفه‌دارها براي مشتريان خاص دستچين مي‌كردند و به قيمت بالايي مي‌فروختند. 

12-‌ مشتريان اين ميادين همه تيپ و طبقه‌اي را شامل مي‌شود، اما مهمترين گروه، خانواده‌هاي شريفي هستند كه درآمد محدود دارند و براي ارزان‌تر خريدن مراجعه مي‌كنند، سوءاستفاده از نياز اين طبقه براي تخفيف‌هاي مصوب اگر نگوييم جرم، كاري است خلاف اخلاق است. غرفه‌هاي شوينده و خواربار و لبنيات، نياز به نظارت دقيق‌تر و مديريت حرفه‌اي دارد.

ارسال نظرات
موضوعات روز