پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
۱۳ سال از طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار توسط ایران خودرو میگذرد و حالا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی پرونده خاک گرفته این خودرو را از بایگانی بیرون کشیده و صحبت از هزینه هنگفت طراحی آن به میان آورده است.
کد خبر: ۳۶۴۹۲
تیتر20 - بهرام پارسایی در قامت سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده «ایران خودرو برای طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار، ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده، مبلغی که به اندازه احداث یک خط تولید بوده است.» جدا از اینکه آیا واقعا چنین هزینهای برای طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار صرف شده، پرسش مهم دیگر چرایی مطرح شدن این ماجرا در مقطع فعلی است.
ایران خودرو ۱۳ سال پیش پژو ۲۰۶ صندوقدار را طراحی کرده و ظاهرا حساب و کتاب مالی این ماجرا، طی گزارشی در اختیار کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قرار گرفته است. در این ۱۳ سال، ایران خودرو دو مدیرعامل عوض کرده و بعید است امروز کسی از گروه طراحی و مهندسی ۲۰۶ صندوقدار در این شرکت پاسخگوی این سوال باشد. در این شرایط پرسش اینجاست که چه انگیزهای پشت مطرح شدن پرونده صندوق پژو ۲۰۶ پس از این همه سال است؟
هزینه طراحی این محصول سالها پیش نیز در گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازان اعلام شده، بنابراین سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ با توجه اینکه سه سال و نیم است در مجلس حضور دارد، این همه وقت فرصت داشته به قول خودش فساد در این ماجرا را علنی و پیگیری کند. این را که پارسایی چرا این همه وقت سکوت کرده و حالا پرونده طراحی ۲۰۶ را از بایگانی بیرون کشیده است، باید خود پاسخگو باشد، اما در هر صورت به نظر میرسد صرف چنین به اصطلاح افشاگریهایی دردی از خودروسازی ایران دوا نخواهد کرد.
به نظر میرسد با توجه به پیش رو بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی، از این قبیل افشاگریها و کد دادنها به خصوص در حوزه خودروسازی، بیشتر و بیشتر خواهیم شنید. با توجه به حساسیت بالای جامعه روی مباحث مربوط به خودرو، نمایندگان در دورههای پیشین مجلس نیز با نزدیک شدن به انتخابات، اقداماتی مانند ارائه گزارش تحقیق و تفحص از خودروسازی (در آخرین روزهای دوره نمایندگی خود) انجام دادهاند./ دنیای اقتصاد