پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
یک عضو جامعه تورگردانان ایران با انتقاد از نحوه برخورد با تورهای آشناسازی که برای آژانسهای خارجی در ایران برگزار میشود، گفت: بروکراسی چنان شدید است که برای دریافت یک نامه حمایتی از دو ماه قبل باید پیگیری کنیم و در نهایت هم نظر معترضانه مسؤولان اداره کل موزهها را بشنویم که چرا این همه تور آشناسازی در ایران برگزار میشود.
کد خبر: ۳۹۰۶۳
تیتر20- سعید فکری درباره برخورد صورت گرفته با تور آشناسازی که به مدت یک هفته در ایران برگزار کرده و درخواست حمایت کرده بود تا ورودیه موزهها و اماکن تاریخی برای این گروه ۱۷ نفره رایگان باشد، اظهار کرد: ما خیلی مکاتبه کردیم تا حمایت جلب کنیم، همه استانهای در مسیر این تور (اصفهان، فارس و یزد) همکاری کردند و فقط تهران بود که مکاتبات ما را بیجواب گذاشت و از این تور آشناسازی برای دیدن مجموعه کاخ گلستان و موزه ملی ورودیه دریافت کرد.
وی ادامه داد: وزارتخانه اگر آژانسها را در سفرهای بازاریابی، نمایشگاهی و یا تورهای آشناسازی حمایتی نکند، پس چه نقش حمایتی را برای خود در قبال بازاریابی گردشگری ایران قائل است؟! ما از آنها پول نمیخواهیم اما حداقل میتواند یک دلگرمی به بخش خصوصی بدهد، وگرنه برای آژانسی که تور آشناسازی برگزار کرده سخت یا سنگین نیست بهای ورود به اماکن تاریخی و موزهها را هم بپردازد. دلسردکننده است بعد از دو ماه نامهنگاری و تماسهای تلفنی مکرر، از مسؤولان نقل کنند «چه خبر است این همه تور آشناسازی برگزار میشود». خوب این گروهها باید به ایران بیایند که به دنبال آن توریست هم بیاید. این حرفها چه معنی میدهد؟!
فکری اظهار کرد: به عنوان آژانس کوچک از ابتدای سال تا حالا بیشتر از یک میلیارد تومان خرج بازاریابی ایران کردهایم، کل این هزینه هم فقط خرج شرکت در دو نمایشگاه خارجی و B۲B چین شده است. اگر مثل یک شرکت بزرگ میخواستیم بازاریابی کنیم که هزینههایمان بیشتر از اینها میشد. این هزینه برای یک آژانس توریستی آن هم در این شرایط اقتصادی سنگین است، حالا این وسط اگر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از ورودیه موزهها و اماکن تاریخی برای تورهای آشناسازی صرفنظر کند، آیا اتفاقی میافتد؟ اگر دو موزه به آژانسهای خارجی که قرار است در ادامه توریست به ایران بفرستند، بلیتی نفروشند چه خسارتی میبینند، چه چیزی از جیبشان میرود که اینهمه نگران هستند؟ آیا آنها بیشتر متضرر میشوند یا آن رستوران و هتلدار که سرمایه شخصیاش را به کار گرفته است و باید بیشتر به فکر حساب و کتاب باشد اما حاضر است خدمات رایگان یا تخفیف کلان بدهد!؟
این تورگردان گفت: ما تورگردان هستیم حداکثر کاری که از دستمان برمیآید برای گردشگری کشورمان انجام میدهیم، اما وازرت میراث و گردشگری برای ما چه میکند؟ باور منِ بخش خصوصی این است که این وزارتخانه تشکیل شد که از ما و گردشگری بیشتر حمایت کند.
بهای ورودی موزهها و اماکن تاریخی در تیرماه امسال با رأی هیات وزیران برای بازدیدکنندگان خارجی تا ۵ برابر گرانتر شد. طبق آن مصوبه، ورودیه موزههای ملی، منطقهای، کاخ موزهها و آثار تاریخی (غیر منقول) ثبت جهانی و شاخص برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به مبلغ ۵۰ هزار ریال (۵.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به مبلغ یک میلیون ریال (۱۰۰.۰۰۰ تومان) و ورودیه موزههای محلی، استانی و سایر آثار تاریخی - فرهنگی (غیر منقول) برای بازدیدکنندگان داخلی حداکثر به ۴۰ هزار ریال (۴.۰۰۰ تومان) و برای بازدیدکنندگان خارجی حداکثر به به ۵۰۰ هزار ریال (۵۰.۰۰۰ تومان) افزایش یافت.
این افزایش قیمت در موقعیت کنونی بسیاری از تورگردانها را معترض کرد اما مدیرکل موزهها و معاونت میراث فرهنگی در دفاع از آن برخاستند و از اول آبانماه، درست در فصل سفر گردشگران خارجی به ایران، آن را به اجرا گذاشتند.
در مصوبه افزایش نرخ ورودی موزهها تبصرهای وجود دارد که برای گروههای بیشتر از ۱۰ نفر ۱۵ درصد تخفیف لحاظ میکند که بنا به اظهارات برخی راهنمایان، بعضی از موزهها و اماکن تاریخی از اجرای آن خودداری میکنند. از طرف دیگر معاونت گردشگری در ماههای گذشته هماهنگیهایی برای رایگان شدن ورودی این امکان در زمان اجرای تورهای آشناسازی برای آژانسهای خارجی، رسانهها و اینفلوئنسرها داشته که با وجود این، بعضی از اماکن خود را ملزم به همکاری ندانستهاند.
تورهای آشناسازی یا «FAM Trip» معمولا از سوی شرکتها، آژانسهای توریستی یا متولیان گردشگری در حوزه شهری و کشوری با دعوت از عکاسان، رسانهها، بلاگرها، مشاوران و برنامهریزان سفر و مدیران آژانسهای مسافرتی دعوت میشود تا به معرفی جاذبههای گردشگری، تاریخی، زیرساختها و تجهیزات، جذابیتها و سرگرمیها بپردازند. این سفرها معمولا با کمترین هزینه و یا رایگان برای شرکتکننده اجرا میشود و شرکتهای هواپیمایی، هتلها و رستورانها با ارائه خدمات رایگان و یا تخفیفدار از اجرای این تورها حمایت میکنند./ ایسنا