جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲
شهر باتومی یکی از شهرهای دیدنی کشور گرجستان است که هم پایتخت صنعت گردشگری این کشور به حساب می آید و هم به بهشت گرجستان شهرت دارد.
کد خبر: ۳۹۳۸۳
تیتر20- این شهر در حاشیه دریای سیاه واقع شده و همه ساله از تعداد بی شماری گردشگر داخلی و خارجی میزبانی می کند. در چند سال اخیر ایرانیان تعداد زیادی از گردشگران شهر باتومی را تشکیل داده اند! شهر باتومی از جاذبه های فراوانی برخودار است که اگر بخواهیم آنها را تک تک نام ببریم، قطعا از حوصله شما و ظرفیت این مطلب خارج می شود. اما اگر یک بار چک لیست این جاذبه های گردشگری را از نظر بگذرانید و اماکن تفریحی این شهر را نیز به لیست اضافه کنید؛ خواهید دید آنقدر فرقی نمی کند هزینه های سفر به باتومی چقدر باشد؛ سفر به این شهر نمی تواند خالی از لطف باشد. بسیاری از شما قصد سفر به باتومی را دارید و بنابراین یک راهنمای سفر به باتومی نیاز است تا بتوانید اطلاعات لازم در طول سفر را کسب کنید. به همین دلیل ما قصد داریم تا در راهنمای سفر به باتومی، هر آنچه که درباره هزینه اقامت در باتومی و دیگر چیزهای مربوط به این شهر لازم است بدانید را برایتان توضیح دهیم تا با آگاهی نسبتا بالایی سفر خود را آغاز کنید.
لیست هزینه های سفر به باتومی قبل از آغاز سفر

همانطور که مطلع هستید، در حال حاضر برخی از کشورها همچون کشور ترکیه و کشور ارمنستان نیازی به اخذ ویزا ندارند. خوشبختانه کشور زیبای گرجستان نیز در همین دسته قرار می گیرد. برای سفر به گرجستان نیازی به ویزا ندارید و تنها باید مهر ورود به این کشور در گذرنامه تان بخورد. اگر هنوز گذرنامه دریافت نکرده اید و یا لازم است آن را تمدید کنید، در این قسمت لیستی از موارد پرداختی و مدارک لازم برای اخذ پاسپورت را آماده کرده ایم: پرداخت هزینه برای عوارض شهرداری، پرداخت هزینه به منظور تعرفه صدور گذرنامه برای خزانه داری استان درحال اقدام، پرداخت هزینه برای انجام امور پرونده ای در پلیس + 10 و همچنین اداره پست.
آشنایی با راه های سفر به باتومی

برای رفتن به شهر کوچک اما دیدنی باتومی، راه های زیادی وجود دارد که انتخاب هر کدام از این راه ها بستگی به شما دارد. مثلا اگر شما از آن دسته افرادی باشید که راحتی در سفر را به هر چیزی حتی میزان خرج ترجیح دهید؛ تورهای هوایی می تواند بهترین گزینه برایتان باشد. برای آن گروه از افراد هم که علاوه بر راحتی، صرفه جویی در هزینه های سفر به باتومی هم برایشان پر اهمیت است، قطعا پیمودن راه های زمینی تا رسیدن به مقصد گزینه مناسبی است! ناگفته نماند که شرایط هر نوع از این سفرها تفاوت های زیادی باهم دارد. راه دیگری نیز هست که می توان آن را سفر فردی نامید. شما می توانید به همراه خانواده و یا دوستان خود بدون استفاده از خدمات تور، راهی باتومی شوید.

هزینه های سفر به باتومی با تورهای مسافرتی

به ندرت دیده شده که توری به صورت اختصاصی به مقصد باتومی برنامه ریزی شود اما؛ شاید بتوان با اندکی جستجو این تور را نیز پیدا و رزرو کرد. بسیاری از آژانس های مسافرتی در اکثر بسته های سفری خود به گرجستان، بازدید از شهر تفلیس و باتومی را به صورت ترکیبی در کنار هم قرار می دهند تا شما بتوانید در یک سفر از جاذبه های هر دو شهر دیدن کنید. در چند سال گذشته تقاضا برای بازدید از دیدنی های باتومی از سوی ایرانیان زیاد شده و می توان گفت اگر به مورد تاریخی به خصوصی در تقویم سال شمسی برنخوریم، همه روزه پروازهایی آماده رفتن به مقصد گرجستان وجود دارند. توجه داشته باشید قیمت و هزینه سفر با هر کدام از تورهای هوایی بستگی به آژانس مسافرتی مورد نظر شما، بازه زمانی سفر، زمان سفر، کلاس هتل و محل اقامت دارد. همچنین این را نیز باید بگوییم که در اکثر تورهای هوایی به مقصد باتومی، هواپیما در فرودگاه تفلیس به زمین می نشیند و پس از آن مسافران به وسیله اتوبوس راهی شهر کوچک باتومی می شوند. البته نباید در راهنمای سفر به باتومی از این نکته نیز غافل شد که دو خط هوایی آن هم به صورت فصلی اما به شکل مستقیم به مقصد باتومی گرجستان پرواز می کنند که کمی هزینه های آن بیشتر است. همانطور که تورهای هوایی تقریبا در سال های اخیر شکل و شمایل دائمی به خود گرفته اند، تورهای زمینی به مقصد تفلیس و باتومی نیز دائمی شده اند. در میان تورهای زمینی نیز بسته سه شب تفلیس و سه شب باتومی بیش از سایر بسته های مسافرتی دیده می شود.

هزینه سفر شخصی به مقصد باتومی

اگر واقعا میل دارید به باتومی سفر کنید، از همین حالا به فکر تنظیم یک برنامه ریزی دقیق باشید!برای این امر چند راهنمای سفر به باتومی بخوانید و به یاد داشته باشید برای رفتن به باتومی چه از راه زمینی و چه راه هوایی مدام باید مسیرهای خود را عوض کنید.در قسمت زیر برای راحتی کارتان می توانید چگونگی عوض کردن مسیر در سفرهای هوایی و سفرهای زمینی را مشاهده کنید.

سفر هوایی: همانطور که در قسمت قبل اشاره کردیم، از کشور ما تنها دو خط هوایی وجود دارد که بصورت مستقیم به مقصد باتومی پرواز می کنند. پروازهای دیگر اغلب به مقصد تفلیس است. ناگفته نماند افرادی که به وسیله پروازهای هوایی بطور مستقیم وارد شهر باتومی می شوند نیز باید بدانند در این صورت که اندکی هزینه های سفر به باتومی بیشتر خواهد بود! لازم به ذکر است که چنانچه از سایر خطوط هوایی با مقاصد مختلف دیگری همچون تفلیس گرجستان، کیف اوکراین، استانبول ترکیه، مینسک بلاروس، بیشکک قرقیزستان، امان اردن، منامه بحرین، نیویورک، شهر بوستون و دیگر شهرهای مختلف دنیا استفاده نمایید، می توانید به محض فرود هواپیما، پرواز خود را عوض کرده و فورا به سوی شهر باتومی حرکت کنید، چرا که تمامی شهرهایی که نامشان در بالا ذکر شد، دارای خطوط پرواز مستقیم به باتومی هستند. اما یک پیشنهاد برای ایرانیانی که قصد سفر به باتومی را دارند و از رزرو پرواز مستقیم به این شهر بازمانده اند، این است که از شهر تهران به تفلیس رفته و از آنجا به صورت زمینی و یا بصورت هوایی (در صورت وجود پروازی داخلی از از تفلیس به باتومی) خود را به باتومی برسانید. توجه داشته باشید که برای این منظور بایستی هزینه های بیشتری به هزینه های اصلی خود اضافه کنید.

اما هزینه های سفر زمینی از تفلیس به باتومی شامل موارد زیر است:
اتوبوس های یک طرفه تفلیس به باتومی که همه روزه و در ساعات مشخصی از ایستگاه مترو دیدوب (Didube) در شهر تفلیس به حرکت در می آیند؛ مینی بوس هایی که تفلیس را به مقصد باتومی ترک می کنند؛ مینی بوس هایی که برای رسیدن به قطار تفلیس-باتومی استفاده می شوند و به مراتب هزینه کمتری را به هزینه های سفر به باتومی اضافه می کنند. تاکسی ها و ماشین های مسافربری که بسته به نوع ماشین هزینه آنها مشخص می شود و استفاده از قطار تفلیس به باتومی، راه های موجود است.

هزینه های سفر با اتوبوس به مقصد باتومی

حرکت اتوبوس برای سفر به باتومی از کشور ما همچون پرواز مستقیم به این شهر، محدود است و تنها در فصل تابستان صورت می گیرد. اما همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، می توان از راه های دیگری که هزینه های سفر به باتومی را هم بالا نبرد، وارد این شهر شد. یکی از این راه ها مسیر تهران به تفلیس و پس از آن باتومی است که می توانید با اتوبوس آن را طی کنید! البته هیچ جای نگرانی و سردرگمی نیست، چرا که با توجه به افزایش روادید ایران و گرجستان همه چیز از قبل مهیا شده و تنها کافی است به شهر تفلیس رفته و از آنجا اراده کنید تا در کمترین زمان ممکن بوسیله قطار و یا باز اتوبوس دیگری به شهر باتومی بروید!
چند نکته در خصوص تهیه کردن بلیط

انواع بلیط اتوبوس باتومی ممکن است از نظر قیمت کمی با هم اختلاف داشته باشد، زیرا برخی خود این بلیط ها را تهیه می کنند و برخی دیگر توسط واسطه هایی فرایند خرید و رزرو را انجام می دهند. برای پیدا کردن اتوبوس های خط تفلیس می توانید به استگاه مترو دیدوب (Didube) مراجعه کنید. نکته دیگر اینکه سعی کنید تمام بلیط های خود را از دفاتر و آژانس های مسافرتی معتبر تهیه کنید تا دچار زیان نشوید.
دیگر مسیر رسیدن به شهر باتومی، مسیر تهران به ترکیه و پس از آن باتومی است. شما به راحتی می توانید از ایران بوسیله اتوبوس به شهرهای کشور ترکیه رفته و از آنجا با اتوبوس های دیگری خود را به شهر مدرن باتومی گرجستان برسانید. توجه داشته باشید این خط عوض کردن هزینه گزافی به هزینه های سفر به باتومی اضافه نخواهد کرد. شما می توانید برای کوتاه کردن مسیر خود، ابتدا به ترکیه رفته و از آنجا راهی باتومی شوید! برای این منظور در وهله اول به طرف مرز بازرگان بروید و از آنجا بوسیله تاکسی خود را به ترکیه برسانید. فقط به یاد داشته باشید برنامه سفری خود را به گونه ای تنطیم کنید که در روز یکشنبه یا دوشنبه در شهر ترابزون باشید، چرا که در این روزها، اتوبوس هایی به شکل مستقیم به طرف باتومی حرکت می کنند. این سفر تقریبا 3 تا 4 ساعت طول خواهد کشید.

هزینه سفر با قطار به مقصد باتومی

برای سفر به باتومی راه های ریلی متعددی نیز وجود دارد که در زیر به برخی از آنها و همچنین پولی که به هزینه های سفر به باتومی اضافه می کنند؛ اشاره خواهیم کرد.

مسیر اول: تهران - باکو - تفلیس و در نهایت باتومی: در این مسیر ابتدا باید به شهر باکو بروید و بوسیله قطار خود را به تفلیس رسانده و از تفلیس نیز به طرف باتومی از سفر کنید. برای اطلاع درست از مسیرهای منتهی به باکو آذربایجان باید به دیگر مطالب موجود در سایت مراجعه کنید.

مسیر دوم: تهران - ایروان - تفلیس و در آخر نیز باتومی: برای این مسیر همان طور که می بینید نخست باید به شهر ایروان رفته و بعد از آن به تفلیس و در آخر نیز به طرف باتومی حرکت کنید. قیمت تهیه بلیط قطار ایروان به طرف تفلیس بسته به درجه قطار انتخابی متفاوت است.

هزینه سفر با ماشین کرایه ای و مینی بوس

اگر قصد استفاده از ماشین های کرایه و مینی بوس ها را دارید، با توجه به نوع وسیله نقلیه انتخابی تان راه های متعددی برای رسیدن به شهر کوچک باتومی وجود دارد که یکی از این را ها رفتن به سوی مرز بازرگان و از آنجا به طرف ترابزون و پس از آن تغییر مسیر برای رسیدن به شهر سارپی و در اخر نیز رفتن به شهر باتومی خواهد بود.

هزینه سفر با اتومبیل شخصی

برای لذت بردن از سفر با ماشین شخصی به باتومی و لذت بردن از دیدنی های این شهر با خیالی آسوده بهتر است هزینه هایی را که می توانید قبل از خروج از کشور پرداخت کنید را بپردازید. این هزینه ها شامل پرداخت هزینه گواهینامه بین المللی با اعتبار یک ساله، پرداخت هزینه پلاک بین المللی، اخذ کارت و یا دفترچه مالکیت خودرو، دریافت برچسب CD و IR، پرداخت هزینه و یا عوارض خروج از مرزهای زمینی، پرداخت هزینه مجوز خروج از کشور یا کاپوتاژ، هزینه های مربوط به انجام بیمه دو روزه خودرو است.

چند نکته مهم

برای پرداخت عوارض خروج از مرزهای زمینی که جزوی از هزینه های سفر به باتومی است، می توانید به شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور مراجعه نمایید تا از معطلی لب مرز جلوگیری شود. برای اخذ و دریافت مجوز خروج از کشور (کاپوتاژ) با اتومبیل شخصی خود باید به گمرک شهر و یا مرکز استان خود بروید. به یاد داشته باشید کاپوتاژ اتومبیل از اعتباری یک ساله برخوردار است. همچنین اگر قبلا برای دریافت آن اقدام کرده و اکنون قصد تمدید آن را دارید، دیگر ملزم به اخذ و دریافت برچسب IR و پلاک بین المللی نخواهید بود.

معرفی مسیرهای زمینی منتهی به باتومی

همانطور که می دانید ایران با گرجستان به هیچ وجه دارای مرز مشترک نیست و برای رفتن به شهرهای کشور گرجستان از راه زمینی تنها چند راه از سوی ایران، تنها چند راه وجود دارد:

1- مرز کشور ترکیه (بازرگان): اغلب کسانی که قصد سفر زمینی به شهر دیدنی باتومی را دارند؛ از مرز بازرگان استفاده می کنند. برای رفتن به باتومی از راه زمینی و البته از مرز بازرگان، نخست باید به ماکو بروید و پس از آن خود را به مرز بازرگان برسانید. بواسطه این مسیر، حدودا 10 ساعت طول می کشد تا به شهر باتومی برسید! 8 ساعت از مرز بازرگان تا مرز ترکیه و گرجستان و بعد از آن هم 1 تا 2 ساعت فاصله زمانی تا شهر باتومی وجود دارد.

از آنجایی که مرز بازرگان برجسته ترین مرز ترکیه به حساب می آید؛ از امکانات زیادی نیز برخودار است و به ندرت در روند انجام کارهای مسافرتی در کنار مرز، با وقفه زمانی مواجه می شوید. البته به جز مرز بازرگان، مرز دیگری به نام رازی نیز وجود دارد که از مرزهای مشترک ایران و ترکیه به حساب می آید که اگر بخواهید از آن مرز برای سفر به باتومی استفاده کنید، در وهله اول باید به شهر وان رفته و از آنجا به سوی مرزهای مشترک ترکیه و گرجستان سفر کنید. ساعت کاری در مرز بازرگان به صورت شبانه روزی است، در حالیکه در مرز رازی، این برنامه کاری در نیمه اول ماه از ساعت 9 لغایت 17 و در نیمه دوم ماه نیز از ساعت 9:30 تا 16:30 است. کشورهای ترکیه و گرجستان دارای دو مرز مشترک اند که با اختلاف زیاد، مرز سارپی مهمترین مرز مشترک این دو کشور به حساب می آید. ساعت کاری در هر دو مرز 24 ساعته است. آن دسته از کسانی که به سفر پر ماجرا علاقه دارند، می توانند خارج از برنامه سفر گفته شده، عمل کنند! مثلا با ورود به ترکیه قدری در شهرهای مختلف آن به گشت و گذار بپردازند و در آخر به سوی مرزهای مشترک ترکیه و گرجستان برای رفتن به شهر باتومی بروند.

2- مرز کشور آذربایجان (آستارا): از مرز آستارا نیز می توان برای رفتن به گرجستان و شهرهای توریستی آن اقدام کرد. برای این منظور ابتدا باید وارد کشور آذربایجان شوید و پس از آن با انجام یک برنامه ریزی دقیق، خود را به مرز پل قرمز برسانید و از آنجا مستقیم به سوی تفلیس حرکت کنید و بعد از آن هم به سوی شهر کوچک باتومی پیش بروید. ساعت کاری مرز آستارا از ساعت 8 تا 20 است و همچنین ساعت کاری مرز بیله سوار نیز از 9 تا 17، ساعت کاری مرز پل قرمز و تسودنا به صورت 24 ساعته و در آخر نیز ساعت کاری مرز واختانسیگی همانند ساعات اداری تعیین شده است.

3- مرز کشور ارمنستان (نوردوز): به عنوان یک مسیر دیگر دست یابی به شهر باتومی، می توان از مرز نوردوز کشور ارمنستان ابتدا وارد این کشور شوید و خود را به شهر ایروان رسانده و از آنجا به سمت مرز ساداخلو (Sadaklou) حرکت کنید. البته فراموش نکنید که این مسیر یک راه کاملا کوهستانی است بنابراین، توصیه می کنیم در فصول سرد سال، هر اندازه که بی باک و ماجراجو هستید از رفتن به آن امنتاع کنید! ساعت کاری مرز نوردوز به صورت شبانه روزی است. برای حرکت از ارمنستان به سوی گرجستان بهتر است، کمی بیشتر پرس وجو کنید اما بدانید که از کشور ارمنستان بهتر است ابتدا به شهر تفلیس بروید و از آنجا با طی کردن مسافت بین دو شهر تفلیس و باتومی که نزدیک به 362 کیلومتر است، خود را به باتومی برسانید.معرفی مسیرهای زمینی منتهی به باتومی
واحد پول کشور گرجستان

گرجستان اسکناس هایی همچون یک لاری با پس زمینه آبی، دو لاری با پس زمینه نارنجی، پنج لاری با پس زمینه قهوه ای، ده لاری با پس زمینه سورمه ای، بیست لاری با پس زمینه قرمز کهربایی، پنجاه لاری با پس زمینه سبز، 100لاری با پس زمینه یشمی - قرمز - نارنجی و همچنین 200لاری با پس زمینه نارنجی دارد. در این کشور از سکه های تتری نیز استفاده می شود. در شهر باتومی می توان با صرف هزینه های بسیار کمتری در زمینه های خورد و خوراک حدود 30 تا 50 درصد کمتر ، پوشاک بین 20 تا 70 درصد کمتر، اجاره بها مسکن در حدود 50 درصد کمتر و از این قبیل موارد نسبت به تهران، به گشت و گذار و لذت بردن از سفر خود و دیدنی های باتومی پرداخت اما؛ در مقابل، آیتم هایی نیز وجود دارند هزینه استفاده از آنها بالاتر است. مثلا در هزینه های جا به جایی، تعرفه های تماس و اینترنت های همراه و همچنین قیمت بنزین در شهر باتومی بسیار گران تر از تهران است. برای تامین مقدار پول لازم در راهنمای سفر به باتومی می توانید از صرافی های معتبر سراسر کشور بهره بگیرد، اما توصیه تجربی ما به شما برای انجام چنین سفرهایی این است که در ایران درست به اندازه نیازتان و کمی حتی بیشتر دلار تهیه کنید و در کشور گرجستان، دلارهای خود را به لاری گرجی تبدیل کنید.


فاکتور امنیت اهمیت زیادی برای کشورها دارد. گرجستان در فهرست شاخص های امنیتی در ابعاد جهانی بالاتر از کشورهایی همانند ایران، آمریکا و سوئیس در رتبه 85 قرار دارد. میزان جرم و جنابت در تمام شهرهای گرجستان کم است. در راهنمای سفر به باتومی جرم هایی همچون توزیع مواد مخدر، آزار و اذیت جنسی، کیف قاپی، دزدی به ندرت پیش می آید و پیاده روی در هر ساعتی از شب و روز در آن، طبق آمار کاملا بی خطر است. بنابراین اگر تاکنون سفر به شهرهای خارجی از جمله باتومی را به دلایل امنیتی به تعویق انداخته اید، باید به شما بگوییم که سفر به باتومی کاملا از سطوح مختلف امنیتی برخودار خواهد بود.

هزینه های سفر به باتومی

در هر سفری چه داخلی باشد و چه خارجی، هزینه های وجود دارد که باید به تمام آنها توجه داشت. تاکنون ما هرچه در مورد هزینه و قیمت صحبت کردیم، تنها برای رفتن به شهر باتومی بود. یعنی مبالغی که برای دریافت و یا رزرو بلیط مسافرتی باید پرداخت می شد. اما حالا قصد داریم فهرستی از هزینه اقامت در باتومی را برایتان گردآوری کنیم تا ببیند که در سفر به باتومی باید برای چه مواردی و به چه مقداری، هزینه کنید! پس با همگردی در ادامه همراه شوید تا با تمامی این مواد آشنایی پیدا کنید.

لیست هزینه های جا به جایی در شهر باتومی

در باتومی می توانید هم با اتوبوس، هم با مینی بوس، هم با تاکسی، هم با دوچرخه و هم با پای پیاده به گشت و گذار بپردازید. می توانید از خطوط اتوبوسرانی که دارای ایستگاه های فوق العاده تمیز و مدرن هستند، استفاده کنید و در مسیرهای مختلف شهر جا به جا شوید. می توانید بلیط اتوبوس درون شهری باتومی را از راننده خریداری کنید. توجه داشته باشید اگر قصد دارید به فرودگاه بروید؛ باید از اتوبوس های خط 9 و 10 این شهر استفاده کنید. برای عبور و مرور در خیابان های باتومی می توانید از مینی بوس های شهری نیز استفاده کنید. برای سوار شدن در این مینی بوس ها لازم نیست خود را به ایستگاه های مشخص برسانید و تنها کافی است با دیدن این وسایل نقلیه، دست خود را بالا ببرید تا جلوی پا شما بایستند. این مینی بوس ها از بلیط برای کرایه های خودشان استفاده نمی کنند بنابراین باید حدود 40 تا 60 تتری کرایه برای آنها پرداخت کنید. کرایه این مینی بوس ها به هنگام خارج شدن از آنها باید پرداخت شود. بهتر است پیش از سوار شدن در اتوبوس ها و مینی بوس های شهر باتومی، از مقصد آنان مطمئن شوید. بالاخره تاکسی های درون شهری که گران ترین وسایل حمل و نقلی و البته سریع ترین آنان نیز است نیز یکی از وسایلی است که برای عبور و مرور می توانید از آن استفاده کنید.

برای گرفتن تاکسی در باتومی هیچ مشکلی وجود نخواهید داشت، چرا که 24 ساعته تاکسی های این شهر در حال تردد در خیابان های اصلی و فرعی هستند. اما این توصیه را از همگردی بپذیرید که سوار تاکسی های شوید که از سیستم تاکسی متر برخودار هستند، تا مبادا از شما هزینه بیشتری دریافت کنند! هزینه تاکسی بین دو تا چهار لاری است که البته به ازای هر یک کیلومتر حرکت یک لاری به کرایه اضافه می شود. بد نیست بدانید تاکسی های شهر باتومی به ازای هر ساعت معطلی، انتظار یا هر چیز دیگری که به آن بگویید پول بیشتری از شما دریافت خواهند کرد.

اما دوچرخه سواری و بهتر از آن پیاده روی در سطح شهر، راه دیگری است که هم یک ورزش اجباری در سفر و هم راهی بسیار مناسب برای معاشرت با مردم باتومی محسوب می شود. اگر دوچرخه هم نداشته باشید، می توانید با پای پیاده کل شهر باتومی را ظرف یک ساعت زیر و رو کنید به شرط اینکه جذب مغازه ها و مراکز فروشگاهی جذاب این شهر نشوید!

لیست هزینه اقامت در باتومی

هزینه اقامت در باتومی شامل موارد متعددی می شود زیرا برای اقامت در این شهر هتل ها، هاستل ها، مهمان خانه ها و همچنین آپارتمان های زیادی وجود دارند. باید دید شما چقدر حاضرید برای هزینه اقامت در باتومی پول خرج کنید؟! مثلا در باتومی 108 هتل ساخته شده که بر حسب ستاره هایشان از یکدیگر تفکیک می شوند. بد نیست قیمت یک شب اقامت دراین هتل ها را با هم نگاه کنیم. قیمت یک شب اقامت در هتل دو ستاره بین 50 تا 200 لاری، قیمت یک شب اقامت در هتل سه ستاره 60 تا 300 لاری، قیمت یک شب اقامت در هتل چهار ستاره 100 تا 700 لاری قیمت یک شب اقامت در هتل پنج ستاره 210 تا 3000 لاری، برآورد می شود. البته بهتر است پیش از اقدام برای رزرو و گرفتن اتاق، اطلاعاتی در مورد هتلی که قصد اقامت در آن را دارید؛ بدست آورید.

هاستل ها و مهمان خانه ها نیز می توانند پذیرای اقامت کوتاه مدت و یا دراز مدت مسافران در شهر باتومی باشند و هزینه اقامت در باتومی را نیز به طور چشم گیری کاهش دهند. قیمت این هاستل ها و مهمان خانه ها بسته به میزان امکانات و همچنین فاصله آنها تا مرکز شهر است و تقریبا در حدود 10 تا 200 لاری به هزینه اقامت در باتومی می افزاید. گزینه آخر آپارتمان های لوکس و غیر لوکسی که برای اقامت مسافران همه ساله در شهر باتومی در نظر گرفته می شود؛ است.

اگر تمایلی برای رفتن به هتل ها و هاستل ها ندارید و دنبال مکان خصوصی برای خود هستید؛ می توانید با هزینه کردن 25 تا 550 لاری برای یک شب اقامت در یک آپارتمان قدیمی و بدون امکانات تا یک آپارتمان شیک و لوکس، برای خود مکان خلوت و ایده آلی را پیدا کنید. توجه داشته باشید که طبق آمار در حدود هزار خانه مسکونی قابل اجاره به مسافران در شهر باتومی وجود دارد، پس نگران از دست دادن جا نباشید و با خیالی آسوده به ادامه سفر خود و گشت و گذارهای دورن شهریتان با استفاده از راهنمای سفر به باتومی برسید.

لیست هزینه های غذا و خوراک

از جمله مکان هایی که به جا دارد در راهنمای سفر به باتومی از آن حرف بزنیم، رستوران ها و فست فودها هستند. در باتومی نیز مثل اغلب شهرهای گردشگری دیگر دنیا، تعداد بیشماری سالن غذاخوری در سطوح مختلف وجود دارد که اگر کمی در انتخاب سطح مناسبتان دقت نکنید ممکن است هزینه اقامت در باتومی برایتان سر به فلک بکشد. شما می توانید از فهرست زیر هزینه های غذایی این دسته از رستوران ها و فست فودها را مشاهده نمود: هزینه صرف یک وعده غذا در یک رستوران سطح پایین برای 2 نفر در حدود 8 تا 17 لاری، هزینه صرف یک وعده غذا در یک رستوران متوسط رو به بالا برای 2 نفر در حدود 30 تا 45 لاری و هزینه صرف یک وعده غذا در یک رستوران کاملا سطح بالا و لوکس برای یک نفر از 30 لاری به بالا است. البته در این شهر می توان با پرداخت هزینه ای بین 9 تا 15 لاری از فست فودهایی همچون مک دونالد و دیگر برندهای محلی استفاده کرد.

لیست هزینه های تفریحاتی

باتومی یکی از شادترین شهرهای دنیا است! بهشت گرجستان یک شهر ساحلی است و قطعا با توجه به شرایط اقلیمی خود، از مکان های توریستی و تفریحات آبی زیادی نیز برخوردار است. در این شهر، جشنواره ها و فستیوال های زیادی نیز برگزار می شود که قطعا می تواند بخش جذاب راهنمای سفر به باتومی برای شما باشد. توجه داشته باشید که شرکت در فستیوال ها هزینه هایی در بردارد و می تواند هزینه اقامت در باتومی را بالا ببرد. تفریحات آبی باتومی از قرار زیر است:
هزینه ورودی آکواریوم باتومی دو لاری، قایق های موزی ده لاری، نمایش دلفین ها 15 تا 20 لاری، تورهای رفتینگ باتومی تقریبا بین 30 تا 50 لاری، پارک آبی باتومی (آکواپارک)40 لاری، قایق سواری در باتومی بسته به نوع قایق، تعداد نفرات و خصوصی یا عمومی بودن هزینه اش بین یک تا 250 لاری، فلای بورد مبلغ 50 تا 130 لاری، شنا با دلفین ها هزینه 100 تا 150 لاری، پاراشوت در باتومی به ازای هر 15 دقیقه 80 لاری، اسکوتر آبی یا جت اسکی به ازای هر 15 دقیقه 70 لاری گرجستان برای شما هزینه در برخواهد شد.

لیست هزینه های سوغات و پوشاک

باتومی، از آن شهرهایی است که برای تهیه سوغاتی در آن خیلی کم دچار مشکل خواهید شد. درواقع خرید سوغاتی هزینه اقامت در باتومی را برای شما زیاد بالا نخواهد برد مگر اینکه خودتان سخت پسند باشید! از سوغاتی های بی نظیر این شهر می توان به روسری های ابریشمی، چاقوهای دست ساز، کانتاسی یا همان جام های ساخته شده از شاخ برای نوشیدن که با طلا و نقره نیز تجلی پیدا می کنند، ظروف سرامیکی مختلف در طرح ها و رنگ های گوناگون، پاپاکی (نوعی کلاه پشمی بزرگ)، رومیزی های نقاشی شده، جواهرات دست ساز و سایر منسوجات دست بافت اشاره کرد. در خصوص هزینه خرید این سوغاتی ها نمی توان مبلغی را مشخص کرد، چرا که اغلب آنان آمیزه ای از هنر دست هستند ولی بهتر است که گردشگران نیز حواسشان را موقع خرید بیش از پیش جمع کنند تا متضرر نشوید.

لیست هزینه های سرویس دهی تلفن همراه در شهر باتومی

یکی از معایب بزرگ گرجستان و از اصلی ترین دلایل بالا رفتن هزینه اقامت در باتومی، خصوصا برای مسافران ایرانی، بالا بودن قیمت سرویس های ارتباطی این کشور است که این امر هزینه های اقامت در باتومی را بالا می برد. هزینه هر دقیقه مکالمه با اپراتورهای تلفن همراه گرجی نزدیک به دو لاری می شود که قطعا رقم بالا و قابل توجهی است! از طرفی هزینه های رومینگ خطوط ایرانسل و همراه اول نیز در این کشور همانطور که می بیند خیلی مقرون به صرفه به نظر نمی آید. با اینکه هزینه های مکالمه در کشور گرجستان بواسطه اپراطورهای ایرانی اصلا مقرون به صرفه نیست، به شما توصیه می کنیم اگر قرار است در طول سفر از مکالمات زیادی بهره ببرید، حتما از مراکز ارتباطی مستقر در شهر باتومی، سیم کارت های مخصوص این کشور را خریداری نمایید. توجه کنید میان اپراتورها ابتدا اپراتور مگتی کام و پس از آن اپراتور بی لاین و در آخر نیز اپراتور جئولاین هستند که از خدمات متنوع همراه با قدرت پوشش دهی و آنتن دهی بالا برخوردارند. هزینه تهیه هر کدام از سیم کارت های این سه اپراتور اختلاف زیادی با هم ندارند و هر کدام را انتخاب کنید مقدار پولی یکسان به هزینه اقامت در باتومی می افزاید.

کلام آخر در راهنمای سفر به باتومی
باتومی یک شهر کوچک اما مدرن در کشور گرجستان است. شرایط آب و هوای باتومی بسیار مطلوب است و می توان گفت تقریبا در تمام فصول می توان شاهد ریزش باران های رگباری در آن بود. آب و هوای باتومی تحت تاثیر جریان های دریایی است و می توان آن را پربارش ترین شهر گرجی و البته منطقه قفقاز به حساب آورد. میانگین دمای سالیانه این شهر 14 درجه سانتیگراد است. آب و هوای آن در فصول مختلف به شرح زیر است:
بهار: در این فصل باتومی به معنای درست کلمه به بهشت گرجستان تبدیل می شود. میانگین دمای شهر در این فصل بین 16 تا 20 درجه سانتیگراد ارزیابی شده است.
تابستان: راهنمای سفر به باتومی در تابستان تفاوت چندانی با این راهنما در فصل بهار ندارد. در این فصل نه تنها میانگین دمای شهر بالا نمی رود بلکه آب و هوا کاملا مساعد و دلپذیر می شود.
پاییز: در فصل پاییز نیز دمای بهشت گرجستان متعادل و بین 10 تا 16 درجه سانتیگراد قرار می گیرد.
زمستان: باتومی در این فصل تبدیل به یک شهر سردسیری می شود. وزش بادهای سهمگین و بارش های وسیع چهره جدیدی از باتومی را به شما نشان خواهد داد. با تمام این موارد و خصوصیات گفته شده هنوز فصل بخصوصی به عنوان بهترین قصل سفر به باتومی، تعیین نشده و علاقمندان می توانند در هر فصلی که دوست داشتند به این شهر سفر کنند. البته ناگفته نماند که فصل تابستان به دلیل بازگشایی مجدد مراکز تفریحاتی آبی و همچنین فصل زمستان به دلایل بازگشایی مراکز تفریحاتی برفی، بیش از دو فصل دیگر مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می گیرند./همگردی
ارسال نظرات
موضوعات روز