جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 10
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
یازدهمین رویداد فیناپ با محوریت بررسی روند توسعه فین‌تک ایران طی سال‌های گذشته، با حضور جمعی از مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مالی، اصحاب رسانه و افراد متخصص و علاقه‌مند به حوزۀ فین‌تک، پنجشنبه اول اسفندماه ۹۸ در موزه ارتباطات ایران برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۴۳۱
تیتر20 - یازدهمین رویداد فیناپ با محوریت بررسی روند توسعه فین‌تک ایران طی سال‌های گذشته، با حضور جمعی از مدیران، متخصصان و کارشناسان حوزه‌های مالی، اصحاب رسانه و افراد متخصص و علاقه‌مند به حوزۀ فین‌تک، پنجشنبه اول اسفندماه ۹۸ در موزه ارتباطات ایران برگزار شد.

 در بخش ابتدایی رویداد فیناپ، «رضا قربانی» رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش، «علیرضا ذوالفقاری» مدیرعامل استارتاپ کیلید، «نیما نامداری» معاون توسعه و نوآوری شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و «محمد آجدانی» مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت درخصوص موضوعات مرتبط با فین‌تک به ارائه‌ تجربیات خود در این حیطه پرداختند.

هجوم آرام فین‌تک

در ابتدای این رویداد «رضا قربانی» رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش با بیان اینکه در آینده نزدیک هر کسب‌و کاری یک فین‌تک خواهد شد گفت: زمانی که فناوری اطلاعات پا به عرصه گذاشت، طولی نکشید که شرکت‌ها با فناوری اطلاعات در هم تنیده شدند و اکنون صنعتی نداریم که درآن فناوری اطلاعات نباشد و با گذشت زمان این موضوع گسترده‌تر شد.

وی افزود: ۲۸ درصد افراد به بانک خود اعتماد ندارند و این نکته بسیار مهمی است که بر آینده فین‌تک ایران بسیار تاثیرگذار است چراکه اگر فناوری به ما فرصت تغییر نگرش در حیطه فین‌تک را بدهد چرا نباید این کار را انجام داد.

قربانی با بیان اینکه در گذشته فعالیت در حوزه فناوری با دشواری‌های زیادی همراه بود اما اکنون این روند تغییر بسیاری کرده است گفت: در گذشته ایجاد یک نرم‌افزار یا حتی یک سایت کار آسانی نبود، اما هم اینک هر فرد می‌تواند بدون اینکه برنامه‌نویسی بداند یک وب‌سایت راه‌اندازی کند. بنابراین کم کم و به مرور فضا در حال تغییر است و در این راستا بانکداری نیز متحول خواهد شد.

پس از این سخنرانی، دو کتاب جدید «درآمدزایی از نوآوری» و «استاندارد بیت‌کوین» در این رویداد رونمایی و دو نسخه اول این کتاب‌ها نیز به رویداد فیناپ اهدا شد.


کرادفاندینگ مسکن حلقه مفقوده فین‌تک

«علیرضا ذوالفقاری»، مدیرعامل کیلید به عنوان دومین سخنران این رویداد درباره نقش فین‌تک در حوزه املاک توضیحاتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه بازار کرادفاندینگ مسکن در سال ۲۰۱۸ در دنیا حدود ۵٫۵ میلیارد یورو برآورد شد گفت: عجیب است که با این حجم از گردش مالی هنوز پلتفرم‌هایی برای کرادفاندینگ مسکن نداریم.

وی در ادامه به عضو دیگری از فین‌تک در حوزه املاک اشاره کرد و گفت: Proptech همان Property technology یا فناوری املاک است وبررسی که انجام داده‌ایم نشان می‌دهد بیشتر شرکت‌هایی که در حوزهProptech فعالیت می‌کنند، در زمینه وام مسکن، توکنایز کردن و کرادفاندیگ در بخش املاک دارای یک فصل مشترک با فین‌تک هستند.

فقر و فین‌تک
«نیما نامداری»، معاون توسعه و نوآوری شرکت ارتباط فردا به عنوان سومین سخنران یازدهمین رویداد فیناپ به بیان دیدگاه خود درباره فقر پرداخت. وی دغدغه خود را توجه به فقر در کشور دانست و به مفهوم فقر و فراگیری مالی اشاره کرد.

نامداری با بیان اینکه درحال حاضر نیمی از خانوارهای ایرانی درآمد کمتر از هزینه‌های ضروری دارند گفت: موضوع ناراحت کننده درباره فقر این است که این موضوع مخرب به امری عادی برای همگان تبدیل شود چراکه فقر در ایران مفهومی بسیار فراگیر دارد و زمانی که شما می‌بینید همه افراد یک کارت بانکی دارند این برداشت می‌شود که اوضاع در ایران از نظر تبادلات مالی بسیار خوب است ولی این درحالی است که ایران از نظر فراگیری مالی بسیار ضعیف است.

نامداری در ادامه به نقش فین‌تک‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود ۲۰۲ فین‌تک در ایران همچنان در حوزه‌هایی مانند رمیتنس، مستمری، مزایای بازنشستگی و بیمه عمر استارت‌آپی نداریم و تمرکز فین‌تکی در ایران بیشتر در حوزه پرداخت متمرکز است ولی این امر به خانوارها کمک چندانی نمی‌کند و اغلب این فین‌تک‌ها در خدمت ثروتمندان قرار دارند. همچنین، در حوزه بیمه‌ها میزان زیادی جای فعالیت در حوزه فین‌تک وجود دارد و این در حالیست که این موضوع تا حد بسیار زیادی مغفول مانده است.

در ادامه، «محمد آجدانی»، مدیرعامل شرکت سیمرغ تجارت با بیان اینکه نباید همه چیز را به تکنولوژی ربط داد گفت: گاهی عدم موفقیت محصولات مربوط به حوزه تکنولوژی نیست بلکه مشکل در جایی دیگر است.

وی برخی مهندسان را دچار بیماری شیدایی تکنولوژی دانست و خودبزرگ‌بینی متوهمانه، بی‌قراری و خوش‌بینی افراطی را علائم این بیماری برشمارد.

آجدانی سود را نتیجه تمرکز بر مشتری دانست و افزود: هدف نه سوداوری است و نه تکنولوژی بلکه هدف را در باید مشتری درنظر گرفت.


سرمایه‌گذاری و فین‌تک
پنل تخصصی با موضوع سرمایه‌گذاری و فین‌تک به عنوان اولین پنل تخصصی یازدهمین رویداد فیناپ با حضور «حسین خسروی» مدیرعامل ادونچرز، «آرین افشار» مدیرعامل شتابدهنده فینووا و  «مصطفی امیری» هم‌بنیان‌گذار زرین‌پال با اجرای صابر خسروی برگزار شد.

«حسین خسروی» با اشاره به اینکه فین‌تک از دو واژه Technology و Finance تشکیل شده است گفت: با شروع مباحث فین‌تکی در ایران بیشتر افراد در حوزه تکنولوژی به این عرصه ورود پیدا کردند و این درحالیست که سرمایه‌گذاران در بیشتر مواقع رویکرد سنتی داشتند.

«آرین افشار» با بیان اینکه در صنعت فین‌تک سرمایه‌گذاری صرفا ملاک اصلی نیست گفت: ارتباطات و تجربه پشتوانه سرمایه‌گذاری فین‌تکی است و مجموعه فینووا تکنولوژی و سرمایه‌گذاری را توامان مورد بررسی قرار می‌دهد.

«مصطفی امیری» نیز در ادامه در پاسخ به روند شکل‌گیری زرین‌پال گفت: زرین پال در ابتدا با یک هدف کوچک شکل گرفت و در ادامه با سرمایه‌گذاری شرکت‌های دیگر بزرگ‌تر شد. وی افزود: تجربه یکی از عوامل موفقیت در حوزه فین‌تک است و اگر ما نتوانیم از تجربه سرمایه‌گذار در کسب و کار خود استفاده کنیم بهره لازم را در آن سرمایه‌گذاری نبرده‌ایم.


دوباره فکر کنیم، باز فکر کنیم
صادق فرامرزی سخنرانی خود را درخصوص اهمیت تفکر باز با عنوان «تاتو» ارائه کرد.

وی گفت: یکی از معضلات اصلی که برخی مفاهیم مانند احراز هویت را دچار مشکل می‌کند عدم تفکر باز است و ما  احراز هویت را که جلوی خیلی از گرفتاری‌ها را می‌گیرد سخت گرفته‌ایم.

 مساله دیگری که فرامرزی مطرح کرد مسئله کارمزد تراکنش‌ها بود به‌گونه‌ای که در سال ۱۳۹۰ کارمزد تراکنش‌ها را صفر کردیم و این درحالی بود که هیچکدام فکر نمی‌کردیم تا چند سال بعد چه اتفاقی برای سیستم کارمزد خواهد افتاد.

وی با بیان اینکه مردم نمی‌توانند به راحتی وام بگیرند گفت: ما رتبه‌بندی اعتباری درستی نداریم و اینجا هم باید «باز» فکر کنیم.


رگولاتوی و فین‌تک
پنل دوم یازدهمین رویداد فیناپ، با موضوع رگولاتوی و فین‌تک با حضور «مهران محرمیان» معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، «مرتضی ترک‌‌تبریزی» معاون فناوری اطلاعات بانک ملت، «نیما امیرشکاری» کارشناس بانکداری الکترونیک و فناوری‌های مالی و «مهدی عبادی» دبیر انجمن فین‌تک ایران در بخش دوم رویداد فیناپ برگزار شد.

«مهران محرمیان» با بیان اینکه آینده کسب و کارهای فین‌تکی با جوانان فعال در این عرصه است گفت: اصالت در عرصه فین‌تک با نوآوری بوده و فرد نوآور همواره اولویت دارد.

«مهدی عبادی» نیز در ادامه افزود: امروز با یک ابزار رگولاتوری مواجه هستیم که محدودگر بودن آن بیش از تنظیم‌گر بودن آن دیده می‌شود. وی افزود: هم‌اکنون تثبیت نرخ ارز بیش از هر چیز دیگری اولویت بانک مرکزی است و این نگرانی وجود دارد که مباحث مربوط به فین‌تک مغفول بماند.

همچنین، «نیما امیرشکاری» درباره پروژه‌های پژوهشی بانکی گفت: تا سال گذشته از سمت بانک مرکزی هیچ درخواستی برای پروژه‌های نوآورانه به سمت پژوهشکده پولی و بانکی نیامده است و یکی از دلایل آن را نیز می‌توان مشکلات و بحران‌های اقتصادی دانست.

«مرتضی ترک تبریزی»، درباره همراهی بانک‌ها با فین‌تک‌ها گفت: فین‌تک‌ها بیش از ارائه تسهیلات بانکی نیازمند همراهی بانک‌ها هستند‌ و این موضوع در جلسات متعددی که با حضور فعالین این صنعت در بانک مرکزی برگزار می‌شود همواره مورد تاکید بوده است.

جایزه نهال فین‌تک ایران
بخشجایزه نهال فین‌تکبخش جدید رویداد فیناپ بود که برای نخستین‌بار در صنعت فین‌تک ایران منتخب‌های این حوزه را معرفی و از آنها تقدیر کرد. این بخش با همکاری کمیته‌ای علمی متشکل از مدیران و متخصصان حوزۀ فین‌تک تشکیل شد ودر دو بخش کمیته داوران و آراء مردمی و در سه بخش مختلف افراد، نهادها و سازمان‌ها و راهکارهای تاثیرگذار را انتخاب و معرفی کرد.

در این بخش «ولی الله فاطمی»، «احمد مرادی نیا»، «برات قنبری» نفرات اول تا سوم افراد شایسته تقدیر از نگاه داوران شدند. همچنین برندگان داوری بخش فرد تاثیرگذار در حوزه فین‌تک به ترتیب «رضا قربانی»، «شهاب جوانمردی» و «فاطمه جعفری» معرفی شدند.

در بخش نهاد های تاثیرگذار در حوزه فین‌تک شرکت «نبض افزار» رتبه اول را کسب کرد و «انجمن فین‌تک ایران» و «شرکت تجارت الکترونیک ارتباط فردا» دوم و سوم شدند. همچنین پایگاه تحلیلی خبری «راه پرداخت» برنده آراء مردمی تاثیرگذارترین نهاد در حوزه فین‌تک شدند. در بخش محصولات نوآورانه در حوزه فین‌تک نیز شرکت «یو آی دی» شرکت «فرابوم» و شرکت «زرین پال» از نظر داوران به ترتیب اول تا سوم شدند.

گفتنی است، مسابقه اپلیکیشن «سِت» و شبکه‌سازی از دیگر بخش‌های ارائه‌شده در این رویداد بزرگ بود و در پایان اعضای تیم فیناپ در کنار مدیران حوزه فین‌تک و اصحاب رسانه آخرین رویداد فیناپ در سال ۹۸ را جشن گرفتند./پرداخت برتر

ارسال نظرات
موضوعات روز