اما در این شرایط، سهام برخی از شرکتها رشد قابل توجهی داشته است. بر اساس گزارش سیانان بیزینس، سهام شرکت «نتفلیکس» که یک شبکه اینترنتی پخش فیلم است، در 5 روز اخیر بیش از 8 درصد رشد کرده است. سهام نتفلیکس از ابتدای سال 2020 تا کنون، بیش از 15 درصد رشد کرده است. این در حالی است که شاخص S&P500 که وضعیت مالی 500 شرکت بزرگ را در بورس آمریکا نشان میدهد، هفته گذشته شدیدترین افت را از زمان بحران مالی سال 2008 تجربه کرد و 3.6 تریلیون دلار از ارزشش را از دست داد.
«بیل اسمید»، مدیر ارشد سرمایهگذاری در صندوق مدیریت دارایی اسمید میگوید: «بازارها نتفلیکس را دوست دارند؛ انگار که ارمغان یک خواب زمستانی باشد.»
رشد سهام شرکتهای سرمایهگذاری، نشان میدهد که سرمایهگذاران عصبی تا زمانی که وحشت ویروس کرونا در میان است، بسیار محتاط خواهند بود. این اتفاق به نفع شرکتهایی است که میتوانند نیازهای مصرفکنندگان را در خانه برآورده کنند. سهام شرکت «یوتیوب» نیز در هفتههای اخیر رشد کرده است. در حالیکه شاخص صنعتی نزدک در بورس آمریکا، در هفته گذشته بیش از 2 درصد کاهش یافت.
اما در این وضعیت که شیوع ویروس کرونا در جهان پدید آورده و کارگران مجبور هستند که بهجای سفرهای تجاری در خانه کار کنند، برخی از سهامها به عنوان پناهگاه امن سرمایهگذاری به حساب میآیند.
شرکت سرمایهگذاری MKM شاخص جدیدی را برای معرفی این شرکتهای بورسی ساخته و اسم آن را «ماندن در خانه» گذاشته است.
«نتفلیکس» و «آمازون» دو مورد از 33 شرکت داخل این شاخص هستند. همچنین نمادهای بورسی شرکتهایی مانند «فیسبوک»، «بازیهای ویدئویی بلیزارد»، «سازنده تجهیزات ورزشی پلوتون» و «سرویس تحویل غذای گرابهاب» نیز مشمول این شاخص میشوند.
«جکاوهارا»، رئیس بازارهای شرکت MKM میگوید: «ما تلاش کردیم که محصولات، خدمات و شرکتهایی را که در جهان قرنطینههای فردی به کار میآیند، مشخص کنیم. مردم وقتی تمام روز داخل خانه باشند، چه کار میکنند؟ بهجای آنکه با وحشت پایین آمدن ارزش سهامها را پیشبینی کنیم، ما تلاش کردیم بفهمیم که کدام سهامها رشد میکنند.»/ ایرنا