شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۶
تیتر20 اقدامات گروه بهمن در سال گذشته را بررسی می کند؛
با اعمال تحریم ها ارتباط گروه بهمن با همکاران خارجی کاهش پیدا کرد و حتی در مواردی قطع شد. با توجه به آنکه گروه بهمن خودرویی داخلی به تولید نمی رساند و محصولاتش همه به قطعات خارجی وابسته بودند، نگرانی های زیادی بابت ادامه فعالیت شرکت ایجاد شد. با این حال اما خطوط تولید بهمن چه در بخش تجاری و چه در حوزه سواری، همچنان به فعالیت خود ادامه داد.
کد خبر: ۴۲۵۸۹
 اقدامات گروه بهمن
تیتر20 / سرویس خودرو - مرور عملکرد گروه بهمن به عنوان یکی از شرکت های اصلی بخش خصوصی صنعت خودرو نشان می دهد این شرکت اگرچه آمار تولید مناسبی را نسبت به سال گذشته از خود به جا نگذاشته، اما توانسته چند محصول جدید رونمایی کند.

تولید: مانند خودروسازان بزرگ و نیمه دولتی کشور، گروه بهمن نیز سال 98 را متاثر از تحریم های سخت آمریکا به انتها رساند و این موضوع اجازه نداد تولید در این شرکت روند مناسبی را طی کند. گروه بهمن تا پیش از اعمال تحریم های آمریکا علیه خودروسازی ایران در مرداد 97، با چهار شرکت خارجی شامل مزدا، ایسوزو (هر دو از ژاپن) و FAW و هاوال (هر دو چین) مشارکت داشت که در این بین، ایسوزویی ها با بخش تجاری ساز این شرکت همکاری می کردند.

 با اعمال تحریم ها اما ارتباط گروه بهمن با همکاران خارجی کاهش پیدا کرد و حتی در مواردی قطع شد. با توجه به آنکه گروه بهمن خودرویی داخلی به تولید نمی رساند و محصولاتش همه به قطعات خارجی وابسته بودند، نگرانی های زیادی بابت ادامه فعالیت شرکت ایجاد شد. با این حال اما خطوط تولید بهمن چه در بخش تجاری و چه در حوزه سواری، همچنان به فعالیت خود ادامه داد.
 بنابر آخرین آماری که منتشر شده، گروه بهمن در بخش خودروهای سواری، تیراژ یک هزار و 822 دستگاهی را به ثبت رسانده است. 

این آمار البته در مقایسه با تیراژ سال گذشته افت بزرگی را نشان می دهد و همین فاصله زیادی با ظرفیت اسمی تولید در این شرکت دارد. در بخش خودروهای تجاری نیز گروه بهمن موفق به حفظ خطوط تولیدش البته با تیراژی کمتر از گذشته شده، چه آنکه مثلا در بخش وانت، تیراژی تقریبا برابر با آمار سال گذشته را از خود به جا گذاشته است. 

هرچند تیراژ کلی گروه بهمن در مقایسه با سال 97 کاهشی بوده، اما همین که این شرکت در برابر توفان تحریم دوام آورده و کاملا متوقف نشده، خود اتفاق خوشایندی به حساب می آید. به هر حال اینکه یک خودروساز ناگهان با تحریم همه شرکایش مواجه شود، شوک بسیار بزرگی به شمار می رود (شوکی که می توانست گروه بهمن را تقریبا محو کند)، اما بهمنی ها دوام آوردند و هنوز مشغول به تولید هستند.

توسعه محصول و داخلی سازی: اینکه گروه بهمن توانست در دوران تحریم، ضمن فعال نگه داشتن خطوط تولید، محصولات جدید آن هم با داخلی سازی 50 درصدی رونمایی کند، نشان می دهد این شرکت در سال 98 چندان ناامیدکننده ظاهر نشده است.

بهمنی ها یک بار در اواخر شهریور و بار دیگر در دومین ماه زمستان، از محصولات جدید خود که با داخلی سازی همراه بودند، رونمایی کردند. در فاز نخست، بخش تجاری ساز گروه بهمن (بهمن دیزل) از دو محصول جدید با پلت فرم داخلی شده، پرده برداشت.

 نام این پلت فرم با الهام از دره ای واقع در کردستان ایران، "شیلر" در نظر گرفته شد و در شهریور، کامیون و مینی بوسی که روی آن طراحی شده بودند، رونمایی شدند. چند ماه بعد در بهمن ماه نیز خودرویی دیگر با کاربری آتش نشانی در بهمن دیزل رونمایی شد تا سومین محصول جدید گروه بهمن در دوران تحریم باشد.

گروه بهمن حالا یک پلت فرم متعلق به خود دارد که می تواند محصولات جدید دیگری روی آن طراحی و از این مسیر، سهم 50 درصدی اش از بازار خودروهای تجاری کشور را حفظ کند.

فروش: در بخش فروش اما گروه بهمن به واسطه افت تیراژ نتوانست مانند سال های قبل عملا کند و البته درگیر تعهدات معوق نیز شد. مشکل اصلی گروه بهمن به خودرو هاوال مربوط بود که به دلیل مختل شدن و قطع تامین قطعات از چین، این شرکت نتوانست به همه تعهدات خود در قبال این محصول عمل کرده و مجبور شد روش هایی دیگر (غیر از تحویل) را برای جلب رضایت مشتریان امتحان کند. 

با توجه به اینکه اين شركت نتوانست به همه تعهدات خود در خصوص خودروي هاوال عمل كند  در راستاي كسب رضايت مشتريان اقدام به ارائه طرح تبديل از ساير خودروهاي توليدي كرد.     

ارسال نظرات
موضوعات روز