پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
تیتر20 بررسی می کند؛
بانک ملت در حوزه بانکداری دیجیتال سرمایه گذاری علمی و تحقیقاتی زیادی انجام داده است و به گفته مدیر عامل این بانک آثار آن در ارایه خدماتی نوین و متمایز به زودی و بیش از گذشته نمایان خواهد شد.
کد خبر: ۴۳۳۸۵
پیشتازی بانک ملت در حرکت به سوی بانکداری دیجیتال
تیتر20 - چندی پیش معاون اول رییس جمهور در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی، از عملکرد موفق بانک ملت و کسب رتبه نخست در همگامی با تحول دیجیتال، ترسیم نقشه راه استقرار بانکداری دیجیتال و واگذاری دارایی های مازاد قدردانی کرد، که نشان از توجه دولت به توسعه زیرساخت های اداری و مالی دارد .

در این رابطه مدیر عامل بانک ملت اعلام کرده است : بانک ملت در حوزه بانکداری دیجیتال سرمایه گذاری علمی و تحقیقاتی زیادی انجام داده است و آثار آن در ارایه خدماتی نوین و متمایز به زودی و بیش از گذشته نمایان خواهد شد.

بررسی های تیتر 20 نشان می دهد، کسب‌وکارهای دیجیتال از بخش‌های پویا و در حال توسعه در اقتصاد بزرگ دنیا هستند و رشد بخش اقتصاد دیجیتال سه برابر رشد کل اقتصاد کشورها است.

توسعه دیجیتال نیازمند سه مؤلفه شامل سیاست‌های دولت و الزامات وزارت اقتصاد، زیرساخت‌های فیزیکی، دانش دیجیتال و توسعه بسترهای دیجیتال از محیط‌های داخلی به محیط‌های بین‌المللی است که خوشبختانه با پیگیری‌های وزارت اقتصاد، بحث بانکداری دیجیتال سرعت گرفته است.

در این رابطه کارشناسان معتقدند، بانک ملت ظرفیت‌های کم نظیری در زمینه فناوری اطلاعات دارد و از این نظر در کشور دارای رتبه نخست است، دانش دیجیتال هم نیازمند توانمندسازی کاربران است که بانک ملت در این زمینه گام‌های بلندی برداشته است.

بانک ملت از سال ۹۶ اقدامات خود را در حوزه بانکداری دیجیتال شروع کرده است و از ابتدای سال ۹۷ سند تحول افق ۱۴۰۰ این بانک در ۹ محور تدوین شده که یکی از آنها بانکداری دیجیتال است.
 
همچنین راه‌اندازی Core۲، بانکداری اجتماعی و بانکداری باز سه اقدام در حال انجام از سوی بانک ملت است که در طول سال‌های ۹۷ و ۹۸ جلسات کارگروه بانکداری دیجیتال به ریاست عضو هیات مدیره و با حضور متخصصان داخل و خارج بانک برپا شده و مدیران ارشد و میانی و کارشناسان نیز آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده‌اند.

در این رابطه مدیران بانک معتقدند: نقشه راه تحول دیجیتال بانک ملت استخراج به هیات مدیره برای تصویب نهایی ارائه خواهد شد.

بانک ملت همیشه در مسیر تحول، برنامه داشته و هم‌اکنون نیز اقدامات نظام یافته‌ای را در حوزه بانکداری دیجیتال شروع کرده است و برنامه‌هایی را نیز در دستور کار دارد.

همچنین اعضای کارگروه بانکداری دیجیتال معتقدند که بانک ملت در مدل‌های جدید کسب‌وکار همیشه از بانک‌های پیشرو کشور بوده که این امر ناشی از تغییر دیدگاه در این بانک است.

بانک ملت از نیروهای کلیدی که سعی می‌کنند برنامه محور حرکت کنند و تاکنون نیز دستاوردهای خوبی داشته‌اند،  بهره می برد .

همگامی با دولت 
در شرایطی که مهمترین برنامه وزارت اقتصاد حرکت به سمت اقتصاد هوشمند و بهبود فضای کسب و کار است.عزم و اراده وزارت اقتصاد استفاده از راهکارهای پنجره واحد الکترونیکی، بانکداری دیجیتال،‌ مولد سازی دارایی ها و جذب سرمایه ها است.

فعالیت های بانک ملت هم که حاصل تلاش و خرد جمعی مدیران و کارکنان دلسوز این بانک و همسویی با سیاست های اقتصادی کلان نظام، برنامه های دولت و وزارت اقتصاد است.

بطوریکه بانک ملت در حوزه بانکداری دیجیتال سرمایه گذاری علمی و تحقیقاتی زیادی انجام داده است و آثار آن در ارایه خدماتی نوین و متمایز به زودی و بیش از گذشته نمایان خواهد شد.

پیشتازی بانک ملت 
روند توسعه خدمات بانكداري الكترونيك و صنعت پرداخت نشان مي دهد كه تعداد كارت‌هاي بانكي در سال 83 و با وجود 14 بانك فعال، كمتر از 8‌ميليون عدد بود و هر بانك به طور متوسط حدود نيم‌ميليون كارت صادر كرده است و به ازاي هر 9 ايراني يك كارت وجود داشت.

اما اين تعداد در سال 94 به 334‌ميليون كارت رسيده و به ازاي هر ايراني 4.2 كارت وجود دارد و با وجود 31 بانك كشور، بطور متوسط به ازاي هر بانك حدود 11‌ميليون كارت صادر شده است.

البته بانك‌هاي بزرگ مانند ملت، ملي، صادرات، سپه، تجارت، پارسيان، اقتصاد نوين و پاسارگاد، چند برابر بانك‌هاي كوچك كارت صادر كرده‌اند. 

بانك‌هاي بزرگ شامل ملت 49‌ميليون، صادرات بيش از 46‌ميليون، ملي 37‌ميليون، اقتصاد نوين 11‌ميليون، پارسيان20‌ميليون، تجارت 37‌ميليون، سپه 28‌ميليون، كشاورزي 23‌ميليون، كارت صادر كرده‌اند. سهم بانك‌ها از بازار كارت‌هاي صادره، به ترتيب ملت 14‌درصد، صادرات بيش از 13‌درصد، ملي 11‌درصد، اقتصاد نوين 3‌درصد، پارسيان 6‌درصد، تجارت 11‌درصد، سپه 8‌درصد، كشاورزي 6‌درصد بوده است.

برآوردهاي آماري از عملكرد بانك ملت نشان مي دهد كه به خاطر دور انديشي مديران بانك ملت در تاسيس و رشد فناوري ها و سرمايه گذاري هاي لازم در صنعت پرداخت، موفق به كسب بالاترين سهم از بازار پول، تراكنش هاي مالي و بانكي شده و به ميزان رشد سهم خود از تعداد و مبلغ تراكنش ها، در ارائه خدمات بانكداري الكترونيك و همچنين جذب منابع و نقدنيگي نيز موفق بوده اند. 

سهم بانک ها از بازار خدمات بانکداری الکترونیک – درصد

بانک

سهم از کارت های بانکی

سهم از خودپردازها

سهم از کارت خوان ها

سهم از پایانه شعب

سهم از کارت برداشت و هدیه

سهم از کارت اعتباری

ملت

14

9

17

7

14

1

صادرات

13

11

11

12

13

20

ملی

11

16

12

25

11

48

تجارت

11

9

6

6

14

-

سپه

8

6

2

4

8

-

پارسیان

6

1

11

1

2

15

کشاورزی

6

6

2

8

9

2

اقتصاد نوین

3

2

1

2

2

2

پاسارگاد

3

2

6

1

1

3

رفاه

4

5

6

3

5

-

سامان

2

3

5

1

1

-

انصار

3

2

2

2

2

-

پست بانک

1

3

1

9

1

-

مسکن

4

4

2

9

5

2



آمار عملكرد سال هاي اخير نيز نشان مي دهد كه بانك ملت و به پرداخت، همچنان با بيشترين سهم از تراكنش هاي بانكي و مالي، به عنوان شركت ها و موسسات مالي و بانكي پيشتاز كشور مطرح هستند تا جايي كه بيش از يك سوم تعدادو مبالغ كل تراكنش هاي بانكي را به خود اختصاص داده اند.

پیشتازی بانک ملت در عرصه فناوری اطلاعات و وجود زیرساخت‌های مستحکم و با تکیه‌ بر دانش و تخصص و تجربیات و مدیران و همکاران متعهد خود در بانک ملت،دلیلی بر توسعه بانکداری الکترونیک و توسعه امنیت سیستم‌ها است.

سرمایه‌گذاری در این بخش و ورود تکنولوژی‌های نوین و ایجاد بانکداری دیجیتال، در حقیقت ارائه خدمات متمایز بانکی، سهولت و امنیت و سرعت سرویس‌ها را برای هم‌وطنان فراهم آورده و درنهایت منجر به کاهش هزینه‌های کلی بانک خواهد شد و همگان امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک شاهد شروع به‌ کار پروژه بانکداری دیجیتال در بانک ملت خواهیم بود.

بانکداری دیجیتال الگوی جدیدی است که ازنظر افزایش بهره‌وری و سودآوری، مزایای قابل‌توجهی برای بانک‌ها دارد. این الگو با استفاده از زیرساخت‌های فناوری پیشرفته و به‌منظور ایجاد تغییرات در فرایندهای داخلی و رابط‌های کاربری خارجی، پیاده‌سازی می‌شود و چهار عامل هزینه، راحتی، کنترل و تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد.

در شرایط کنونی که صنعت بانکداری کشور در فضایی ملتهب به سر می‌برد و با اقتصادی راکد، انبوهی از دارایی‌های منجمد، کمبود نقدینگی، فرایندها و ساختارهای غیر چابک و غیر منعطف، محصول محوری، افول سود سپرده به‌عنوان یک محصول، تازه‌واردهایی مانند فین‌تک‌ها و استارت‌آپ‌ها مواجه است، انتقال از بانکداری سنتی به بانکداری دیجیتال تنها راه باقی‌مانده برای خروج از این شرایط است. درواقع، بانک‌هایی در آینده به بقای خود ادامه خواهند داد که این هدف را با برنامه‌ریزی مناسب و نقشه راهی مطمئن محقق سازند.

از سویی آنچه در این انتقال باید به آن توجه شود این است که تحول دیجیتال ماهیت تحولی و تغییراتی بنیادین دارد و سنخیتی با بهبودهای جزئی ندارد؛ وانگهی مهم‌ترین محورهای این تغییر، انتقال از محصول محوری به مشتری محوری، نوآوری و فناوری است.

ارسال نظرات
موضوعات روز