پروين با بيان اينكه مشابه اين شرايط را در نيمه نخست سال گذشته به دليل محدوديتهاي بينالمللي تجربه كرديم، افزود: در تابستان سال پيش نيز تصاويري از پاركينگهاي خودروسازان منتشر شد كه موضوع توسط نهادهای نظارتی مورد بازرسی و بررسي قرار گرفت و در نهایت با همت و تدبیر مدیریت ارشد و مجموعه همکاران سایپا در پاییز سال گذشته تمام خودروهای ناقص این شرکت تکمیل شد و تعداد آنها به صفر رسید.
وي افزود: ۹۲ درصد كمبود قطعات خودروهای ناقص فعلی در زمينه كاتاليست خودرو و مباحث زيست محيطي است و در این موضوع علاوه بر نقص در خودرو، سازمانهای ذي ربط نيز مجوز تحويل اين خودروها را صادر نميكنند.
معاون برنامهريزي جامع توليد سايپا ادامه داد: خودروسازان تولیدکننده کاتالیست نیستند اما دانش مهندسي و توان توليد كاتاليست در داخل كشور وجود دارد و قطعهسازان توانمند كشور در اين زمينه مشكلي نداشته و ندارند، اما براي پوشش داخلی قطعه و توليد آن مواد اولیه آلي و معدني و برخی فلزات گرانبها مورد نياز است كه در كشور وجود ندارد و زنجيره تامين صنعت خودرو ناگزير از واردات این مواد معدنی خاص است و لذا هر زمان که شرایط واردات سخت میشود یا قیمت جهانی این مواد افزایش مییابد با کمبود شدید این قطعه در کشور مواجه میشویم.
وی در خصوص سایر نواقص خودروهای پارک شده در پارکینگهای سایپا به برخی قطعات پیشرفته وارداتی نظیر ECU و ACU اشاره کرد و افزود: اساس زیرمجموعههای الکترونیکی این قطعات که دارای تکنولوژی پیشرفته است از خارج از کشور وارد میشود و واردات این قطعات نیز به دلیل محدودیتها به ویژه شیوع کرونا با کاهش قابل توجهی روبرو شده است.
پروین در پایان افزود: با وجود
همه این مشکلات، مدیران و کارکنان گروه سایپا با همکاری زنجیره تامین، در
حال رفع نواقص و تکمیل و تحویل خودروها به مشتریان محترم هستند./ سایپانیوز