جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران معتقد است؛ زمانی که عرضه لاستیک دولتی در بازار کافی باشد هیچ کدام از واحد‌های توزیعی تایر اجازه تخطی در فروش ندارند، اما امروز کمبود عرضه از سوی کارخانه‌های تولید لاستیک بازار این محصول را متشنج کرده است.
کد خبر: ۴۴۰۰۱
متهم کمبود تایر در بازار؛ بازی‌گردانان بازار سیاه یا کاهش تولید؟!تیتر20- درحالی که عملکرد تولیدکنندگان لاستیک خودرو در سال گذشته ۲۳۰ هزار تن بوده است، تولید لاستیک خودرو بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته در سال جاری ۳۰۰ هزار تن از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت پیش‌بینی شده است، اما بازار هنوز این جهش تولید را به دلیل کمبود عرضه تایر با نرخ دولتی احساس نکرده است.

وضعیت این روز‌های بازار تایر از نوع تولیدات داخلی سیاه‌تر از هر زمان دیگری است، بازار سیاهی که مصرف‌کنندگان نهایی، بازنده‌ آن هستند، اما عده معدودی هم سود‌های کلانی در این میان به جیب می‌زنند.

اگر خودرو داخلی دارید، اما بودجه کافی برای خرید تایر‌های وارداتی نداشته باشید، مجبور به انتخاب کالا از بین تولیدات کارخانه‌های تولیدکننده تایر‌های رادیال سواری هستید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده برخی مردم حتی از ساعات پایانی شب پشت در مغازه‌هایی که تابلوی فروش تایر با نرخ دولتی را نصب کرده‌اند، می‌خوابند تا با در دست داشتن مدارک خودرو بتوانند دو حلقه تایر دریافت کنند، این در حالی است که تعداد انبوهی تایر بی‌هیچ نظارتی در سطح بازار حتی به دو برابر قیمت مصوب به فروش می‌رسند.

پشت پرده این ماجرا برخی عوامل عمده‌ فروشی هستند که با دریافت تعداد زیاد سبد محصول، تنها تعداد محدودی را در صف‌های طولانی با نرخ دولتی به مردم عرضه می‌کنند و مابقی راهی بازار سیاهی می‌شود که قیمت در آن حتی به دو برابر نرخ مصوب نیز می‌رسد.

دلایل کمبود تایر در بازار چیست؟

این مشکل اگرچه مدتی است گریبان مردم و ناظران بر بازار را گرفته، اما راه‌حل ساده‌ای دارد و آن شروع نظارت‌ها بر خرده‌فروشان بازار است، زیرا با بررسی فاکتور‌های خریدشان به بازی‌گردانان این بازار سیاه می‌رسند تا شاید از شب‌خوابی‌های مردم پشت در لاستیک‌فروشی‌های شهر و از بین رفتن کرامت انسانی در صف‌های طویل فروش تایر خلاص شوند.

اما داوود سعادتی، رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلتر سازان تهران در همین رابطه نظر دیگری دارد و به اقتصاد ۲۴ گفت: در سطح شهر واحد‌های توزیعی لاستیک دولتی (نمایندگان فروش لاستیک) آمادگی جهت پذیرش مدارک و تحویل لاستیک به مشتریان را دارند اما به دلیل عدم صدور حواله از سوی کارخانه‌های تولید لاستیک این اقدام کاهش و یا گا‌ها متوقف شده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک تهران با تاکید بر اینکه مواد اولیه تولید تایر با ارز آزاد وارد کشور می‌شود و مورد استفاده کارخانه‌های تولیدی قرار می گیرد، افزود: متاسفانه از ابتدای سال تاکنون این روند یا متوقف شده و یا با سرعت بسیار کندی در حال انجام است.

وی تصریح کرد: از اینرو کارخانه‌های تولیدی مواد اولیه را با ارز آزاد وارد کرده اند و طبیعتا فروش آن نیز با نرخ غیر دولتی صورت می‌گیرد؛ از اینرو در تولید تایر‌ها با نرخ دولتی نسبت به درخواست مشتریان عقب مانده اند.

به گفته سعادتی، عدم توزیع شرکت‌ها در واحد‌های توزیعی باعث شده کمبود تایر در بازار بیش از گذشته شود و قیمت‌ها افزایش داشته باشد. پیشتر کارخانه‌های تولید کننده به نمایندگان حواله خرید تحویل می‌دادند، اما طی این دو ماه گذشته به دلیل عدم صدور حواله از سوی کارخانه‌های تولیدی به دلیل نبود مواد اولیه تولید، توزیع لاستیک در واحد‌های توزیعی سطح شهر کاهش داشته است.

هنوز به دلیل سردرگمی در نرخ تولید و نبود مواد اولیه هیچ حواله‌ای از سوی کارخانه‌های تولید تایر صادر نشده است و معمولا در این شرایط بازار با کمبود محصول مواجه می‌شود.

معمولا خرید لاستیک از یکی دو ماه گذشته از کارخانه‌ها پیش خرید می‌شود و باید به موقع به نمایندگی‌ها تحویل داده شود، اما امسال به دلایل مطرح شده هنوز این کاستی‌ها در تولید و بازار وجود دارد.

این مقام مسئول یادآور شد: هر زمانی کالا و محصولی با دو نرخ دولتی و آزاد در بازار وجود داشته باشد قطعا مشکلات زیادی را به وجود می‌آورد. بطور مثال زمانی که لاستیک پراید با نرخ ۳۷۵ هزار تومانی مبنای عرضه دولتی قرار بگیرد قطعا واسطه گران نیز علی رغم عدم نیاز به دنبال خرید آن هستند، اما اگر محصول با یک نرخ مصوب در واحد‌های توزیعی عرضه شود دیگر این مشکلات نخواهد بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، روغن، فیلتر، پنچرگیران و فیلتر سازان تهران در پایان تاکید کرد: زمانی که عرضه لاستیک دولتی در بازار کافی باشد هیچ کدام از واحد‌های توزیعی تایر، اجازه تخطی در فروش را ندارند، اما امروز کمبود عرضه از سوی کارخانه‌های تولید لاستیک بازار این محصول را متشنج کرده است و باید با واردات به موقع مواد اولیه آن هم با ارز دولتی جلوی ادامه بحران لاستیک و کمبود تایر تولید داخل را در بازار گرفت./ اقتصاد 24
ارسال نظرات
موضوعات روز