سندیکای مواد غذایی خاص آمریکا اعلام کرد:سوپرمارکتهای شناخته شده و محبوب ۸۳ درصد از کل فروش را به خود اختصاص دادند، اما در چند سال اخیر سوپرمارکتهای مواد غذایی طبیعی سریع تر از سایر کانالهای فروش رشد کردهاند.
در طول سالهای ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ میلادی، فروش مواد غذایی خاص حدود ۹ درصد رشد داشته است، یعنی در مقایسه با سایر مواد غذایی و نوشیدنیها تقریبا سه برابر سریعتر رشد کرده است. طی یک دهه گذشته، محصولات غذایی خاص بهطور کلی سه برابر سریعتر از کل بازار مواد غذایی و آشامیدنی رشد کرده است. در کل، فروش ۱۰ دسته از مواد غذایی در فروشگاههای خردهفروشی طی سال ۲۰۱۹ میلادی رشد کردند. فهرست این پرفروشها عبارت است از: پنیر و پنیرهای با منشأ گیاهی؛ انواع گوشت قرمز، پرندگان و غذاهای دریایی (یخچالی و منجمد)؛ چیپس، چوب شور و بیسکویت نمکی و خوراکهای مختصر و سرپایی؛ قهوه و شیرکاکائو؛ نان و غذاهای نیمه پخته؛ شکلات و دیگر شیرینیها؛ غذاهای یخچالی؛ دسرهای منجمد؛ آب؛ غذاهای آماده منجمد (شام و ناهار). اگرچه این فهرست در سالهای اخیر عمدتا ثابت بوده است، اما بزرگترین تغییر این بوده که ماست از ۱۰ دسته برتر خارج شده است. بر اساس نشست آنلاینی که با عنوان وضعیت صنایع غذایی خاص و تاثیرات کووید-۱۹ بر آنها برگزار شد، همهگیری ویروس کرونا خرید غذاهای خاص را به همان اندازه خرید غذاهای معمولی تحت تاثیر قرار داده است. در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی فروش مواد غذایی خاص نسبت به مواد غذایی معمولی رشد بهتری داشت، اما در ماه آوریل فروش مواد غذایی خاص و معمولی تقریبا یکسان بودهاند و حتی فروش مواد غذایی معمولی از مواد غذایی خاص کمی پیشی گرفته است.
نرخ رشد مواد غذایی خاص در ماه مه بیش از ۱۰ درصد و در ماه ژوئن کمی کمتر از ۱۰ درصد بوده است.طبق این بررسی به نظر میرسد طی سالهای ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، نسل هزاره نقش بسیاری در خرید مواد غذایی خاص داشتهاند و نقطه قوت این صنعت هستند که این نسل در حال حاضر تشکیل خانواده نیز دادهاند. نسل زد یا زومرها نیز بسیار مهم هستند؛ زیرا تنها نسلی هستند که بیشترین افزایش خریداران را به خود اختصاص دادهاند. این نسل متولدان سالهای ۲۰۰۰ میلادی تاکنون هستند که به نسل اینترنت و نسل نت نیز شناخته میشوند، در حالیکه تعداد خریداران نسل بیبی بومر، متولدان سالهای ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ میلادی، اندکی کاهش داشته است. نسل زد نسبت به سایر نسلها سهم بسزایی از بودجه غذایی خود را صرف غذاهای خاص میکند، گرچه مقدار خرید آنها به اندازه مقدار خرید نسل هزاره نیست. خریداران عمده که ۲۹ درصد از جمعیت خریداران غذاهای خاص را تشکیل میدهند، ۶۷ درصد از بودجه خود را صرف خرید غذاهای خاص میکنند.
خریداران مواد غذایی خاص در کانالهای بسیار بیشتری نسبت به خریداران مواد غذایی معمولی خرید میکنند. در چند سال گذشته، سوپر مارکتها و عمده فروشیهای بزرگ سرمایهگذاریهای زیادی روی غذاهای خاص انجام دادند، زیرا در سالهای اخیر غذاهای خاص هر ساله رشد سریعتر نسبت به غذاهای معمولی داشتهاند. به گزارش سندیکای مواد غذایی خاص آمریکا که براساس یک نظرسنجی از ماه ژانویه تهیه شده است، خریداران خرد به مقدار کمتری مواد غذایی خاص را خریداری میکنند، زیرا یا استطاعت مالی ندارند یا احتمالا از جاهای دیگر خرید میکنند که این مواد غذایی به راحتی در دسترس نیست. سندیکای مواد غذایی خاص آمریکا باور دارد که مصرفکنندگان اصلی به تعهد خود ادامه خواهند داد، اگرچه در سال آینده همه مصرفکنندگان مواد غذایی خاص بهدلیل نگرانیهای اقتصادی بیشتر روی ارزش تمرکز خواهند کرد.
سندیکای مواد غذایی خاص آمریکا انتظار دارد بازار مواد غذایی خاص رشد ۳/ ۱۳ درصدی را در سال ۲۰۲۰ به همراه داشته باشد. از ماه ژانویه تا ماه آوریل امسال، غذاهای خاص ۳/ ۱۷ درصد رشد داشته، اما سندیکای مواد غذایی خاص آمریکا معتقد است که این رشد در بقیه سال، هر ماه کندتر خواهد شد.
سندیکای مواد غذایی خاص آمریکا پیشبینی میکند که فروش این مواد غذایی در طول سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ بیشتر از حد متوسط باقی بماند و رشد فروش آنلاین ادامه یابد. فروشگاههای مواد غذایی تازه به آهستگی در حال بازگشایی هستند. انتظار میرود رکود اقتصادی بر رشد محصولات غذایی معمولی تا پایان سال تاثیرگذار باشد و از رشد محصولات غذایی خاص پیشی بگیرد. در صورتی که این اتفاق بیفتد برای نخستین بار است که رشد محصولات غذایی معمولی از محصولات غذایی خاص بیشتر میشود./ دنیای اقتصاد