جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۱
عروسک‌های چند میلیون تومانی پشت ویترین مغازه‌های میرزای شیرازی، راسته اسباب‌بازی‌فروشی‌های تهران خودنمایی می‌کند. حالا تورم به بازار ویژه بچه‌ها رسیده است اما تفهیم قیمت افسارگسیخته به آنها سخت است.
کد خبر: ۴۷۲۷۵
تیتر20 - راسته اسباب‌بازی‌فروشی‌های میرزای شیرازی این روزها پر از صدای گریه و بهانه‌گیری بچه‌هایی است که چیزی از تورم دو رقمی متوجه نمی‌شوند. عروسک‌های ۵میلیون تومانی که تا همین چند وقت پیش به زحمت بهایشان به نیم میلیون تومان می‌رسید.

البته عروسک‌ها هم عروسک‌های لوکسی نیستند و تقریبا تمام‌شان از چین آمده‌اند. تک و توک عروسک‌های اروپایی هم موجودی انبار هستند. قطع رابطه تجاری با بازار اروپا عروسک‌های درجه چندم را گران و گزاف به دست بچه‌های ایران می‌رساند، البته آن هم به کمک قاچاقچی‌ها.

قیمت عروسک حداقل 100 هزارتومان
به گزارش تجارت‌نیوز، ویترین‌های اسباب‌بازی فروشی‌ها پر است از عروسک‌هایی که میان آنها تولید ایرانی جایی ندارد. فروشندگان می‌گویند تولید در ایران صرفه ندارد و تولیدکنندگان با تحریم و کرونا و دلار گران خانه نشین شده‌اند.

عروسک‌های اروپایی هم تک و توک هستند اما موجودی قبلی انبار. تحریم رابطه تجاری ایران و اروپا را قطع کرده است و کرونا مجال سفر به اروپا و واردات چمدانی را هم گرفته است.

حالا ویترین‌ها پر از عروسک‌های چینی درجه دو و سه و حتی نازل‌تر است که ارزان‌ترینش از 100 هزار تومان کمتر نیست و در واقع پول دو ماه یارانه نقدی است.

وودی عروسک محبوب کودکان ایرانی
میان عروسک‌ها، آنهایی که از روی شخصیت‌های انیمشین و فیلم ساخته شده‌اند برای برخی از کودکان جذاب‌تر از سایر عروسک‌هاست. انیمیشن‌هایی مثل داستان اسباب بازی، فروزن و… که قیمتشان از حدود 2 میلیون تومان است تا پنج میلیون تومان هم میرسد.

این روزها میان عروسک‌ها «وودی» بیشتر مورد توجه کودکان است. عروسک وودی برگرفته از انیمیشن «داستان اسباب بازی‌ها» چند مدل دارد. آنطور که فروشنده می‌گوید جنس درجه یک آن، حدود پنج_شش میلیون تومان قیمت دارد اما دیگر در ایران پیدا نمی‌شود.

جنس درجه دو این عروسک را هم تقریبا 1/5 میلیون تومان می‌فروشند. جنس درجه سه وودی از 700 هزار تومان فروخته می‌شود تا 900 هزار تومان. به گفته فروشندگان جنس درجه یک آن اصل و ساخت شرکت دیزنی است و جنس‌های دیگر چینی هستند.

عروسک‌های میلیونی دیگر هم اینجا پیدا می‌شود از فروزن و LOL پنج میلیون تومانی تا وارم بیبی 2 میلیونی.

واردات عروسک ممنوع است!
از نظر مقررات وارداتی ایران عروسک جز کالاهای لوکس است و وارداتش ممنوع شده است. تابستان سال جاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که این وزارتخانه اجازه واردات هیچ نوع کالای لوکس و غیرضروری را نمی‌دهد.

در همین مورد ویدا ملکی، رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کاش وزارت صمت پیش از اینکه چنین تصمیمی بگیرد با شورای نظارت بر اسباب بازی مشورت می‌کرد. چند سالی است که به دلیل نرخ دلار، عروسک‌ جز کالاهای غیرضروری اعلام شده است و این امر به شدت واردات عروسک را تحت تاثیر قرار داد و حتی آن را به صفر رسانده است و حالا تنها از راه قاچاق وارد می‌شود.»

ممنوعیت واردات عروسک مورد گلایه فروشنده‌ها و به طبع آن خریدارها نیز هست. یکی از فروشندگان می‌گوید: «عروسک جز کالاهای لوکس حساب می‌شود و نمی‌توانیم وارد کنیم. اینها را هم با اینکه چینی هستند، قاچاقی وارد می‌کنیم. با این شرایط برای ما صرفه ندارد عروسک‌های بهتری بیاوریم یا قیمت‌ها را کمتر کنیم.

حذف عروسک از سبد خانوار
حالا گرچه اعتقاد بر این است که عصر دیجیتال بچهها را شیفته بازی‌های اینترنتی کرده است اما نه بچه‌ها به حذف عروسک رضایت می‌دهند و نه روانشناسان چنین چیزی را توصیهمی‌کنند.

روانشناسان می‌گویند عروسک بازی در رشد کودکان و بالا بردن مهارت‌های همدلی و اجتماعی آنها تاثیر دارد. اما قیمت برای برخی مشکل‌ساز شده و از سبد خرید خانوارهای زیادی عروسک رفته است.

در مغازه‌های راسته میرزای شیرازی این روزها این مونولوگ را زیاد می‌شنوید: «مگه می‌شه نزدیک شد با این قیمت‌ها»/تجارت نیوز
ارسال نظرات
موضوعات روز