شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵
تیتر20 بررسی می کند؛
طبق اعلام مقامات سازمان جهانی بهداشت، پروتکل های بهداشتی شامل ماسک زدن، شست و شوی مداوم دست ها و فاصله گذاری اجتماعی است، که در این بین، موارد اول و دوم به نوعی شخصی به شمار می روند، اما برای رعایت مورد سوم، به خصوص در حمل و نقل عمومی حتما نیاز به همکاری نهادها و مداخله دولت است.
کد خبر: ۴۷۴۱۰
پتانسیل ایران خودرو دیزل برای مقابله با کرونا / مبارزه با ویروس فقط ماسک زدن نیست
تیتر20  - این روزها که کرونا در ایران جولان می دهد و روزانه جان بالغ بر 400 نفر از هموطنان را می گیرد، بیش از هر زمان دیگری رعایت پروتکل های بهداشتی اهمیت پیدا کرده است، چه آنکه در غیر این صورت، شهروندان بیشتری مبتلا و فوت خواهند شد. 

در این شرایط، رعایت فاصله گذاری اجتماعی یکی از اصلی ترین فاکتورهای بازدارنده در گسترش ابتلا به کرونا است، به ویژه در ناوگان حمل و نقل و عمومی. با وجود آنکه در خودروسازی ایران به ویژه ایران خودرودیزل، ظرفیت مناسبی برای تولید اتوبوس های درون شهری وجود دارد و نیاز به آنها در این دوران کرونایی بیش از هر زمان دیگری احساس می شود، ظاهرا انگیزه چندانی برای استفاده از این ظرفیت وجود ندارد. 

نگاهی به اوضاع تولید اتوبوس سازان کشور نشان می دهد در بین 10 مجموعه اتوبوس ساز کشور تقریبا تنها ایران خودرودیزل فعالیت قابل ذکری دارد، اما حمایت های لازم از این شرکت برای تامین نیاز ناوگان حمل و نقل درون شهری نمی شود. به نظر می رسد در این دوران خطرناک کرونایی، حمایت از ایران خودرودیزل  به واسطه توسعه ناوگان حمل و نقل درون شهری و از مسیر سفارش اتوبوس های بیشتر به این شرکت، تبعات مثبتی چه در کنترل شیوع کرونا (حداقل در ناوگان اتوبوس رانی شهری) و چه از جنبه سرپا نگه داشتن این خودروساز قدیمی، به دنبال خواهد داشت.

در حال حاضر به دلیل مشکلات ارزی کشور و تحریم، چندان امکان واردات اتوبوس وجود ندارد، بنابراین استفاده از ظرفیت شرکتی مانند ایران خودرودیزل، ضمن صرفه جویی ارزی، کمک به تولید داخل نیز خواهد بود.

طبق اعلام مقامات سازمان جهانی بهداشت، پروتکل های بهداشتی شامل ماسک زدن، شست و شوی مداوم دست ها و فاصله گذاری اجتماعی است، که در این بین، موارد اول و دوم به نوعی شخصی به شمار می روند،اما برای رعایت مورد سوم، حتما نیاز به همکاری نهادها و مداخله دولت است.

منظور از فاصله گذاری اجتماعی این است که افراد تا حد امکان از منزل خارج نشوند و اگر شدند، با فاصله مطمئن از یگدیگر قرار بگیرند، زیرا سرعت انتشار کرونا بسیار بالاست و در مکان های شلوغ که فاصله لازم رعایت نمی شود، افراد زیادی شکار این ویروس وحشی می شوند.

اما آیا رعایت این موضوع در کلان شهرهای کشور به ویژه پایتخت امکانپذیر است؟ اگر آری، تا چه اندازه و اگر نه، باید برای حل این چالش چه کرد؟ پاسخ به این پرسش نخست، هم می تواند منفی باشد وهم مثبت. منفی از آن جهت که یکی از مکان های اصلی انتشار ویروس کرونا، مترو و صد البته اتوبوس های خط واحد است و در حال حاضر هیچ کدام از آنها اوضاع مناسبی از جنبه رعایت فاصله گذاری اجتماعی ندارند. 

مترو که اوضاع وخامت بارش بر کسی پوشیده نیست، چه آنکه بسیاری از مسوولان اذعان می کنند قطارهای شهری به یکی از کانون های اصلی انتشار کرونا تبدیل شده اند.  از آن سو اما اتوبوس ها نیز به هیچ وجه شرایط مناسبی را رعایت فاصله گذاری اجتماعی ندارند و این مسئله را می توان به وضوح از تصاویر منتشره اتوبوس های خط واحد (به خصوص در تهران) در این دوران کرونایی متوجه شد. اوضاع به شکلی است که رعایت فاصله گذاری اجتماعی در اتوبوس ها در بسیاری از ساعات  نزدیک به صفر است. 

به دلیل کمبود اتوبوس، شهروندان مجبورند در فواصل بسیار اندک با یکدیگر و گاهی حتی چسبیده به هم، در آن جا بگیرند و در این شرایط، مشخص است که ماسک زدن و شست و شوی دست ها، به نوعی کارایی خود را از دست می دهند و کرونا شهروندان زیادی را گرفتار خواهد کرد. اتفاقا این روزها در اخبار و اظهارنظر مسوولان زیاد می شونیم که اتوبوس ها به جولانگاه ویروس کرونا تبدیل شده اند و گاهی حتی پیشنهاد تعطیلی موقت ناوگان حمل و نقل عمومی نیز داده می شود. پیش تر نیز به منظور استفاده کمتر شهروندان از اتوبوس (و مترو)، طرح ترافیک لغو شد،اما نتایج مثبت لازم را در پی نداشت.

در این شرایط که دولت به سختی زیر بار تعطیلی تهران می رود و نه شهروندان را گریزی از از استفاده از اتوبوس های خط واحد است، وقت آن رسیده که ناوگان حمل و نقل عمومی نونوار شده و تعداد اتوبوس ها در آن افزایش پیدا کند. در این بین، ایران خودرودیزل به عنوان تنها تولید کننده اتوبوس می تواند نقش مهمی در این سناریو داشته باشد، مشروط بر آنکه حمایت های مادی و معنوی لازم از این شرکت صورت گیرد.    

ارسال نظرات
موضوعات روز