جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
تیتر20 بررسی می کند؛
وانت نیسان نقش پر رنگ و مهمی در حمل و نقل سبک دارد، بنابراین حذف آن می تواند خلاء بزرگی را در بازار خودروهای کار ایجاد کند.
کد خبر: ۴۸۲۴۸
امکان حفظ  آبی نوستالژیک با استانداردهای جدید
تیتر20 - نیسان وانت در کنار ویژگی های خاصش و البته نحوه رانندگی با آن، شهرت بالایی دارد و گاهی هم سوژه شهروندان می شود. این در حالی است که نیسان وانت یکی از محورهای اصلی اقتصاد حمل و نقل شهری به شمار می رود و از جمله پر کاربردترین و پرتقاضاترین خودروهای کار کشور محسوب می شود.

این خودرو طی سال های اخیر چند بار در معرض توقف تولید و حذف از چرخه تولید قرار گرفته، اما هر بار جسته تا لقب "جان سخت" بیشتر و بیشتر برازنده اش شود. این جان سخت اما حالا جدی تر از گذشته خطر  را احساس می کند، چه آنکه زامیاد از سوی دو نهاد تصمیم گیر درباره استاندارد، بابت توقف تولید این خودرو تحت فشار قرار گرفته است.

در باب اینکه مصوبات مربوط به کیفیت و آلایندگی خودروها باید به اجرا در بیایند شکی نیست و وانت نیسان هم مشمول همین قائده است، اما در برنامه ریزی برای حذف این خودرو بهتر است مراعات حال شرکت سازنده و صد البته مشتریان آن را نیز کرد. نیسان نقش پر رنگ و مهمی در حمل و نقل سبک دارد، بنابراین حذف آن می تواند خلاء بزرگی را در بازار خودروهای کار ایجاد کند. از طرفی، بخش اصلی تولید زامیاد نیز با از دست دادن وانت نیسان غیر فعال خواهد شد که می تواند تبعات منفی برای اشتغال این شرکت به دنبال داشته باشد.

حال در این شرایط که از یک سو عدول از استانداردها توجیه ندارد و از سوی دیگر حذف وانت نیسان تبعاتی منفی به دنبال خواهد داشت، نیاز است زامیاد و نهادهای مسوول به دنبال یک برنامه ریزی مشترک در مورد این خودرو باشند تا هم دغدغه محیط زیست و استاندارد رفع شود و هم زامیاد و مشتریان وانت نیسان خلاء آن را احساس نکنند. 

در این راستا شرکت زامیاد به تازگی اعلام کرد که با توجه به اخذ مجوزهاي قانونی مربوطه، توليد وانت هاي زامياد با موتور Z24 تا پايان سال جاري ادامه خواهد يافت؛ ضمن اينكه به موازات آن و با بی‌اثر ساختن تحریم ها، اين مجموعه با كمك شركت هاي دانش بنيان، توانسته است گواهينامه تاييد آلايندگي يورو 5 + EOBD براي وانت هاي توليدي با موتور Z24NI را از "شركت بازرسي كيفيت و استاندارد ایران" و نيز شركت بازرسي مورد تاييد سازمان حفاظت محيط زيست اخذ کند.

همچنین مطابق با برنامه هاي توسعه‌اي گروه خودروسازي سايپا و هماهنگی انجام شده با سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای قانون هوای پاک، اين شركت قصد دارد در آینده‌ای نزدیک موتوري با بازدهي بیشتر و با تکنولوژی روز، جايگزين موتور فعلي کند.

 تجهیز نیسان وانت به استانداردهای موردنظر اما قطعا زمانبر و هزینه زا است، بنابراین زامیاد باید در فرصتی بدست آمده، برنامه خود را برای ارتقای آن عملیاتی سازد.

به نظر می رسد اگر امکان ارتقای استانداردهای وانت نیسان وجود داشته باشد، بهتر است سازمان ملی استاندارد و محیط زیست نیز همکاری و مساعدت لازم را با زامیاد انجام داده و اجازه دهند این خودرو تا زمان تدوین استانداردهای جدید، تولیدش ادامه یابد. در این مدت البته زامیاد نیز بهتر است به فکر جایگزینی مناسب برای آبی نوستالژیک باشد، چون هر چقدر هم که بازار این خودرو را بطلبد، بالاخره روزی باید به سرنوشت پیکان و پراید دچار و راهی موزه شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز