شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 27
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
تیتر20 بررسی می کند؛
استفاده خودروسازان از ابزارهای بازار سرمایه به خصوص همین اوراق گام اما می تواند جایگزین مناسبی برای دریافت تسهیلات بانکی در راستای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان باشد.
کد خبر: ۴۸۶۴۹
گام جدید تامین مالی خودروسازان
تیتر20 - این روزها که صنایع خودرو و قطعه با کمبود نقدینگی مواجه اند و این موضوع، تولید را تحت تاثیر قرار داده است، لزوم استفاده خودروسازان و قطعه سازان از ابزارهای بازار سرمایه، بیشتر شده است. 

در این بین، گویا قرار است با موافقت بانک مرکزی و مشارکت خودروسازان، از اوراق گام (گواهی اعتبار مولد) برای تعدیل چالش مالی قطعه سازان استفاده شود.

خودروسازان در این سال ها به دلایل مختلف حضور چندان پر رنگی در بازار سرمایه (به قصد تامین منابع مالی) نداشته اند، حالا اما کمبود نقدینگی، آنها را به سمت استفاده از ابزارهای موجود به ویژه اوراق گام برده است.در نشست مشترک چندی پیش بین مسوولان وزارت صمت، خودروسازان و قطعه سازان، بر بهره گیری از روش‌های نوین برای تامین مالی واحدهای تولیدی، تاکید شد. در این راستا، مسوولان وزارت صمت وعده دادند که معرفی و عملیاتی کردن اوراق گام را برای صنایع مختلف به خصوص خودروسازی و قطعه سازی پیگیری کنند.

اوراق گام تامین مالی خودروسازان اما چیست؟ این اوراق در واقع ابزار مالی جدید و کارآمدی برای تامین مالی واحدهای تولیدی به شمار می رود که طبق آن، امکان تامین مالی زنجیره تولید و همچنین استفاده از ظرفیت‌های بازار سرمایه در این راستا فراهم می آید. در این روش، تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط، از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد یا همان گام را در سررسید کرده و به فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. اوراق گام در واقع وسیله ای برای حل چالش نقدینگی واحد‌های تولیدی به شمار می رود و بنابراین می تواند در مقطع فعلی بخشی از مشکلات مالی صنعت خودرو را به ویژه در بخش قطعه سازی حل کند.

استفاده خودروسازان از ابزارهای بازار سرمایه به خصوص همین اوراق گام اما می تواند جایگزین مناسبی برای دریافت تسهیلات بانکی در راستای تامین مواد اولیه و قطعات مورد نیاز تولیدکنندگان باشد. 

در حال حاضر با توجه به سیاست های بانک مرکزی، تسهیلات چندانی در اختیار صنایع خودرو و قطعه قرار نمی گیرد و اگر هم بگیرد، معمولا بازپرداخت آن، هزینه  بالایی روی دست این صنایع می گذارد. این موضوع تاثیر منفی روی تولید گذاشته و نقش غیر قابل انکاری در رشد هزینه تولید خودرو ایفا می کند. از همین رو استفاده هر چه بیشتر از ابزارهای بازار سرمایه از جمله اوراق گام، می تواند ضمن کاهش وابستگی خودروسازان به تسهیلات بانکی، صرفه جویی در هزینه های تولید را هم به دنبال داشته باشد.

نکته دیگر اینجاست که در حال حاضر به دلیل اعمال سیاست های دستوری، قیمت خودروهای داخلی از بیرون تحمیل و به گفته خودروسازان، کمتر هزینه تولید آنها است.

این موضوع سبب شده خودروسازان از توان مالی لازم برای پرداخت سر وقت مطالبات قطعه سازان برخوردار نباشند. وقتی هم پول کافی به صنعت قطعه تزریق نشود، توان تامین قطعات پایین می آید و در نتیجه، تولید خودرو به مشکل می خورد. بنابراین مزیت دیگر این روش، حل نسبی بخشی از چالش مالی قطعه سازان است.

 با استفاده از اوراق گام، قطعه سازان می توانند با بهره بردن از اوراق موردنظر و اعتبار بانکی، مواد اولیه مورد نیاز خود را تامین کنند، حتی اگر پول نداشته باشند. در بازار سرمایه اما ابزارهای دیگری نیز برای تامین مالی وجود دارد که با استفاده از آنها، نه تنها نیاز صنعت خودرو به تسهیلات پر هزینه بانکی کاهش خواهد یافت، بلکه روند تامین و تولید قطعات و خودرو نیز بهبود می یابد. در مجموع استفاده از ابزارهای بازار سرمایه با توجه به هزینه کمتر و ضمانت بانک مرکزی، روش مناسبی برای تامین مالی صنعت خودرو به شمار می رود، هرچند در این سال ها توجه چندانی به آنها نشده است.
ارسال نظرات
موضوعات روز