شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۹ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۹
تیتر20 بررسی می کند؛
سایپا خودروساز بزرگ کشور این روزها در آستانه رنسانسی بزرگ قرار گرفته و سبد محصولات این شرکت تحولی اساسی را در آینده نزدیک به خود خواهد دید.
کد خبر: ۴۸۹۴۹
سایپا در عصر جدید / خودروساز ایرانی در آستانه رنسانسی بزرگ
تیتر20 - سایپا خودروساز بزرگ کشور این روزها در آستانه رنسانسی بزرگ قرار گرفته و سبد محصولات این شرکت تحولی اساسی را در آینده نزدیک به خود خواهد دید.

این در حالی است که مرور اوضاع تولید سایپا تا پیش از دو سال اخیر، نشان می دهد این شرکت در گذشته بیشتر به عنوان یک پرایدساز شناخته می شد. در سال ۹۷، از هر چهار خودرویی که این شرکت تولید می کرد، یکی مونتاژی بود و باقی را نیز بیشتر پراید و تا حدی تیبا تشکیل می داد.

حالا اما دیگر نه خبری از پراید است و نه مونتاژی ها نقش خاصی در سبد تولیدات سایپا دارند. مرور مسیری که سایپا در این دو سال و نیم طی کرده، نشان می دهد این خودروساز بزرگ با عبور از محصولات قدیمی و فاصله گرفتن از مونتاژی ها، می خواهد به کمک خودروهایی که خود طراحی کرده، روزگار بگذراند. 

در تابستان سال ۹۷ و با آغاز تحریم های سخت گیرانه آمریکا علیه خودروسازی ایران، سایپا به تدریج خودروهای مونتاژی اش را از دست داد.

 این شرکت و زیرمجموعه اش پارس خودرو، پیش تر محصولاتی از رنو فرانسه، برلیانس، آریو و چانگان چین و  همچنین سراتوی کره را مونتاژ می کردند، اما تحریم تقریبا همه آنها را با خود برد و در حال تنها برلیانس در پارس خودرو مونتاژ می شود.

در کنار افت شدید تولید مونتاژی ها، تولید پراید و تیبا نیز در سایپا کاهشی چشمگیر را طی سال ۹۷ به خود دید تا نارنجی های جاده مخصوص حسابی به دردسر بیفتند.

 سال ۹۷ با روزهای سختش به پایان رسید و سایپا در کنار دیگر خودروسازان داخلی با افت تولیدی سنگین نسبت به ۹۶، مواجه شد. 

در سال ۹۸ اما سایپایی توانستند تا حدی از شوک های تحریم خارج و سر و سامانی به اوضاع تولید از حیث بهبود تیراژ بدهند. آمارها نشان می دهند سایپا در ۹۸ و نسبت به ۹۷، به نوعی تنها خودروسازی بود که افت تولید نداشت و کمک کرد تا تیراژ صنعت خودرو پایین تر از ۹۷ نیایید.

 در این سال، سایپا کوئیک را هم رو کرد و با فرستادن آن به پارس خودرو، اجازه نداد زیرمجموعه اش زیر بار تحریم کمر بشکند.

‌با ورود به سال ۹۹ اما سایپا به تدریج از طرح های توسعه ای خود رونمایی کرد که مهمترین آنها تا به امروز، خودرو شاهین بوده است.

 شاهین که قرار است تا چندی دیگر روانه بازار شود، نسلی جدید از محصولات سایپا به شمار می رود و بناست محصولات دیگری روی پلت فرم آن ساخته شود، از جمله آریا.

 این خودرو در واقع مدل کراس اور شاهین به شمار می رود و سایپا را رسما وارد بازار این مدل خودروها (البته از نوع داخلی) خواهد کرد.

 شاهین و آریا البته تنها محصولات جدید سایپا نیستند، چه آنکه این شرکت طی امسال خبر از تولید خودرو دیگری به نام اطلس داده است.

 البته تولید این خودرو به امسال نمی رسد، اما به هر روی در سبد تولیدات آینده این شرکت حضور خواهد داشت. در کنار این محصولات جدید، سایپا خودروهای به اصطلاح فیس لیفت نیز یعنی سایپا اس و کوئیک  اس را ارائه داد تا در همین دوران تحریم و در غیاب خارجی ها سبد محصولات خود را از اساس تغییر دهند. نارنجی های جاده مخصوص البته برنامه هایی نیز برای پلت فرم P90 دارند، پلت فرمی که حاصل تغییرات سایپا روی پلت فرم ال ۹۰ است. 

اما سایپایی ها اگرچه در سال ۹۹ نیز همچنان با فقر محصول مواجه بودند، اما در همین شرایط قید پراید را زدند، پرایدی که سال ها پر فروش ترین محصول و منبع درآمد اصلی آنها بود. 

تولید این خودرو در تابستان امسال رسما متوقف شد تا سایپا پس از حدودا سه دهه، این محصول قدیمی را کنار گذاشته و وارد عصر جدید زندگی خود شود.

مجموعه این اقدامات، سایپا را از قالب خودروسازی که سال ها تکیه اش بر پراید بود خارج کرده و این شرکت در آینده ای نزدیک نقش گسترده تر و مهمتری در صنعت و بازار خودرو کشور خواهد داشت.
ارسال نظرات
موضوعات روز