جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - 2024 November 22
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۲
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در گفتگو با تیتر 20 :
توزیع مناسب کالاهای اساسی در کشور که همواره از دغدغه ای اصلی در کشور به شمار می رفت با گسترش فروشگاه های زنجیره ای و واگذاری توزیع این اقلام به این فروشگاه ها تا حدودی برطرف و از نقصانی که همیشه از آن رنج می برد دور شده است.
کد خبر: ۴۹۴۲۵
توزیع کالا های اساسی
تیتر20 - توزیع و تامین کالاهای اساسی همواره یکی از دغدغه همیشگی کشور طی سالیان گذشته بوده است که همواره به دلیل ساختار معیوب نظام توزیع با مشکلاتی همراه بوده است.

به دلیل معیوب بودن ساختار توزیع، پس از خروج این کالاها از انبار ، ردیابی آنها تقریبا غیر ممکن بود و همین موضوع موجب به وجود آمدن فساد و ایجاد رانت در فرایند توزیع می شد.

از طرفی به دلیل اینکه مسئولیت توزیع این کالاها در سال های گذشته به دلیل عدم وجود فروشگاه های بزرگ و مناسب بر عهده خرده فروشی های کوچک قرار داشت با توجه به سنتی بودن این واحدها توزیع در بیشتر موارد به شکل درست صورت نمی گرفت و در این بین بخش زیادی از اقشار جامعه موفق به تهیه کالاهای مورد نیاز خود نمی شدند اما در مقابل افرادی نیز وجود داشتند که به دلیل داشتن رانت  و دسترسی به این کالاها آنها را در اختیار گرفته و در خارج از زنجیره توزیعی که برای این کالاها در نظر گرفته شده بود مبادرت به فروش با قیمت بالاتر می کردند.

اما طی سال اخیر با گسترش روزافزون فروشگاه های زنجیره ای و عملکرد مناسب آنها در توزیع کالاهای مختلف با کمترین مشکل و تخلف، مسئولان دولتی را به سمتی سوق داد تا توزیع کالاهای اساسی  را در اختیار این فروشگاه ها قرار دهند تا در مسیری بهتر و با مشکلات کمتری این کالاها در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

در این باره با "داود چراغی" استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در گفتگو با تیتر 20 اظهار کرد: زمانی که سیستم تهیه، توزیع و تدارک دارای ایراد، رانت زیاد و نظارت کم باشد در آن فساد وجود خواهد داشت.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی افزود: در ابتدا باید سیستمی که در این باره استفاده می کنیم به صورت علمی برنامه ریزی و سیاستگذاری شود تا این کالاها در ابتدا از تولید داخل و در مرحله دوم به دست اقشار کم درآمد برسد.

وی گفت: متاسفانه طی چند سال اخیر شاهد هستیم افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند دانش و تخصص کافی در این زمینه را ندارند.
چراغی بیان کرد: در اواخر دهه 80 موضوع طرح تحول نظام توزیع در دستور کار قرار گرفت که به شدت منجر به گسترش فروشگاه های زنجیره ای شد و طی 5 تا 6 سال سهم این فروشگاه ها از خرده فروشی از 10 درصد به 50 درصد در تولید ناخالص ملی رسید.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی با بیان اینکه این افزایش نشان از رضایت و استقبال مردم به دلیل کارکرد مناسب این فروشگاه ها دارد، تصریح کرد: مردم توانستند از طریق این فروشگاه ها کالاها را با قیمت مناسب، اجحاف و تقلب کمتر به دست بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل استقبال مردم و عملکرد مناسب این فروشگاه ها، دولت تصمیم گرفت در حوزه کالاهای اساسی از این فروشگاه ها استفاده کند.

چراغی افزود: مسلما استفاده از این فروشگاه ها در توزیع کالاهای اساسی تا حدود زیادی بهتر از خرده فروشی های سنتی بوده است.
استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: البته زمانی که نظارت به میزان کافی وجود نداشته باشد افرادی که در این فروشگاه ها فعالیت دارند به واسطه دسترسی بیشتری که دارند می توانند از رانت بهره ببرند اما قطعا عملکرد این فروشگاه ها از خرده فروشی های سنتی بهتر بوده و اگر این فروشگاه ها نبودند وضعیت بدتر می شد.

وی بیان کرد: صنعت فروشگاه های زنجیره ای در کشور نوپا و تعداد فروشگاه های استاندارد ما بسیار کم است و باید به  سمت ایجاد فروشگاه های استاندارد و بزرگ حرکت کنیم.

چراغی خاطرنشان کرد: برخی از فروشگاه های ایجاد شده در کشور هنوز استانداردهای لازم را ندارند و دارای مشکلاتی هستند اما در مقایسه با خرده فروشی های سنتی عملکرد بسیار بهتری دارند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی تصریح کرد: ویژگی فروشگاه های زنجیره ای فقط مختص به قیمت نیست  بلکه از نظر بهداشت،سلامت و تامین محصولات از تولید داخل نیز شرایط خوبی دارند.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی اقتصاد کشور اگر فروشگاه های زنجیره ای وجود نداشتند وضعیت چندین برابر بدتر از حالت فعلی بود.
چراغی تاکید کرد: فروشگاه های زنجیره ای در کشور نیاز به رشد برای رقابت بیشتر و همچنین اصلاح دارند تا به استانداردهای جهانی دست پیدا کنند و بتوانند خدمات بهتری به مشتریان ارائه کنند.

استادیار موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی گفت: فروشگاه های زنجیره ای در توزیع کالاهای اساسی نمره قبولی گرفتند و باید بیش از این توسعه پیدا کنند تا بتوانند به نظام توزیع کشور که دارای ایراد است کمک کنند.

ارسال نظرات
موضوعات روز