جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
تیتر 20 بررسی کرد:
کولر گازی از جمله کالاهایی بود که در سال 97 در لیست ممنوعیت ها قرار گرفت تا محصولات ایرانی بتوانند جای برندهای خارجی را پر کنند اما به دلیل اینکه پیش از این سرمایه گذاری زیادی در این بخش صورت نگرفته، بخش زیادی از این کالا از طریق قاچاق وارد کشور می شود.
کد خبر: ۴۹۶۴۳
کولرگازی در ایران؛ از سرمایه گذاری برای تولید تا ابهام در کیفیت
تیتر 20 -  پس از آغاز دور جدید تحریم ها از سوی آمریکا و محدودیت های ارزی که بوجود آمد، دولت در بخش واردات محدودیت هایی را ایجاد و از واردات برخی از کالاها که در کشور قابلیت تولید داشت جلوگیری کرد، کولر گازی از جمله کالاهایی بود که در سال 97 در لیست ممنوعیت ها قرار گرفت تا محصولات ایرانی  بتوانند جای برندهای خارجی را پر کنند اما به دلیل اینکه پیش از این سرمایه گذاری زیادی در این بخش صورت نگرفته، بخش زیادی از این کالا از طریق قاچاق وارد کشور می شود.

پس از ممنوعیت واردات این کالا، سرمایه گذاری های زیادی از سوی شرکت های ایرانی به منظور تامین نیاز کشور صورت گرفت به عنوان نمونه در فاز نخست با  توان تولید روزانه ۲۵۰ دستگاه انواع مدل‌های کولر گازی دوتکه اواخر سال 99 در کارخانه تولید کولر گازی امرسان  به بهذه برداری رسید.

همچنین با سرمایه گذاری که از سوی شرکت پاکشوما صورت گرفته به زودی خط تولید 300 هزار دستگاه از این محصول به بهره برداری می رسد البته این حجم از تولید کفاف نیاز بازار داخل را نمی کند و نیاز به سرمایه گذاری بیشتر از سوی سایر تولیدکنندگان داخلی است البته در این میان آمار دقیق از میزان تولید این محصول در کشور وجود ندارد و وزارت صمت نیز اماری در این باره منتشر نمی کند اما پیش از مرتضی میری رئیس سابق اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی حجم تولیدات داخلی این کالا را 150 هزار دستگاه بیان کرده بود که حدود 20 درصد از نیاز کشور را شامل می شود. 

با توجه به اهمیت استفاده از کولر گازی در فصول گرم سال برای سرمایش منازل و حجم انرژی که استفاده می کند ضرورت توسعه ظرفیت تولیدات به روز  این کالا در کشور بیش از گذشته احساس می شود و با توجه به وجود شرکت های بزرگ لوازم خانگی در کشور به راحتی می توانند نیاز کشور در این زمینه را برطرف کنند.

مصرف بالای این کالا از لحاظ انرژی، متولیان صنعت برق کشور را برآن داشت تا با دادن برخی امتیازات مصرف کنندگان را مجاب به تعویض کولرهای گازی قدیمی کنند تا از هدررفت بیشتر انرژی بتوانند جلوگیری کنند.

با توجه به وجود بیش از 5 میلیون دستگاه کولر گازی پرمصرف در کشور، دی ماه سال 98 شورای اقتصاد طرح وزارت نیرو برای تعویض یک میلیون کولر گازی  را تصویب کرد.

طبق این طرح مقرر شد در فاز نخست یک میلیون کولر گازی پربازده از سازندگان داخلی تامین و برای جایگزینی با کولرهای پرمصرف در اختیار مناطق گرمسیر جنوب کشور قرار گیرد، بر اساس این طرح مشترک تنها ۳۵ درصد از قیمت یک کولر را در حدود ۲۴ ماه به‌صورت اقساط پرداخت خواهد کرد.

اما از مدت زمانی که خبر از اجرای این طرح می گذرد شواهد حاکی از کند پیش رفتن این طرح است بنا به گفته محمدحسین متولی زاده مدیرعامل توانیر جایگزینی کولرهای گازی یکی از کارهای ضروری است که باید انجام شود و همواره یکی از اولویت‌های وزارت نیرو است.
وی ادامه داد: سیاست کشور بر این بود که این کولرها در حد استاندارد در داخل کشور تولید شوند،اما کولر‌های ساخته شده از نظر فنی نتوانستند استاندارد‌های لازم را کسب کنند، بنابراین اجرای طرح با کندی همراه شد.  

مدیرعامل توانیر اضافه کرد: طرح تعویض یک میلیون کولر گازی فرسوده در مناطق هدف از اوایل امسال آغاز شده و اکنون با برطرف شدن اشکالات فنی و اخذ استاندارد لازم اجرای کار بار دیگر در دستور کار قرار گرفته است.

در حالی مدیرعامل توانیر عدم کسب استاندارد توسط کولرهای داخلی صحبت به میان آورده که طی ماه های گذشته چندین خط تولید این کالا در شهرهای مختلف از جمله پاکدشت و رشت راه اندازی شده، باید دید آیا محصولات تولیدی استاندارد های لازم را خواهند داشت یا خیر.

ارسال نظرات
موضوعات روز