جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
تیتر20 بررسی می کند؛
در حال حاضر سوداگران در بازار جولان می دهند، سود هنگفتی از محل دو نرخی بودن خودرو به جیب می زنند. این در حالی است که هرچه از فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها کم شود، دلالی و سوداگری هم کاهش خواهد یافت، هرچند البته تا زمان اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری، به صفر نخواهد رسید.
کد خبر: ۴۹۸۲۳
کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودرو
تیتر20 - مرور اوضاع و احوال این روزهای بازار خودرو کشور نشان می دهد منحنی قیمت در مسیری نزولی افتاده، اتفاقی که با توجه به صدور مجوز شورای رقابت مبنی افزایش قیمت کارخانه ای خودروهای داخلی، سبب کوچک تر شدن حباب در این بازار شده است. 

روند نزولی قیمت خودرو متاثر از کاهش قیمت ارز است که خود ریشه در افت انتظارات تورمی ( ناشی از مذاکرات برجامی ایران و آمریکا در وین و احتمال لغو تحریم ها) دارد.

تا به امروز که بیشتر اخبار رسیده از وین، مثبت بوده و نشان از عزم جدی ایران و آمریکا برای بازگشت به توافق هسته ای و برجام دارد. احیای برجام به معنای لغو تحریم ها و بهبود اوضاع اقتصادی کشور است، بنابراین با رخ دادن این اتفاق، انتظارات تورمی بیشتر و بیشتر پایین می آید و در نتیجه آن، قیمت در بازارها از جمله ارز و به تبع آن خودرو افت سنگین تری را تجربه خواهد کرد.

 از آن سو شورای رقابت هم اخیرا به خودروسازان اجازه داد بین ۸.۲ تا ۸.۹ درصد به قیمت محصولات شان اضافه کنند. این دو اتفاق توأمان سبب کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی شد. مقایسه شرایط حال حاضر با حدودا هفت ماه پیش ( قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا) نشان از افت حدودا ۴۰ درصدی اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها دارد. 

هرچند هنوز هم همچنان فاصله زیادی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها به چشم می آید، اما این اختلاف در حال کاهش است و اگر قیمت ارز به روند نزولی خود ادامه دهد، آن نیز تداوم خواهد داشت. با کاهش فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها چند اتفاق مهم رخ خواهد داد که اصلی ترین آنها کاهش سوداگری و دلالی در بازار است.

 در حال حاضر سوداگران در بازار جولان می دهند، سود هنگفتی از محل دو نرخی بودن خودرو به جیب می زنند. این در حالی است که هرچه از فاصله قیمت کارخانه و بازار خودروها کم شود، دلالی و سوداگری هم کاهش خواهد یافت، هرچند البته تا زمان اعمال سیاست قیمت گذاری دستوری، به صفر نخواهد رسید.

 اگر فرض را بر این بگذاریم که مذاکرات ایران و آمریکا در وین همچنان خوب پیش برود، بازار ارز در آرامش خواهد بود، بنابراین بعید است قیمت خودرو نیز در بازار صعودی شود. در نهایت نیز با فرض بازگشت طرفین به برجام و لغو تحریم، انتظار می رود قیمت ارز ریزشی سنگین را تجربه کند و خودرو هم به پیروی از آن سیری نزولی (سریع تر از آنچه هم اکنون اتفاق افتاده) را به خود ببیند.

 بنابراین فاصله قیمت بازار خودروها با کارخانه پایین تر می آید. در این شرایط اگر شورای رقابت نیز مجوز جدیدی مبنی بر افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر کند، فاصله باز هم کمتر خواهد شد. البته ظاهرا شورای رقابت قصد ندارد حداقل تا پایان شهریور مجوز جدیدی بابت افزایش قیمت صادر کند و احتمالا آن را به شش ماه دوم سال منتقل خواهد کرد.

بیایید فرض کنیم در نیمه دوم سال، برجام احیا و تحریم ها لغو شده اند؛ در چنین شرایطی، انتظارات تورمی پایین و ریسک های غیر اقتصادی کاهش می یابند و آرامشی نسبی در بازارها ایجاد خواهد شد. در نتیجه منحنی قیمت در بازاری مانند خودرو نیز لرزش های کمی را ثبت خواهد کرد و حتی با افزایش تولید و عرضه می توان قیمت ها را در بازار پایین تر نیز آورد.

 وقتی شورای رقابت هم در نیمه دوم سال قیمت کارخانه ای خودروها را بالا ببرد، فاصله قیمت با بازار بیشتر و بیشتر کم خواهد شد و آنگاه می توان اثرات این اتفاق را در قالب کاهش دلالی و سوداگری لمس کرد. کسی چه می داند شاید ادامه این روند به حذف سیاست قیمت گذاری دستوری و تعیین قیمت خودروهای داخلی در حاشیه بازار ختم شود.
  

ارسال نظرات
موضوعات روز