چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 24
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲
تیتر20 بررسی می کند؛
آیا هنوز سوپراپ ها محصولات قابل توجهی برای سرمایه گذاری بانک ها نیستند؟
کد خبر: ۵۰۳۳۲
جای خالی سرمایه گذاری بانک ها در حوزه سوپر اپلیکیشن ها
تیتر20 – همگام با تحولات سریع و شتابزده دنیای تکنولوژی، این روزها سوپراپ ها دنیای تازه ای را در ارائه خدمات فناورانه بر بستر گوشی های هوشمند خلق کرده اند. این ابراپلیکیشن ها همان طور که از نامشان پیداست خدمات متنوع و متعددی را به کاربر ارائه می کنند،در واقع یک سوپر اپلیکیشن تمام نیازهای شما را برآورده می‌کند، بدون اینکه فضای گوشی شما توسط اپلیکیشن‌های مختلف اشغال شود. دسترسی سریع، کارکرد آسان و تجربه کاربری بهتر از ویژگی‌های مشترک در تمام سوپر اپلیکیشن‌های محبوب دنیاست.

سوپراپ را اکوسیستم بسته‌ای از تعداد زیادی اپلیکیشن برای انجام کارهای روزانه تعریف کرده‌اند. یکی از مزایای آن، راحتی کاربر است که بدون نیاز به نصب اپ‌های مختلف و فقط با یک اپ می‌تواند خدمات موردنیازش را دریافت کند.

خاستگاه سوپراپ ها را معمولا متاثر از اپلیکشن وی چت در آسیای شرقی می شناسند و در واقع از ۵ سال پیش روند رو به رشدی در تکامل و چندمنظوره شدن اپلیکیشن ها از قاره آسیا آغاز شد که به سرعت رشد کرد و به خوبی مورد استقبال کاربران قرار گرفت؛ روندی که منجر به رشد و تکامل سوپر اپلیکیشن‌ها شد که که حالا ممکن است آینده اپلیکیشن‌ها را در تمام دنیا تغییر دهند.

در ایران هم نمونه های قابل توجهی از این ابراپلیکشن ها رشد کرده و در دسترش کاربران قرار گرفته است، اما هنوز یک تردید قابل توجه وجود دارد و آن اینکه آیا هنوز سوپراپ ها محصولات قابل توجهی برای سرمایه گذاری بانک ها نیستند؟

صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیکی که همراه با تحولات در عصر دیجیتال، در سالهای اخیر تنوع و تحول بسیاری در عرصه ارائه خدمات کسب کرده است، تاکنون با ارائه انواع خدمات و سرویس های بانکی و پرداخت در اپلیکیشن های مختلف ، دگرگونی های تازه ای در ارائه سرویس به مشتریان پدید آورده است، اما تاکنون به طور جدی به سرمایه گذاری بر روی سوپراپ ها وارد نشده است.

اگرچه در ایران نمونه هایی از استارتاپ های بزرگ با ورود به صنعت پرداخت تغییرات جدی و قابل توجهی در این عرصه ایجاد کرده اند، اما ورود بانک ها مستقل از شرکت های پرداخت که سهامدار آن هستند، هنوز با اما و اگرهایی روبه روست. 

یکی از دغدغه ها در این بخش قطعا به موضوع مهم و قابل توجه امنیت باز می گردد. اولین دل‌مشغولی را باید ناشی از نگرانی بانک ها در خصوص امنیت اطلاعات شخصی‌ کاربران دانست.

موضوع نگرانی از این‌که اطلاعات جامع این اپ‌ها هک شود، همیشه وجود دارد. تاریخچه‌ی مبادلات مالی، تبادلات بانکی و امنیت حساب افراد در این صورت با بحران جدی مواجه خواهد بود و با تجربه ای که اتفاقا در بسیاری از شرکت های PSP و حتی بانک های بزرگ در خصوص ناتوانی در حفاظت از داده های مشتریان در سالهای اخیر رخ داده، به واقع این نگرانی بسیار قابل توجه است.

دغدغه دیگری که بانک ها و موسسات مالی را با چالش مواجه می کند این است که آیا در سوپراپ ها می توان تمرکز اصلی ارائه سرویس ها و خدمات را برای کاربران حفظ کرد یا خیر، به معنای دیگر سوپراپ باید بتواند پاسخگوی طیف گسترده ای از نیازهای کاربران باشد و آیا این سرمایه گذاری برای بانک ها که در اقتصاد ایران، قابل انجام و بر اساس مدل های کسب و کاری موجود در صنعت بانکداری کشور سودآور خواهد بود.

اما در عین حال باید به یک موضوع نیز توجه کرد و آن اینکه سوپراپ شدن به هیچ‌وجه به معنای عدم توجه کافی و کم شدن تمرکز سرویس‌ها نیست و هر تیم به طور مستقل در این سرویس‌ها کار می‌کند و بهترین خدمات را به کاربران خود می‌دهد. سوپراپ اهای مالی می توانند بستر مناسبی برای ارائه این خدمات باشند و قادر خواهند بود تمام خدمات مالی یک بانک یا گروه سرمایه گذاری از جمله خدمات بانکی، پرداخت، بیمه، سرمایه‌گذاری و…را پشتیبانی کند و حتی بسترساز سایر خدمات و نیازهای ضروری کاربران باشد، به عنوان مثال علی‌پی (Alipay) هم در ابتدا مانند وی‌چت‌پی یک کیف پول بود اما در نسخه جدید خود امکان خرید و سفارش از رستوران‌ها، فروشگاه‌های محلی و زنجیره‌ای را هم اضافه کرده است. علی‌پی که متعلق به گروه علی‌بابا در کشور چین است، سابقه‌ای ۱۵ ساله در خدمات پرداخت و ۱ میلیارد کاربر (بر اساس اعلام سایت علی‌پی) دارد.

در ایران هم شرکت های پرداخت نظیر تجارت الکترونیک پارسیان ،آسان پرداخت پرشین، پرداخت الکترونیک سامان و بانک هایی نظیر ملی و اقتصاد نوین گامهایی در این زمینه برداشته اند اما خصوصا در مورد بانک ها جای خالی سرمایه گذاری موثر در این حوزه بیشتر قابل توجه است، شاید زمان آن رسیده که بانک ها با نگاهی جامع تر نسبت به تحولات بازار و نیازهای مشتریان رویکردهای خود را در مورد سوپراپ های مالی بازنگری کنند تا ضمن اینکه همگامی لازم را با تحولات متاثر از عصر دیجیتال پیش برند  بتوانند پاسخگویی بهتری به نیاز کاربران و مشتریان جدید خود خصوصا در سالهای آتی داشته باشند.

ارسال نظرات
موضوعات روز