پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
تیتر20 بررسی می کند؛
در بحث ایمنی رانندگی خودروهای متصل می توانند کمک زیادی به کاهش سوانح کنند.
کد خبر: ۵۰۵۹۹
اهمیت خودروهای متصل چیست؟/ مزایای خودروهای متصل برای مشتریان سایپا
تیتر20 - چندی پیش گروه خودروسازی سایپا و همراه اول، تفاهم نامه ای را برای هوشمندسازی صنعت حمل و نقل و تولید خودروهای متصل، امضا کردند تا زمینه ورود این سطح از تکنولوژی برای اولین بار به صنعت خودرو کشور قراهم شود. بر این اساس، سایپا قرار است در سه سال آینده یک میلیون خودرو متصل به تولید برساند.

خودرو متصل اما چیست و چه مزایایی برای شهروندان در آینده دارد؟ در تعریف کلی خودروهای متصل آمده که این خودروها به اینترنت دسترسی دارند و معمولا به یک شبکه بی سیم مجهز هستند. این خودروها می توانند با دنیای خارج از خود ارتباط برقرار کنند، ضمن آنکه امکان نظارت‌های فنی بر خودرو به صورت شبکه ای نیز وجود دارد. آن طور که کارشناسان عنوان می کنند،  براساس این فناوری می توان صاحب خودرو را در مراحل اولیه بروز مشکل در جریان نقص های احتمالی قرار داد و از ورود خسارت‌های بیشتر و زیان‌های جانی و مالی جلوگیری کرد. 

به گفته آنها، یکی دیگر از قابلیت های کلیدی خودروهای متصل، امکان رصد در لحظه اطلاعات خودرو است که همین موضوع با ارائه گزارشی از وضعیت، هزینه های احتمالی آینده را کاهش می دهد. با این داده ها همچنین می توان نقص های فنی را ملاحظه کرد و هشدارهای های لازم را به راننده داد. کارشناسان این را هم می گویند که با اجرایی شدن پروژه خودروهای متصل، کمک بزرگی به حوزه راهداری کشور خواهد شد، زیرا می توان نقاط حادثه خیز را با مانیتور کردن اطلاعات حاصل از این خودروها کشف کرد.

 با توجه به این امکانات، خودروهای متصل در واقع استفاده از خودرو را هوشمند می کند، مسئله ای که در جهان امروز با توجه به گسترش اینترنت غیر قابل اجتناب به نظر می رسد. در دنیا نیز پروژه خودروهای متصل از سال ها قبل آغاز شده و شرکت های مختلف خودروسازی با همکاری برندهای حوزه فناوری، به سمت تولید و عرضه این محصولات رفته اند. 

به عنوان مثال، شرکت آئودی با همکاری آمازون و DHL، این امکان را برای مشتریانش فراهم کرده که نسبت به خرید از شرکت آمازون اقدام و آن را از طریق DHL تحویل بگیرند. در واقع فناوری آمـازون و DHL ایـن امـکان را فراهم می‌کند که با وارد کردن یک کد امنیتی توسط مامور پست، صندوق عقب خودرو باز شود و مامور بسته را داخل آن قرار دهد.

اما در بحث ایمنی رانندگی نیز خودروهای متصل می توانند کمک زیادی به کاهش سوانح کنند. در حالت پیشرفته، راننده یک خودرو متصل می تواند به صورت آنلاین اطلاعات مربوط به جاده و نقاط حادثه خیز را دریافت کرده و خود را آماده مواجهه با شرایط موجود کند. به عنوان مثال، در صورت فراگیر شدن این فناوری در کشور، رانندگان می توانند نسبت به اتفاقات و حوادثی که در جاده های رخ داده، مطلع شوند، موضوعی که می تواند احتمال بروز حادثه های جدید را پایین بیاورد. نکته دیگر در مورد خودروهای متصل، دسترسی به اطلاعات لحظه ای خودرو است. 

راننده می تواند با استفاده از فناوری خودروهای متصل، زودتر از آنکه خودرو وی دچار خرابی های دردسرساز شود، از عیوب مربوطه آگاهی پیدا کند. این پیش آگاهی سبب می شود خودرو در مراحل اولیه خرابی، تعمیر و بنابراین از ایجاد عیوب عمیق تر و به تبع آن، افزایش هزینه تعمیرات، جلوگیری شود. در کنار اینها، دسترسی به اطلاعاتی مانند مکان های جاده ای شامل پمپ بنزین، پارکینگ، استراحتگاه و تعمیرگاه نیز از دیگر مزیت های خودروهای متصل است که اطلاعات دقیق تری را در اختیار راننده می گذارد. همچنین در مواردی که خودروها دچار حادثه می شوند، متصل بودن آنها می تواند کمک بزرگی به زودتر رسیدن آمبولانس و ماشین های آتش نشانی و پلیس به محل حادثه بکند. 

با این وجود در آینده شاهد نسل جدیدی از خودرو های سایپا  با سطح تکنولوژی متصل به شبکه هوشمند صنعت حمل ونقل خواهیم بود و در این زمینه بسیاری از امکانات برای این گونه خودرو ها در دسترس قرار می گیرد. 

ارسال نظرات
موضوعات روز