پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
به تازگی برخی از فروشگاه های زنجیره ای در ایران برای توسعه بازار از روش های جدید فروش از جمله کَش بک «Cashback»استفاده می کنند این روش فروش تفاوت هایی با روش های مرسوم جذب مشتری از جمله اعمال تخفیف دارد.برخی ها معتقدند کش بک در راستای همان تخفیف های قبلی کاربرد دارد و عده ای هم می گویند این روش علاوه بر تخفیف بر روی کالا ها اعمال می شود.
کد خبر: ۵۰۶۲۰
تیتر20 - کَش بک «Cashback» اصطلاحی است که این روزها در کنار تخفیف استفاه میشود و بسیاری از کاربران هنوز تفاوت دقیق این دو را نمی دانند، در ادامه این مطلب به تفاوت کشبک و تخفیف و سازوکار سرویس کشبک و انواع آن می پردازیم. گفتنیاست، برخی شرکتها و سایتها در ایران نیز شروع به ارائه خدمات کشبک کرده اند.
کشبک چیست؟
کشبک در واقع ایده جدیدی در تجارت الکترونیک است که از نظر مفهومی شبیه به تخفیف گرفتن است،اما کاربرد آن متفاوت است و به شکلهای مختلفی اجرا میشود.در کشبک به نوعی از نظر روانی، مشتری را قلقلک می دهیم تا به سمت خرید بیشتر بروند. در این سازوکار جدید کسب و کار، درصدی از مبلغ کل خرید به عنوان جایزه (reward) به حساب فرد و یا کارت اعتباری او بازگرداننده می شود و او میتواند در خریدهای بعدی از این اعتبار استفاده کند و یا آن را به طور نقدی دریافت کند.
تفاوت تخفیف با کشبک
اغلب مردم کشبک را با تخفیف اشتباه میگیرند. اما تفاوت تخفیف با کشبک بسیار زیاد است. گفتنی است که کشبک و تخفیف به جز افزایش درآمد مشتری، نقطه اشتراک دیگری ندارند. در ظاهر کشبک همان تخفیف است، اما کشبک همانطور که گفته شد اشکال مختلفی دارد و به صورت کلی با انواع روشهای تخفیف متفاوت است.
تخفیفها به صورت کاملا دورهای و کوتاهمدت ارائه میشوند. در هر کدام از انواع تخفیف، ارائهدهندگان تخفیف تلاش دارند تا مشتری با برند آنها آشنا شود و نهایتا به تقاضای بیشتر محصول یا خدمت منجر شود. کشبک اما به صورت دائمی و پیوسته در دسترس مشتریان قرار دارد. مشتری در هر خرید، درصدی از هزینه پرداخت شده را پس میگیرد.
هدف از برخی از انواع تخفیف، تخلیه انبار است. کشبک اما در هر روش خود تلاش دارد، مشتری را به برند وفادار کند. از سویی روش اجرای تخفیف و زمان درست بسیار مهم است. برای همین اگر تخفیف به درستی اجرا نشود به ارزش برند آسیب وارد میکند. اما در کشبک بدون آسیب به ارزش برند، درصدی از هزینه به حساب یا کیف پول الکترونیکی مشتری بازمیگردد. تخفیف یک استراتژی برای فروش بالا در کوتاه مدت است و اگر در بلندمدت اجرا شود، نام تجاری یا برند ارزش خود در نزد مشتری از دست میدهد. کشبک اما در طولانیمدت باعث افزایش وفاداری به برند میگردد.
این درحالیست که کشبک با توجه به اینکه روش نوین بازاریابی در فروشگاههای زنجیرهای است میتواند در زمینه ارائه خدمات به سازمانها و نهادهای مختلف به کار گرفته شود و به عنوان یک استراتژی بازاریابی موثر برای، فروشگاههای زنجیرهای عمل کند و برای آنها مشتریان وفاداری را به ارمغان بیاورد، که در آن سو نیز نیاز مصرف کنندگان هم برطرف خواهد شد که در نهایت این فرآیند برد- برد خواهد بود.
کشبک در ایران
درحال حاضر چندین سایت و اپلیکشین در ایران، خدمت کشپک را ارائه میدهند و روز به روز بر تعداد آن ها افزوده می شود اما در این بین فروشگاههای زنجیرهای نیز میتوانند، با قرارداد بستن با این سایتها این خدمت نوین فروش اینترنتی را به مشتریان خود ارائه دهند، بدون شک با گسترش و جا افتادن چنین روشهای فروشی، هم تولیدکنندگان و عرضهکنندگان میتوانند، به کسبوکار خود رونق دهند،هم مصرفکنندگان نیز با شرایط و تسهیلات بیشتر و بهتری نیازهای خود را مرتفع سازند.