پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۱
نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس
سیدجواد حسینی کیا معتقد است توسعه فروشگاه های زنجیره ای نه تنها منجر به افزایش بیکاری نشده، بلکه در بسیاری از موارد رشد این فروشگاه ها باعث افزایش مشاغل آنلاین و به کارگیری نیروهای ماهر در حوزه های مختلف فروش برخط، حمل و نقل، بازاریابی و... نیز شده است.
کد خبر: ۵۰۶۵۶
تیتر20 - نماینده مردم سنقر در مجلس با اشاره به ظرفیت های فروشگاه های زنجیره ای برای ایجاد ثبات بیشتر در قیمت اقلام مصرفی گفت: یکی از مواردی که طی دهه های اخیر در راستای تحقق عدالت اقتصادی و اجتماعی ایجاد شده، ظرفیت فروشگاه های زنجیره ای است. بدون شک در صورتی که چنین ظرفیتی در اقتصاد ایران تعبیه نشده بود، امروز مشکلات بیشتری در حوزه توزیع اقلام اساسی کشور وجود داشت.

حسینی کیا در ادامه گفت: اساسا تصویب طرح توزیع اقلام معیشتی در مجلس و برنامه های دیگری از این جنس بر اساس توانمندی های این فروشگاه ها برنامه ریزی و اجرا می شود. در زمان تحریم ها و مساله کرونا اگر چنین ظرفیت هایی در اقتصاد کشور وجود نداشت، کشور با آسیب ها و تکانه های تورمی افزونتری در قیمت اقلام اساسی مواجه می شد و مشکلات معیشتی مردم افزایش پیدا می کرد.

به اعتقاد این نماینده بدون تردید در صورت استفاده مناسب از ظرفیت این فروشگاه ها، اقتصاد ایران در حوزه هایی چون گرانی مرغ، کمبود روغن ، شکر و... مشکلات کمتری را تجربه می کرد.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن در واکنش به برخی انتقادات در خصوص تاثیر این فروشگاه ها در افزایش بیکاری گفت: برخلاف برخی انتقادات در این خصوص، معتقدم این فروشگاه ها با تربیت نیروی انسانی ماهر در حوزه خرده فروشی و توزیع مویرگی محصولات در اقصی نقاط کشور یکی از مهمترین ظرفیت ها برای مقابله با فقر و بیکاری محسوب می شوند. توسعه مشاغل آنلاین، ایجاد شبکه حمل نقل کالا، توزیع بر خط و...بخشی از ظرفیت هایی است که از طریق این فروشگاه ها در راستای اشتغالزایی کشور ایجاد شده است.

حسینی کیا با اشاره به اینکه در فضای کسب و کار، رضایتمندی مخاطب، مشخص می کند که آیا یک ساختار اقتصادی درست عمل کرده است یا نه؟ یادآور شد: بر همین اساس برای ارزیابی دستاوردهای فروشگاه های زنجیره ای کافی است استقبال عمومی مردم از این فروشگاه ها، مورد ارزیابی قرار بگیرد. آمارهای مستند حاکی است که میزان رضایتمندی مشتریان از خدمات این فروشگاه هاهمواره قابل قبول بوده است.

او افزود: امروز بسیاری از شهروندان از دهک های مختلف از این ظرفیت برای تامین اقلام اساسی خود استفاده می کنند. در زمان کمبود اقلامی چون روغن نباتی، شکر، تخم مرغ و...این فروشگاه ها به مراکز توزیع نیازمندی های مردم با قیمت های مناسب بدل شدند. موضوعی که باعث شد حجم وسیعی از سوداگری ها در بازار اقلام مصرفی مردم کاهش پیدا کند.

این نماینده با اشاره به برخی حاشیه سازی ها برای فروشگاه های زنجیره ای گفت: البته طبیعی است که هر ساختار موفقی با مخالفت ها، کارشکنی ها و حاشیه سازی هایی مواجه شود. فروشگاه های زنجیره ای نیز با توجه به اثرگذاری بالا و مقبولیتی که کسب کرده اند با برخی حاشیه سازی ها مواجه هستند. اما نباید این ظرفیت های توزیعی مهم آماج تخریب ها قرار بگیرند.

مقابله با نوسانات تورمی بازار
نماینده مردم سنقر اظهار داشت: علی رغم ظرفیت های این فروشگاه ها، دولت نتوانست استفاده مناسبی از این زیرساختهای توزیعی داشته باشد. معتقدم دولت سیزدهم با استفاده از ظرفیت این فروشگاه ها و بهره مندی از شبکه توزیع مویرگی، می تواند بخشی از نوسانات موجود در اقلام مصرفی را کاهش دهد.

او خاطرنشان کرد: امیدوارم دولت آینده از این ظرفیت که زیرساخت آن مهیا شده است، نیازمند سرمایه گذاری خاصی نیست و از همه مهمتر به دلیل شفافیت بالا، قابلیت رصد و پیگیری دقیق  در فعل و انفعال مرتبط با آن وجود دارد، استفاده بهینه ای داشته باشد.

حسینی کیا با اشاره به گرانی قیمت مرغ گفت: چنانچه دولت فرایند توزیع مرغ را از طریق این فروشگاه ها صورت می داد، بخش قابل توجهی از گرانی و کمبود مهار شده بود. در شرایطی که هر سال میلیاردها دلار از سرمایه های عمومی کشور صرف نهاده ها می شود تا مرغ و سایر اقلام مصرفی با قیمت های مناسب در سبد خانواده های ایرانی قرار بگیرد، اما وجود شبکه ای از دلالان باعث شده تا این اقلام سر از بازار آزاد و صادراتی درآوردند.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: معتقدم بخشی از انتقاداتی که نسبت به فروشگاه های زنجیره ای مطرح می شود، برآمده از  سوداگرانی است که توسعه این فروشگاه ها باعث کسادی بازار دلالی آنها شده است.

حسینی کیا ضمن تاکید بر اثرات فعالیت های مرتبط با این فروشگاه ها در اشتغالزایی گفت:  در شکل بنیادین ماجرا، رشد فروشگاه های زنجیره ای باعث توسعه مشاغل آنلاین شده و از سوی دیگر، افزایش فعالیت های برخط منجر به رشد اشتغالزایی و به کارگیری نیروهای کیفی شده است. ضمن اینکه فروشگاه های سنتی نیز همچنان در سطوح پایینی زنجیره در حال فعالیت هستند.

او افزود:  اما نکته مثبت رقابتی است که میان فروشگاه های زنجیره ای با هم از یک طرف و خرده فروشان از سوی دیگر شکل گرفته است. ایجاد بازار رقابتی یکی از اصلی ترین مولفه هایی است که منافع عمومی شهروندان را در نهایت محقق می کند.

حسینی کیا در پایان خاطرنشان کرد: ضمن اینکه این فرصت برای سوپرمارکت ها وجود دارد که از طریق ادغام و تشکیل تعاونی ها به زنجیره فروشگاه های بزرگ تر بپیوندند. این مسیری است که در کشورهای توسعه یافته تر نیز طی شده است. در طی سالهای متمادی واحدهای خرده فروشی کوچک در فروشگاه های بزرگتر ادغام شده و سطح خدمت رسانی را افزایش داده اند./اقتصاد آنلاین
ارسال نظرات
موضوعات روز