پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۲
تیتر20 گزارش می دهد:
به گفته متولیان بهداشتی هنوز پیک پنجم به قله نرسیده و مشخص هم نیست تعداد روزانه فوتی ها تا چه رقمی افزایش یابد.
کد خبر: ۵۰۹۷۵
قربانیان ویروس
تیتر20 - در حالی کرونا در کشور جولان می دهد که با افزایش شمار جان باختگان این ویروس وحشی، رقم قربانیان این پاندومی به 100 هزار نفر رسید. 

بیش از یک سال و نیم است که کرونا زندگی ما انسانھا را مختل کرده و ھربار که به نظر می رسد در حال شکست دادن آن هستیم، سروکله گونه  جدیدی از آن پیدا می شود و عرض اندام می کند.  

در ابتدا که این ویروس در چین انتشار یافت کسی فکر نمی کرد که به یک همه گیری جهانی تبدیل شود و از همه مهم تر این ویروس پس از یک بازه زمانی جهش یافته و تبدیل به ویروس خطرناک تری شود.   

با همه گیری اپیدمی کرونا در دنیا، ایران نیز از این ویروس منحوس و وحشی مصون نماند و سرانجام پس از انکار و تاییدها، ایران نیز درگیر آن شد.   

اظهارنظرهای مختلفی در مبارزه با این ویروس کشنده عنوان شد از ضدعفونی کردن مدام دست ها و محیط زندگی گرفته تا رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک، در ابتدا رعایت این پروتکل ها برای مردمی که این شرایط را تجربه نکرده بودن بسیار سخت می نمود مردمی که به دید و بازدید، مسافرت، دست دادن و روبوسی عادت کرده بودند نمی توانستند و یا نمی خواستند که به این پروتکل ها تن دهند اما در ادامه با افزایش تعداد آمار کشته شدگان بواسطه کرونا، مردم نیز خود را تا حدودی به رعایت این پروتکل ها ملزم دانستند.   

هر چند در ابتدای شیوع این اپیدمی در ایران، تامین ماسک و مواد ضدعفونی کمی سخت شده بود اما به هر شکل ممکن پس از مدتی به کمک واحدهای تولیدی در کشور این نیازها تامین شد تا کمی از مشکلات کاسته شود و همه به امید اینکه این ویروس به زودی و در گرمای تابستان از بین می رود سعی می کردند پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. 
 
اما این ویروس وحشی قصد کوتاه آمدن نداشت و هر بار با جهشی که پیدا می کرد تمام پروتکل ها را زیر سئوال می برد. از سوئه انگلیسی گرفته تا سوئه آفریقای جنوبی و برزیلی.  

 در این بین با توجه به محدود بودن امکانات پزشکی چه از نظر بیمارستان، کادر درمان و ناشناخته بودن این ویروس، مشکلات زیادی برای کشور به وجود آمده است و در این میان تعداد زیادی از کادر درمان فوت و همچنین خانواده های ایرانی زیادی داغدار شدند.  

مدیریت ضعیف و عدم اقدام به موقع در قرنطینه کردن شهرها یکی از عوامل تلفات بالای کرونا ویروس در کشور در ماه های گذشته بود.  

متولیان بهداشت کشور هر چند برای مبارزه با ویروس کرونا چندین بار اقدام به تعطیلی بازارها و اماکن عمومی و جاده های کشور کردند اما به دلیل عدم نظارت درست این اقدامات نه تنها کمکی به مهار و کنترل این ویروس نکرد بلکه موجب زیان اقتصادی به مردم و همچنین شیوع بیشتر در کشور شد.  

ماه ها از پس هم در حال سپری شدن بودن و کرونا ویروس کماکان در حال قربانی گرفتن بود که خبرهایی درباره ساخت واکسن از گوشه کنار دنیا و حتی در کشور به گوش رسید و موجی از امیدواری را به خود به همراه آورد، چندین شرکت واکسن ویروس کرونا را تولید کردند که در در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت و موجب کاهش مرگ و میر بواسطه این ویروس شد. 
 
در حالی کشورهای مختلف در حالی واکسینه کردن مردم بودند در سایه بی تدبیری دولت، ایران پیک چهارم را نیز پشت سر گذاشت تا همچنان خانواده های زیادی داغدار شوند و در این بین دولت برای مهار کرونا، سعی در تعطیلی های مقطعی و بی برنامه کرد که راهگشا نبود. 
  
در حالی که کشور پیک چهارم را پشت سر گذاشته بود ویروس کرونا سوئه جدیدی از خود به نام "دلتا" را در جهان رونمایی کرد که حتی به گفته برخی از کارشناسان کارایی واکسن های ساخته شده را نیز زیر سئوال برده است تا دوباره داستان از ابتدا آغاز شود.  

با شیوع ویروس کرونا "دلتا" ایران نیز از آن بی نصیب نشد و بواسطه آن وارد پیک پنجم شد که به گفته متخصصان این حوزه سهمگین ترین پیک تا بدین جای کار بوده است و تلفات زیادی را به بار آورده است.   

در حالی ایران وارد پیک پنجم شده است که بیشتر کشورهای دنیا با واکسینه کردن خود توانستند آمار مرگ و میر را کاهش دهند اما در ایران ورود به پیک پنجم تلفات روزانه را بیش از 500 نفر افزایش داد تا آمار کلی مرگ و میر در کشور در آستانه 100 هزار تایی قرار بگیرد تا همچنان خانوارهای زیادی داغدار شوند در حالی که با کمی مدیریت می شد این آمار را کاهش داد.  
 
در شرایط فعلی روزانه آمار مبتلایان به این ویروس روند فزاینده ای به خود گرفته و به دلیل کمبود دارو و امکانات پزشکی صف های طولانی جلوی بیمارستان ها و داروخانه ها تشکیل شده است و افراد مستاصل به دنبال راهی برای تهیه دارو و درمان خود می گردند. 
 
این در حالی است که تعداد فوت شوندگان از ویروس کرونا "دلتا" رو به افزایش است و به گفته متولیان بهداشتی هنوز پیک پنجم به قله نرسیده و مشخص هم نیست تعداد روزانه فوتی ها تا چه رقمی افزایش یابد. 

تلفات کرونا در کشور به حدی است خانواده های زیادی را عزادار کرده است و بسیاری از خانوارها، سرپرست و نان آور خود را از دست داده اند و بخش بزرگی از جامعه به واسطه همین موضوع می تواند درگیر مسائل اقتصادی و اجتماعی شود. 

خانواده هایی که فرزندان یا یک یا چند تن از اعضای خانواده خود را در پاندومی وحشتناک از دست داده اند به لحاظ روحی در وضعیت خوبی قرار ندارند و مشخص نیست که چه زمانی می توانند به شرایط عادی برگردند و آثار این ویروس وحشی تا مدت ها در جامعه باقی خواهد ماند.

به نظر می رسد هر چه سریعتر باید اشکالاتی که در یک سال ونیم گذشته اتفاق افتاده برطرف و افراد تازه نفس در راس مدیریت کرونا به کار گرفته شوند تا با ارائه راهکارهای جدید هر چه سریعتر از اشاعه ویروس مرگبار و تلفات سنگین هموطنان و تبعات آن جلوگیری شود.

ارسال نظرات
موضوعات روز