پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
اینروزها، با ظهور سوپرمارکتها و هایپرمارکتها، که در آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا میشود، خرید بسیار آسان شده؛ اما در کنار این راحتی، هزینههایی از جیب خود میپردازیم که واقعا ارزشش را ندارد؛ در واقع، این روزها، پول زیادی را بابت «تنبلی» خود در فروشگاهها دور میریزیم.
کد خبر: ۵۱۱۵
تیتر20 - اینروزها، با ظهور سوپرمارکتها و هایپرمارکتها، که در آنها از شیر مرغ تا جان آدمیزاد پیدا میشود، خرید بسیار آسان شده؛ اما در کنار این راحتی، هزینههایی از جیب خود میپردازیم که واقعا ارزشش را ندارد؛ در واقع، این روزها، پول زیادی را بابت «تنبلی» خود در فروشگاهها دور میریزیم.
اگر شما هم جزو افرادی هستید که هزینه مواد غذایی بیش از آنچه که تمایل دارید، جیب شما را خالی میکند، باید بگوییم شما تنها نیستید. نتایج نظرسنجیهای موسسه معتبر گالوپ نشان میدهد که جوانان سنین 18 تا 29 سال، به طور میانگین هفتهای 173 دلار خرج خرید مواد غذایی میکنند که این میزان بیش از هزینههای گروههای سنی دیگر است. همچنین، رستوران گردی و افزایش صرف وعدههای غذایی در بیرون از منزل، مهمترین عاملی است که سبب افزایش این هزینهها می شود. افراد جوانتر از 30 سال، 15 درصد از وعدههای غذایی خود را بیرون از منزل میل میکنند درحالی که افراد مسنتر، تنها 8 تا 9 درصد مواقع در رستوران غذا میل میکنند.
بنابراین، فرار از فستفودهای رنگارنگ و طبخ غذا در منزل، بهترین راه برای مقابله با اسراف هزینههای خورد و خوراک است، اما این امر نیز میسر نخواهد شد مگر آنکه بدانید چطور هوشمندانهتر خرید کنید.
بهگزارش اقتصادنیوز، به نقل از پایگاه اینترنتی چیتشیت، رفتن به فروشگاه مواد غذایی، بدون داشتن برنامه قبلی و لیست مشخص، به سبدی پر از مواد غذایی و مصرفی پرهزینه و گران منتهی میشود که تنها برنامههای شما در راه صرفهجویی و پسانداز را در خود غرق میکند. دلیل این مساله ساده است؛ سوپرمارکتها، پر از شیوههای اغواکننده برای وادار کردن شما به هزینه بیشتر هستند. آنها تلاش میکنند با تبلیغ کالاهای گرانتر در جلوی چشمانتان، کالاهای ارزانتر و در عین حال سالمتر را از چشمان شما مخفی کنند.
اگر به طراحی و چیدمان فروشگاهها و هایپرمارکتها توجه کرده باشید، متوجه این مساله میشوید. چیدمان این فروشگاهها به نحوی است که شما را در راهروهای طولانی قرار میدهد و وادار میکند تا پول بیشتری خرج کنید. بنابراین، اگر بدون استراتژی درستی به خرید بروید، گرفتار خرید کالاهای گرانی میشوید که نه تنها به دردتان نمیخورد، بلکه فقط جیبتان را خالی میکند. اگر میخواهید سالم تغذیه کنید و پول بیشتری پسانداز کنید، دوری از این راهروهای اغواکننده، تا حد ممکن، بهترین راه محسوب میشود. اما فراموش نکنید که خرید خارج از اینگونه فروشگاهها تنها راه مناسب برای پسانداز نیست بلکه باید همچنان با پایبند ماندن به بودجهبندی خود، از خرید این هفت قلم جنس پرهزینه، دوری کنید.
خرید مواد غذایی از سالادبار
سالادبارهای فروشگاهها، مدام با شعار «یک وعده غذایی کامل و سالم» شما را اغوا میکنند. اما شما تنها دارید پول تنبلی خود را میپردازید. بیرون از سالادبارها، همه آیتمها را میتوان با قیمت نازلتری خرید فقط باید کمی وقت برای پاککردن، شستن و خردکردن سبزیجات بگذارید. اما اگر قصد خرید بسیار اندکی از مواد غذایی گرانقیمت نظیر برخی پنیرها و کالباسها را دارید، خرید از سالادبار میتواند گزینه مناسبی باشد. در غیر اینصورت دور خرید از آنها را خط بکشید و پولی که بابت آمادهسازی آن از شما میگیرند را در جیبتان بگذارید.
ادویه و چاشنیهای گیاهی
خرید یک قوطی کوچک ادویه از فروشگاههای بزرگ، بهراحتی چندین هزار تومان برای شما هزینه بههمراه دارد درحالیکه میتوانید همین اقلام را از عطاری محل با هزینهای به مراتب کمتر خریداری کنید به طوریکه حتی میتوان در خرید این اقلام تا 90 درصد صرفهجویی کرد. برای سبزیجات و چاشنیهای گیاهی نظیر ریحان، گشنیز و جعفری، اگر باغچه دارید خودتان با کاشتن بذر، آنها را پرورش دهید. حتی ساکنان آپارتمانها هم میتوانند با نصب گلدانهای مخصوص در جلوی پنجره، اقدام به کاشت این سبزیجات کنند.
ظروف پختوپز
شاید خرید یک ماهیتابه، قابلمه و بشقاب و... از فروشگاههای بزرگ کار راحتی باشد اما قطعا میتوانید این ظروف را از مغازه با قیمت مناسبتری خریداری کنید چرا که شما برای خرید یک ماهیتابه، دستکم 30 درصد هزینه بیشتری میپردازید. برای کاهش هزینههای خرید آشپزخانه، بد نیست سری به جمعهبازارها و فروشگاههای عمده بزنید.
خرید اقلام کوچکتر و سبکتر از چیزی که در واقع باید باشند
برخی تولیدکنندگان مواد غذایی، وقتی میخواهند قیمت محصولات خود را افزایش دهند، اغلب سعی میکنند کاهش یا افزایش ابعاد و محتویات محصول خود را از دید خریدار پنهان کنند. طی سالهای اخیر، بستهبندی محصولاتی نظیر لبنیات، قهوه، کره بادامزمینی و... از قبل کوچکتر شدهاند. به عبارت دیگر، علاوه بر افزایش قیمت، ابعاد محصول نیز به شکل مخفیانهای کاهش یافته است.
خرید مواد غذایی و خوراکیهایی که بستههای کوچکی دارند
خرید مواد غذایی و هلههولههایی که حجم بستهبندی آنها محدود به کالری مشخصی شده، اغواکننده بهنظر میرسد به خصوص اگر قصد کاهش وزن داشته باشید. اما این اقلام مجابکننده، همیشه آن طورها هم که بهنظر میرسد، نه تنها وقتی قصد خرید محصولات فرآوری شده را دارید، بلکه ازنظر قیمتی هم مقرون به صرفه نیست. این محصولات با این حجم اندک، اغلب گرانتر از خرید همین کالا در حجم بیشتر درخواهد آمد. مثلا، خرید بادامهای بستهبندی شده در ابعاد کوچک یک وعدهای، تقریبا 50 درصد گرانتر از خرید بستههای بزرگتر خواهد شد. بنابراین، اگر میخواهید خوردن این تنقلات را کنترل کنید، آنها را به صورت باز خریداری کنید و خودتان در بستههای کوچک تقسیم کنید. مثلا برای داشتن یک بسته پسته که 100 کالری انرژی دارد، تقسیم آن به بستههای 30 عددی کفایت میکند.
کارت دعوت یا تبریک
بله، میدانیم که باید برای عزیزانتان کارت تبریک تولد بفرستید، اما دستکم از فروشگاه کارت تبریک خریداری نکنید چرا که خرید یک تکه مقوای بستهبندی شده برایتان دستکم 15 تا 20 هزار تومان آب میخورد. در عوض، از مغازههای لوازمالتحریر فروشی یا کتابفروشی با رقم پایینتری، یک بسته کامل کارت تبریک بخرید. بدین ترتیب همیشه برای هر مناسبتی کارت تبریک در دسترس دارید.
محصولات بهداشت فردی
سوپرمارکتها اغلب مکان مناسبی برای خرید محصولات بهداشت و زیبایی نیستند. گرچه خرید این اقلام در کنار اقلام روزمرهای چون شیر و نان، راحت بهنظر برسد، اما خرید این محصولات از عمدهفروشیها یا مغازههای خارج از فروشگاههای بزرگ، اغلب ارزانتر خواهد بود.