پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
تیتر20 بررسی می کند؛
اقدام زیرمجموعه سایپا در داخلی سازی قالب یک قطعه فوق ایمنی خودرو حائز اهمیت فراوانی است
کد خبر: ۵۱۴۷۰
اهمیت داخلی سازی یک قطعه فوق ایمنی در زیرمجموعه سایپا/ محک توانایی داخلی در ساخت قطعات حساس خودرو
تیتر20 - این روزها که خودروسازی ایران همچنان درگیر تحریم هایی سخت است، گاهی خبرهایی مبنی بر داخلی سازی قطعات به گوش می رسد، با این حال کمتر از ساخت داخل قطعات ایمنی و فوق ایمنی صحبت به میان می آید.

حالا اما از گروه خودروسازی سایپا خبر می رسد شرکت زیرمجموعه این گروه یعنی شرکت قالب های بزرگ صنعتی، توانسته یک قطعه فوق ایمنی را در مسیر داخلی سازی قرار دهد. 

آن طور که مدیرعامل سایپا عنوان کرده، این قطعه بسیار مهم، ریل صندلی نام دارد و یکی از قطعات فوق ایمنی در صنعت خودرو به حساب می آید. به گفته میرجواد سلیمانی، به دلیل حساسیت و ویژگی های ساخت، قطعه موردنظر تا به امروز کاملا از مسیر واردات تامین می شد، اما حالا شرکت قالب های بزرگ صنعتی توانسته مکانیزم ساخت داخل آن را فراهم کند. همچنین مدیرعامل شرکت قالب های بزرگ صنعتی نیز تاکید کرده که مکانیزم ساخت ریل صندلی خودرو برای تمامی محصولات داخلی در این شرکت امکان پذیر شده و با اجرای آن حدود 3 میلیون یورو کاهش ارزبری رخ خواهد داد.

این اقدام زیرمجموعه سایپا از چند جهت حائز اهمیت فراوانی است. نخستین اتفاق مثبت، همانی است که مدیرعامل شرکت قالب های بزرگ صنعتی نیز به آن اشاره کرده، یعنی کاهش ارزبری. خودروسازی ایران در حال حاضر و با وجود داخلی سازی هایی که در این سال ها داشته، همچنان به بخش قابل توجهی از قطعات، وابستگی خارجی دارد، به خصوص قطعاتی که به حوزه ایمنی و فوق ایمنی مربوط می شوند، مانند رایانه خودرو یا همان ECU.  برای تامین این قطعات طبعا ارز از مملکت خارج می شود، آن هم در این دوران تحریم که کمبود منابع ارزی گریبان کشور را گرفته است. 

اتفاق مثبت دیگر در داخلی سازی این قطعه ، محک توانایی داخلی در ساخت قطعات مهم خودرو از بعد ایمنی و بدست آوردن توانایی تولید قطعات حساس خودرو است.

حالا که یکی از این قطعات حساس خودرو، به ساخت داخل رسیده، از خروج مقادیر قابل توجهی ارز از کشور (از ناحیه صنعت خودرو) جلوگیری خواهد شد. ازآنجاکه به گفته مدیرعامل شرکت قالب های بزرگ صنعتی، امکان ساخت ریل صندلی برای همه خودروهای داخلی فراهم شده، به جز سایپا، دیگر خودروسازان کشور نیز می توانند از این قطعه استفاده کنند. 

مسئله دیگر اما اینجاست که اعمال تحریم های سختگیرانه علیه کشور طی سه سال گذشته، کار تامین قطعات موردنظر را سخت و البته پر هزینه کرده است. این موضوع ضمن پایین آوردن تیراژ و سرعت تولید، سبب ظهور دوباره خودروهای ناقص شده است، خودروهایی که به دلیل کمبود و نبود قطعات، راهی انبار می شوند و امکان تجاری سازی (تا زمان تامین قطعات موردنظر) را نخواهند داشت. بنابراین هر قطعه ای که به ساخت داخل برسد، جدا از اثرگذاری روی کاهش خروج ارز، وابستگی به خارج را نیز کم کرده و سبب می شود چرخ های تولید تندتر بچرخد. 

همچنین با داخلی سازی قطعات به خصوص در حوزه ایمنی و فوق ایمنی، خودروهای ناقص کمتری نیز تولید خواهد شد که این موضوع روی انجام هرچه سریع تر تعهدات خودروسازان اثر مثبت دارد.

همچنین ازآنجاکه تامین قطعات خارجی در دوران تحریم نیاز به صرف هزینه های اضافی (برای دور زدن تحریم) دارد، داخلی سازی قطعات می تواند اینجا نیز اثر خود را نشان داده و از هزینه های اضافی خودروسازان کشور بکاهد. این موضوع به هر حال روی هزینه کلی تولید و قیمت تمام شده تاثیر خواهد گذاشت.

در کنار این مسائل، داخلی سازی در کل روی مسئله قیمت نیز تاثیر مستقیم دارد. واردات قطعه جدا از هزینه های ارزی و هزینه های مربوط به دور زدن تحریم، از ناحیه اعمال تعرفه هم روی قیمت تمام شده خودروها اثر افزایشی می گذارد. در این شرایط طبیعی است که هرچه قطعات بیشتری داخلی سازی شوند، از آن سو هزینه تولید و قیمت تمام شده خودروها هم کاهش خواهد یافت. 

بنابراین اقدام زیرمجموعه سایپا در داخلی سازی قطعه فوق ایمنی خودرو، به خودروسازان کشور کمک می کند تا ضمن کاهش وابستگی و هزینه ارزی کمتر، قیمت تمام شده محصولات را پایین بیاورد.

ارسال نظرات
موضوعات روز