جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 26
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۱
تیتر20 بررسی می کند؛
یکی از مهمترین پیامدهای توسعه موتوری در ایران خودرو، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.
کد خبر: ۵۱۵۱۹
پاتک موتوری ایران خودرو به آلودگی هوا
تیتر20 - کلانشهرهای ایران طی این سال ها معمولا با آغاز هوای سرد درگیر آلودگی شدید ناشی از وارونگی هوا شده اند و بدون شک امسال نیز این اتفاق ناخوشایند به خصوص در پایتخت رخ خواهد داد. هرچند ثابت شده که در دوران وارونگی هوا، بیشترین نقش در آلودگی را معادن و کوره های قدیمی و البته خودروهای فرسوده دارند، با این حال از تاثیر خودروها به خصوص سواری ها نیز در تیرگی هوا نمی توان گذشت. 

این موضوع را که برخي از خودروهای داخلی از استانداردهای آلایندگی روز دنیا به دور هستند، نمی توان انکار کرد، با این حال طی یکی دو سال گذشته اقداماتی در راستای بهینه سازی موتور و قوای محرکه خودروها صورت گرفته که با به سرانجام رسیدن آنها، می توان از سرانه آلایندگی محصولات خودروسازان کشور کاست. در این بین، ایران خودرو در عرصه توسعه موتور و قوای محرکه اقدامات مهمی را انجام داده که با به ثمر نشستن آنها، میزان آلایندگی سبد محصولات این شرکت در آینده پایین خواهد آمد. 

به عنوان مثال، ایران خودرویی ها در گام نخست توسعه موتور، طی امسال  اقدام به نهایی سازی ارتقای پیشرانه های فعلی در راستای تطبیق آنها با استاندارد روز آلایندگی یورو 5 کرده اند. 

ایران خودرو خانواده ای از موتور را با عنوان  IK3 تعریف کرده که بر پایه نسخه های بنزینی و گازسوز و با امکان تجهیز به سیستم پرخوران توربوشارژر بومی، طراحی شده اند. این خانواده قرار است نسل آینده قوای محرکه محصولات ایران خودرو باشد و دو مشخصه اصلی "کاهش مصرف سوخت" و کاهش آلایندگی" در آنها دیده شده است. طبق اعلام ایران خودرو، میزان کاهش مصرف و آلایندگی در قوای موتورها جدید، تا حد استاندارد یورو6 خواهد بود و در عین حال قدرت خودروهای میزبان نیز افزایش خواهد داشت.

اقداماتی از این قبیل در ایران خودرو، می تواند از جنبه های مختلف به نفع خودروسازی کشور و همچنین شهروندان باشد. یکی از مهمترین پیامدهای توسعه موتوری در ایران خودرو، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی است.

 هرچه سوخت کمتری مصرف شود، طبعا آلودگی نیز کاهش خواهد یافت. از طرفی، با توجه به به روزتر شدن موتورهای جدید ایران خودرو، آنها ذاتا آلودگی کمتری ایجاد خواهند کرد، زیرا استاندارد بالاتری نسبت به نسل فعلی موتورها دارند.

با توسعه این موتورها، می توان سرانه مصرف سوخت در خودروهای سواری تولید داخل را کاهش داد، موضوعی که هم به نفع مملکت است و هم سبب صرفه جویی اقتصادی برای شهروندان خواهد شد. به هر حال هرچه خودرو کم مصرف تر باشد، هزینه سوخت گیری نیز پایین خواهد آمد. از طرفی، ویژگی موتورهای جدید مبنی بر پاس کردن استاندارد آلایندگی یورو5، از سهم آلودگی خودروهای سواری نو به خصوص در دوران وارونگی هوا خواهد کاست. هوا که کمتر آلوده شود، شاخص سلامت شهروندان به ویژه در مقاطعی که پدیده وارونگی رخ می دهد، بهبود خواهد یافت.

 گفته می شود با جایگزینی یک دستگاه از خودروها با محصولات مجهز به پیشرانه جدید ایران خودرو، طی 5 سال موجب کاهش  25درصدی گازهای گلخانه ای شده و 1600 میلیون لیتر نیز صرفه جویی در زمینه مصرف بنزین داشت.

براساس تحقيقات انجام شده، آلودگي هوا از عوامل مرگ و مير و آسيب به سلامت انسان‌ها در سراسر جهان است، بنابراین با توسعه موتورهای کم مصرف تر و پاک تر، می توان از تبعات این ماجرا کاست.

 البته بدون شک در مسیر مبارزه با آلودگی هوا، اسقاط خودروهای فرسوده نقش بسیار مهمی دارد که نباید از آن غافل شد. اما با توسعه موتورها در ایران خودرو، کشور با صرفه جویی ارزی هم مواجه می شود. طبق اعلام ایران خودرویی ها، به واسطه طراحی و تولید خانواده IK3، بالغ بر 680 میلیون دلار صرفه جویی ارزی ایجاد خواهد شد. این موضوع به خصوص در شرایط فعلی که کشور با تحریم و کمبود ارز دست و پنجه نرم می کند، از اهمیت زیادی برخوردار است.
  
پیشرانه موردنظر البته پایان کار ایران خودرو در حوزه توسعه موتور نیست، چه آنکه این شرکت در مراحل بعدی قصد دارد به سمت موتورهای هیبریدی و همچنین برقی برود تا به تدریج خودروهای به اصطلاح پاک را نیز در سبد محصولات خود جای دهد.
ارسال نظرات
موضوعات روز