پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
فدایی: در صورتی که دولت بتواند واردات رسمی را متناسب با نیاز جامعه تعریف کند، هم پاسخگوی نیاز بازار به شکل قانونی می شود، هم می تواند در این مسیر کسب درآمد کند.از سوی دیگر با وضع تعرفه و هزینه های گمرکی و مالیات، به قیمت کالای وارداتی اضافه می کند وبا این مکانیزم، تولید ایرانی که قاعدتاً در این شرایط قیمت پایین تری خواهد داشت، امکان رقابت بیشتری پیدا می کند. مادامی که کالا به صورت غیررسمی وارد می شود، چون هزینه های مذکور را پرداخت نمی کند ودر نتیجه با قیمت کمتری در بازار عرضه می شود، تولیدکننده ی ایرانی مزیت رقابتی خاصی در مقابل حریف نخواهد داشت و ناچار به واگذاری سهم خود از بازار می شود.
کد خبر: ۵۱۶۷۴
تیتر20 - احسان فدایی ، کارشناس بازار لوازم خانگی در گفتگو با تیتر20 درباره چشم اندازهای صنعت لوازم خانگی در شرایطی که رقابت های ناسالمی در این بازار و صنعت شکل گرفته است، گفت: به طور قطع صنعت لوازم خانگی ایران باید با مردم رو راست باشد و در جایی که به واردات نیاز است باید شفاف گفته شود و مطابق با آن برای برآورده کردن نیازهای مردم عمل شود و جایی که امکان تولید داخلی وجود دارد هم اطلاع رسانی شود، زیرا در سال های اخیر عدم شفافیت درباره تولید ملی و ... باعث افزایش رکود بازار لوازم خانگی شده است.
فدایی با بیان اینکه شفافیت از الزامات بازار لوازم خانگی است، افزود: همانطور که در ماه های گذشته دیدیم برخی با نام تولید ملی به دنبال افزایش سهم خود در بازار بودند.
او افزود: حمایت های گلخانه ای در صنعت لوازم خانگی منجر به بروز بازار چالش برانگیز شده و اعتماد مردم را هم از بین می برد و اگر این روند ادامه داشته باشد تبعات منفی آن به مردم و صنعت بر می گردد.
او با تاکید بر اینکه مشتری باید در یک بازار رقابتی بتواند محصولات خود را انتخاب کند، گفت: در سال های گذشته تولیدات ایران در صنعت لوازم خانگی نتوانسته تقاضای مشتریان را برطرف کند، به همین دلیل 40 درصد از کالاهای مورد استفاده در بازار لوازم خانگی از محصولاتی است که به صورت غیر رسمی وارد کشور شده است در حالی که این محصولات هم هیچگونه تعرفه گمرکی و مالیاتی هم نمی پردازند، بنابراین در صورتی که دولت بتواند واردات رسمی را متناسب با نیاز جامعه تعریف کند، هم پاسخگوی نیاز بازار به شکل قانونی می شود، هم می تواند در این مسیر کسب درآمد کند.از سوی دیگر با وضع تعرفه و هزینه های گمرکی و مالیات، به قیمت کالای وارداتی اضافه می کند وبا این مکانیزم، تولید ایرانی که قاعدتاً در این شرایط قیمت پایین تری خواهد داشت، امکان رقابت بیشتری پیدا می کند. مادامی که کالا به صورت غیررسمی وارد می شود، چون هزینه های مذکور را پرداخت نمی کند ودر نتیجه با قیمت کمتری در بازار عرضه می شود، تولیدکننده ی ایرانی مزیت رقابتی خاصی در مقابل حریف نخواهد داشت و ناچار به واگذاری سهم خود از بازار می شود.
به گفته فدایی هر شرکتی به دنبال کسب منافع است به همین دلیل مدیر یک شرکت نمی تواند نماینده عده ای از فعلان این صنعت باشد.
او با بیان اینکه در ماه های گذشته آدرس غلط به مردم داده شده به همین دلیل مردم نمی توانند افزایش قیمت این محصولات را بپذیرند، گفت: واقعیت این است که بخشی از قطعات لوازم خانگی در ایران وارداتی هستند که متاثر از نوسانات دلار هستند، از طرف دیگر رکودی که در بازار به وجود آمده هزینه سربار شرکت ها را افزایش داده است، زیرا میزان تیراژ تولید کاسته شده است و این مساله ناشی از اطلاعات غلطی است که به مردم داده شد و گفتند با افزایش تولید عرضه و تقاضا به تعادل خواهد رسید و احتمالا قیمت ها هم تعدیل می شود اما این اتفاق نیفتاد.
او با اشاره به اینکه اخیرا اطلاعاتی منتشر شده که یک شرکت ایرانی که مدعی تولید ملی بوده یک میلیون در یخچال به صورت اس کی دی از چین وارد کرده در حالی که قبلا مدعی تولید داخلی بود، گفت: به دلیل اطلاعات غلطی که به مردم داده شد بسیاری از مردم دهک های پایین نمی توانند دیگر کالای مورد نیاز خود را تامین کنند هرچند دیگر منتظر کاهش قیمت نیستند و مردم اعتماد خود را به طور کامل از دست داده اند زیرا چندین بار که مدیران مدعی تولید شده بودند عملا اتفاق مثبتی در بازار نیفتاد و حتی برخی تولیدکننده ها قیمت ها را بالاتر برده اند و همین مساله باعث شده به عمق رکود بازار لوازم خانگی در ایران افزوده شود.
به گفته او ساماندهی بازار لوازم خانگی در گرو اقدامات دولت است که باید از طریق ساماندهی بر بازار لوازم خانگی نه تنها محدودیت و انحصار را مدیریت کند بلکه باید شرایط نظارت بر قیمت گذاری هم تغییر کند و از این طریق در حق مصرف کننده ها هم اجحافی نشود.