پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران * پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران
حسنی: درست است که برای قیمت گذاری یک کالا ۳ درصد سود عمده فروش، ۱۲ درصد سود خرده فروش و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه میشود، اما مصرف کننده نمیداند در نهایت چقدر روی قیمت تولیدکننده کشیده شده است چراکه هیچ گونه آموزش و اطلاع رسانی دقیقی در این مورد صورت نگرفت.
کد خبر: ۵۲۷۴۴
تیتر20 - قاسمعی حسنی ، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران گفت: با توجه به اینکه هنوز بسترهای اجرای طرح درج قیمت تولیدکننده روی کالا آماده نشده، این طرح یک آزمون و خطای بزرگ است.
او افزود: هنوز بسترها برای اجرای این طرح آماده نیست. منطقیتر این بود که وزارت صمت از قبل از طریق رسانهها نحوه درج قیمت و محاسبه قیمت نهایی را آموزش میداد تا مصرف کننده بداند کالا را با چند درصد سود و … می خرد.
او ادامه داد: درست است که برای قیمت گذاری یک کالا ۳ درصد سود عمده فروش، ۱۲ درصد سود خرده فروش و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده محاسبه میشود، اما مصرف کننده نمیداند در نهایت چقدر روی قیمت تولیدکننده کشیده شده است چراکه هیچ گونه آموزش و اطلاع رسانی دقیقی در این مورد صورت نگرفت.
حسنی گفت: از سویی دیگر با توجه به عدم شفاف سازی دقیق و نامتوازن بودن هزینهها، نحوه محاسبه هزینه حمل و نقل، کرایه، انبارداری و هزینههای جانبی در کشور ما جای بحث دارد. کاسب میتواند بگوید هزینه انبارداری و کرایه من ایکس تومان شده پس تمام این موارد را روی قیمت مصرف کننده اعمال میکنم.
دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی استان تهران افزود: به عنوان نمونه اگر قیمت تولیدکننده یک کالایی ۸ هزار تومان درج شده باشد و فروشنده این کالا را با قیمت ۱۰ هزار و ۴۰۰ تومان بفروشد؛ مصرف کننده چه ایرادی میتواند به این قیمت بگیرد؟ چگونه میخواهد محاسبه کند که آیا قیمت فروشنده منصفانه است یا خیر؟ کاسب میتواند هزاران دلیل برای قیمت فروشنده بیاورد، مصرف کننده چگونه قرار است متوجه شود که افزایش قیمت اعمال شده، منطقی است؟
او در خصوص تأثیر اجرای این طرح بر کاهش تخفیفهای فیک فروشگاههای زنجیرهای نیز به مهر گفت: فروشگاه برای جذب مشتری بیکار نمینشیند؛ بنابراین ممکن است تابلوهای تخفیف از فروشگاهها برداشته شود اما تابلوهای «جایزه» جایگزین خواهد شد.
حسنی اظهار کرد: در واقع فروشگاه دیگر اعلام نمیکند که ایکس درصد تخفیف اعمال کرده بلکه کلمه تخفیف تبدیل به کلمه جایزه میشود.