پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 16
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۰
تیتر20 گزارش می دهد:
بحران تامین گاز در زمستان سال جاری به جایی رسیده است که فولادسازان را برای برگزاری همایش ها و جلسات هم اندیشی به خط کرده تا بتوانند مسئولان مرتبط با این حوزه را متقاعد کنند که شرایط برای سرمایه گذاری در بخش گاز همچون برق از سوی فولاد سازان فراهم شود. اما در این بین مدیرعامل فولاد خراسان معتقد است باید اصلاح الگوی مصرف در بخش خانگی ایجاد شود و مشترکان پر مصرف جریمه شوند.
کد خبر: ۵۲۸۷۶
پیشنهاد عجیب مدیرعامل فولاد خراسان برای تامین گاز/ غفوری به جای تاکید بر اصلاح الگوی مصرف در صنعت برای مشترکان خانگی نسخه پیچید
تیتر20 - هرچند این داستان به اندازه ای پیچیده شده که نمی توان مطلق فولادسازان یا وزارت نفت یا وزارت صمت را مقصر اصلی آن دانست. در نگاه کلی هر یک از بخش های یاد شده به اندازه خود در این چالش نقش آفرین هستند. 

شاید اصلی ترین انگشت اتهام را بتوان به سوی طراحان طرح توسعه صنعت فولاد گرفت که بدون در نظر گرفتن بحران های پیش رو توسعه  و دست یابی به تولید 55 میلیون تن فولاد برای 1404 را پیش بینی و در دستور کار قرار دادند. 

امروز از نظر ظرفیت های ایجاد شده دستیابی به چشم انداز 1404 مهیا است اما متاسفانه عدم توجه به زیرساخت های اصلی از جمله مواد اولیه و گاز فولادی ها را به سمت کاهش تولید سوق داده است.

اما از سویی دیگر صنایع فولادی برای افزایش بهره وری باید به سمت استفاده از تکنولوژی های به روز و اصلاح الگوی مصرف می رفتند که البته در این میان وضع تحریم ها بار عهده دار شدن این تقصیر را از دوش فولادی ها کم کرده است. 

در ضلع سوم این ماجرا یعنی وزرات نفت، عدم بهره برداری غیر کارشناسی در پارس جنوبی امروز افت فشار را به همراه داشته که نیازمند سرمایه گذاری بالایی برای حل این مشکل است که به هر حال تحریم ها در این بین مانند دژی بلند عمل می کنند. 

با این حال امروز صنعت فولاد در آستانه دستیابی به چشم انداز 1404 با چالش انرژی در حوزه برق و گاز مواجه است که با ورود به فصل زمستان چالش گاز جدی تر از برق خواهد بود زیرا گاز همچون ماده اولیه در تولید فولاد ایفای نقش می کند و کمبود آن مستقیم منجر به کاهش تولید خواهد شد. 

اما در این بین نسخه عجیبی از سوی مدیرعامل فولاد خراسان برای حل این بحران پیچیده شده است. مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان به عنوان راهکاری دیگر برای حل بحران انرژی، اظهار می کند، در حوزه مصارف خانگی باید به سمت بهینه‌سازی مصرف برویم و روش‌های دیگری برای تامین انرژی این بخش در نظر بگیریم بعلاوه اینکه قیمت ‌گذاری گاز را برای مصرف‌ کنندگان باید پلکانی کرد تا در بخش خانگی، الگوی مصرف گاز اصلاح شود. با این اقدام کاربر خانگی خواهد دانست که در صورت مصرف زیاد، هزینه بیشتری خواهد پرداخت و در این زمینه، هوشمندسازی کنتورها نیز توصیه می‌شود.

غفوری پیشنهاد می کند: کارت سوخت انرژی را نیز می‌توان برای هر خانوار تعریف کرد تا میزان مصرف را کنترل کرد. کارت سوخت انرژی راهکاری است تا به ازای تعداد افراد و متراژ منازل، میزان مصرف هر خانه تعیین شود که در میزان مصارف خانگی تاثیر خواهد داشت.

اما آیا در حال حاضر چنین پیشنهادی آن هم در بخش خانگی قابل اجرا است؟‌ اینکه قیمت ها در بخش خانگی پلکانی افزایش پیدا کند می تواند به بهبود الگوی مصرف ما را نزدیک کند، اما آیا نباید قیمت انرژی در صنعت فولاد واقعی تر شود. 

آن طور که پیداست مدیرعامل فولاد خراسان عبارت «اول از خودمان شروع کنیم » را برعکس کرده و به جای تاکید بر اصلاح الگوی مصرف در صنعت به سراغ مشترکان خانگی رفته است.

شاید اصلی ترین دلیل برای این سطح از توقع مدیران عدم اصلاح قیمت حامل های انرژی باشد که البته دولت در بودجه 1401 به سراغ آن رفته با نزدیک کردن قیمت گاز به واقعیت ها، می توان شاهد تکاپوی فولادی ها برای اصلاح الگوی مصرف و سرمایه گذاری در این بخش بود. 

فولادساز بزرگی همچون فولاد خراسان که به دنبال یکه تازی در منطقه خراسان است و با دسترسی به منطقه سنگان ، نگرانی بابت تامین مواد اولیه ندارد، به جای استفاده از راهکارهای نوین برای کاهش مصرف نوک پیکان خود را به سوی بخش خانگی نشانه رفته تا بتواند از بحران پیش آمده گذر کند. 

نکته جالب آن است که غفوری معتقد است مصرف کننده خانگی در این روش در پی افزایش مصرف ملزم به پرداخت پول بیشتری خواهد بود اما در مقابل این سوال مطرح است که صنعت فولاد با حذف یارانه انرژی تا چه اندازه توانایی تحمل شرایط را دارد و تا چه اندازه با تدابیر پیش بینی شده تاب آوری خود را افزایش داده است. 

فولاد سازان امروز بیش از هر زمانی باید از محل سودآوری به دنبال به روز رسانی تجهیزات و بهبود الگوی مصرف باشند. آن طور که پیداست فولادی ها توپ کاهش مصرف را به زمین مصرف کننده خانگی انداخته اند و از موضع خود عقب نشینی نمی کند.


ارسال نظرات
موضوعات روز