شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 18
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
تیتر20 بررسی می کند؛
فولاد هرمزگان در یک سال اخیر با تلاش های همه جانبه سعی بر آن داشت تا خود را به چشم انداز تعیین شده نزدیک کرده و اهداف پیش بینی شده برای سال را نیز محقق کند. البته در این مسیر موانع بسیاری وجود داشت که کار را دشوار کرد اما تلاش جمعی و تدبیر تیم مدیریتی باعث شد تا این مجموعه در پایان سال 1400 کارنامه قابل قبولی از خود منتشر کند.
کد خبر: ۵۴۲۷۲
فولاد هرمزگان در آیینه 1400
تیتر20- نگاهی به عملکرد فولاد هرمزگان در یکسال گذشته نشان می دهد، تمرکز اصلی شرکت بر افزایش تولید است. رکوردهای پی در پی به ویژه در تولید تختال نشان می دهد برنامه ریزی دقیقی در حوزه تامین مواد اولیه و همچنین مقابله با چالش هایی همچون کمبود برق و گاز صورت گرفت تا این مجموعه ثبت رکورد های تولیدی را ادامه دهد.

درواقع چهارمین فولاد ساز بزرگ کشور، در سال تولید ، مانع زدایی ها و پشتیبانی ها سعی کرد با شناسایی موانع و پشتیبانی های لازم رکوردهای جدیدی از تولید به ثبت برساند و در مسیر رشد تولید گام بردارد و که نتیجه آن رشد تولید در 3 ماهه اول سال بود. البته این برنامه ادامه دار بود و رکورد جدید تولید روزانه تختال تولیدی مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۱۱ به میزان ۶۵۹۷ تن و رکورد قبلی تاریخ ۱۳۹۹/۱۲/۲۹ به میزان ۶۴۴۱ تن تختال به ثبت رسید . 

نتیجه چنین عملکردی توجه به بهره وری و بهبود عملکرد خطوط تولید و... است که بخشی از آن مدیون توسعه فعالیت های واحد تحقیق و توسعه است. بهبود خطوط تولید در کنار استفاده از ظرفیت موجود در حوزه دانش بنیان توانست فولاد هرمزگان را در حوزه تولید یاری کند. درواقع همکاری با شرکت های دانش بنیان و حضور در پارک های علم و فناوری از دیگر اقدامات مثبتی بود که فولاد هرمزگان به سراغ آن رفت تا  نتیجه آن را در افزایش تولید مشاهده کند. این افزایش تنها شامل حال تختال نمی شود، بلکه در حوزه آهن اسفنجی نیز این مجموعه در سال جاری موفق به ثبت رکورد ماهیانه تولید شد. 

باتوجه به اتفاقات مثبت در حوزه تولید، می توان به افزایش سود خالص این مجموعه در سال 1400 امیدوار بود، موضوعی که رضایت سهامداران را هم افزایش می دهد. 

در همین راستا و در جهت تحقق اهداف، توسعه هرچه بیشتر در فولاد هرمزگان کلید خورد. این شرکت در بیش از ۵۱ درصد سهام طرح تولید ۱۰ میلیون تن فولادی شرکت ستاره سیمین هرمز مشارکت و سرمایه‌گذاری کرد. چنین حضوری  به معنای توسعه هرچه بیشتر فعالیت های فولاد هرمزگان است اما در این بین موانعی از جمله تامین انرژی وجود دارد که باعث شد این مجموعه خواستار حمایت های دولت در این زمینه شود. بدون شک تامین به موقع انرژی می تواند برنامه های «هرمز» را با چالش همراه کند در صورتی که این مجموعه می کوشد تا در جنوب کشور به قطب اصلی تولید فولاد تبدیل شده از موقعیت جغرافیایی خود استفاده کرده و نقش مهمی در صادرات فولاد کشور داشته باشد. 

اما در همین زمینه جهت افزایش تولید برنامه دیگری در مجموعه فولاد هرمزگان در سال جاری کلید خورد که با تحول دیجتال و تحلیل داده ها به دنبال دستیابی به بهره وری بیشتر است. در این رابطه فولاد هرمزگان اقدام به برگزاری نخستین رویداد در این حوزه با عنوان «علم داده» کرد که می تواند دستاوردهای مهمی به همراه داشته باشد. مدیریت فولاد هرمزگان امروز به این نتیجه رسیده است که صنعت امروز باید با تحولات دیجیتال همراه شود در غیر این صورت از دنیا عقب خواهد ماند و بازار را به رقبا واگذار می کند. 

شاید همین دیدگاه باعث شد تا فولاد هرمزگان در سال جاری در جشنواره ملی بهره وری حضوری درخشان داشته باشد. درواقع علت اصلی این حضور کاهش میزان مصرف الکترود ۶۰۰ در کوره‌های قوس الکتریکی در این مجموعه بود که نقش مهمی در کاهش هزینه های تولید داشت. کمبود جهانی الکترود به توقف تولید برخی فولادسازان یا کاهش تولید آنان منجر شد اما فولاد هرمزگان این مقطع زمانی را بدون ایجاد وقفه در تولید پشت سر گذاشت.

در نهایت چنین رویکردها و اجرای استراتژی های پیش بینی شده فولاد هرمزگان در  نوزدهمین جشنواره تولید ملی، افتخار ملی به عنوان واحد برتر گروه فلزات اساسی معرفی شد.

تمامی این اتفاق در نگاه ملی حاکی از رشد صنعت فولاد است که در بخش استانی به رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی می انجامد. بدون شک در یک سال اخیر در راستای مسئولیت های اجتماعی فولاد هرمزگان اقدامات مهمی انجام داده است که منجر به رشد منطقه و حل برخی مشکلات شده است. از سویی دیگر توسعه هرچه بیشتر در این مجموعه به اشتغالزایی بیشتر منتهی می شود و درنهایت در مقیاس بنگاه اقتصادی به رشد درآمدهای ناشی از فروش داخلی و صادراتی خواهد شد.

ارسال نظرات
موضوعات روز