شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 May 04
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
"توبانک" گردشگری، حریف تازه نفس در زمین بازی نئوبانک های ایرانی
تیتر20- این روزها اغلب در اتوبان ها و گذرهای شهری، تبلیغات بانک گردشگری برای سرویس تازه "توبانک " چشم ها را به خود جلب می کند، اما این اپلیکیشن جدید بانک گردشگری چیست و چه تفاوتی با سایر اپلیکیشن های بانکی دارد؟

اپلیکیشن " TOBANK " اپلیکیشنی هوشمند است که امکان احراز هویت و افتتاح سپرده کاملا آنلاین را بدون حضور در شعبه، برای کاربر فراهم می‌کند. در واقع  " TOBANK " به عنوان یک نئوبانک عمل می کند و به صورت 24 ساعته خدمات خود را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد و بانک گردشگری درردیف نخستین بانک های ایرانی است که اقدام به ایجاد یک نئو بانک واقعی برای اراه خدمات نوین بانکی کرده است.

و اما ؛
نئوبانک چیست و چه تفاوتی با بانکداری سنتی دارد؟
اصطلاح نئوبانک NEO BANK برای اولین بار در سال 2017 برای توصیف ارائه دهندگان خدمات مالی مبتنی بر فناوری‌های نوین که بانک‌های سنتی را به چالش می کشند، به‌ کار برده شد اما مفهوم خود نئوبانک، بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ ظهور کرد و با ایجاد میدان رقابت با بانکداری سنتی، نیاز به شعبه‌های فیزیکی بانک را کنار زد و اکنون در برخی کشورهای جهان تصویری متفاوت از بانکداری آفریده است و امروزه در جهان تبدیل به یک کلید واژه در حوزه فین تک شده است.

به طور خلاصه نئوبانک در واقع نوعی بانک دیجیتالی است که هیچ شعبه فیزیکی ندارد و تمام خدمات بانکی را به صورت 24ساعته و آنلاین به مشتریانش ارائه می‌دهد. بزرگ‌ترین ویژگی نئوبانک این است که تمام خدمات و سرویس‌های بانکی را در یک اپلیکیشن و برنامه داخل گوشی موبایل خودتان دارید. مزیت‌های نئوبانک‌ در دسترس بودن سرویس‌های بانکی برای مردمی است که دنیای دیجیتال حالا بخش مهمی از زندگی آنها را پر کرده و ترجیح می‌دهند هر کاری را غیرحضوری و آنلاین انجام بدهند. پس ساده‌ترین جواب برای توضیح NEOبانک همین است: بانک‌های دیجیتالی که هیچ شعبه فیزیکی‌ای ندارند و تنها در بستر اینترنت و سایت و اپلیکیشن، در دسترس مشتریانشان هستند و خدمات 24ساعته ارائه می‌دهند.

خدمات نئوبانک چیست؟
هر سرویسی که در بانک سنتی ارائه می‌شود، نئوبانک‌ها هم باید به مشتریانشان بدهند. از برداشت و انتقال پول با مبلغ بالا و کارمزدی پایین‌تر از بانکداری سنتی، تا افتتاح انواع حساب پس انداز و جاری به شکل آنلاین. نئوبانک‌ امکان دریافت کارت را هم دارد و تغییر رمز و سرویس‌های دیگر بانکی مانند دادن وام و تسهیلات را هم برای مشتریانشان فراهم می‌کند. ویژگی‌ نئوبانک‌ در این است که تمام این خدمات را باید در هر ساعت از شبانه‌روز که کاربر مایل به دریافتش باشد، به او ارائه بدهند؛ حتی اگر این درخواست، گرفتن تسهیلات باشد. اما واقعیت این است که نئوبانک‌های ایرانی هنوز فاصله زیادی با مفهوم واقعی NEOبانک و بانک‌های چالشگر دنیا دارند. مهمترین دلیل هم به خدمات آنها برمی‌گردد که هنوز کامل نیست و نمی‌توان ادعا کرد با داشتن یک نئوبانک در گوشی موبایل، از بانکداری سنتی بی‌نیاز شده‌اید.
البته اپلیکشن توبانک در ایران بی رقیب نیست و پیش از آن نئوبانک های پرسر و صدای دیگری نظیر بلوبانک، بانکینو و نشان بانک هم در این عرصه به عنوان پیشتازان نئوبانک در ایران وارد شده اند، اما بهرحال هنوز این فضا تشنه نوآوری و رقابت است.

آن چه "توبانک گردشگری" را از بقیه شعب بانکی متمایز می کند:
توان مشتری‌مداری بیشتر با هزینه بسیار ارزان تر
در واقع نئوبانک‌ها و از جمله اپلیکیشن توبانک باید و می‌خواهند که تمامی سرویس‌های بانکی مرسوم و حتی خدمات را بدون داشتن شعبه‌ی فیزیکی انجام دهند. حذف شعب فیزیکی مهم‌ترین تاثیرش در سطح مشتری‌مداری نئوبانک‌ها در مقایسه با بانک‌های سنتی هنگام ارائه‌ی سرویس رخ می‌دهد؛ عملکرد مشتری‌مدار نئوبانک‌ها از مدل‌سازی و با استفاده از الگوریتم‌های تحلیل داده سرچشمه می‌گیرد؛ در واقع این بانک‌نوظهور، می تواند داده‌ها را جمع‌آوری و سپس تجزیه و تحلیل کنند تا به الگوی نحوه‌ی رفتار مشتریان خود برسند و از این طریق نتایج را پیش‌بینی ‌می‌کنند و می‌توانند خدمات شخصی‌سازی‌شده‌ به مشتریان‌شان ارائه دهند. در نتیجه نئوبانک‌ها با استفاده از زیرساخت نرم‌افزاری و با اخذ مجوزهای مربوطه، خدمات بانکی را به‌صورت ارزان و بر پایه مدل‌های درآمدی متفاوت با بانک‌های سنتی ارائه می‌کنند.

راحتی و سهولت
بازکردن حساب در این بانک‌ به نسبت بانک‌های سنتی به راحتی و بی‌دردسرتر و تنها با ایجاد یک حساب کاربری از طریق تلفن همراه میسر است، این بانک‌ بر خلاف شعب فیزیکی بانکی به نحو کاربردپسندتری طراحی شده‌اند و از رابط‌های کاربری متناسب با نیاز کاربران برخوردار است.

کاهش هزینه و امنیت فراوان
گرایش به گسترش و توسعه‌ی نئوبانک‌ها به‌دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌ی بالایی که صرف نیروی انسانی، تامین منابع و سخت‌افزارهای بانکداری سنتی می‌شود، در نهایت سیستمی رمزنگاری‌شده برای ایجاد امنیت داده‌های مشتریان ایجاد کرده است. نئوبانک‌ها ضمن اینکه با قوانین ضد پولشویی همراهی کامل دارند بلکه با حفظ حریم خصوصی کامل مشتریان، سطح بالایی از امنیت را برای مشتریان به‌وجود آورده‌اند و به‌همین دلیل است که طبق برآوردهای موسسه‌ی‌ "KPMG" به‌دلیل مزایای رقابتی نئوبانک‌ها در انگلیس سود آن‌ها در سال حتی یک‌سال پس از تولید یعنی در سال ۲۰۱۶ مبلغی معادل ۱۹۴ میلیون دلار برآورد شده است.

همچنین باید یادآور شد که برای همه مشتریان شبکه بانکی کشور با استفاده از اپلیکیشن جدید "toBank” گردشگری امکان درخواست صدور کارت و کاربری اینترنت بانک و موبایل بانک فراهم بوده و کارت بانکی پس از احراز هویت، در محل اعلامی اعلامی کاربر تحویل می‌شود.

نکته مهمی که در پایان باید مورد توجه قرار گیرد این است که بانک گردشگری را در زمره بانکهای پیشتاز ایرانی در این سطح است که برای به روز رسانی سرویس ها و خدمات بانکی خود اقدام به راه اندازی نئوبانک برای کاربران و مشتریان کرده که بی شک در صورت راهبری مناسب و به کارگیری استراتژی های اصولی در سطح بازار می تواند به اقبال قابل توجهی در میان ایرانیان بیانجامد.

گفتنی است تمام خدمات مربوط به احراز هویت و افتتاح حساب آنلاین و سایر ریسک های بانکی با استفاده از TOBANK ، توسط بانک گردشگری تضمین شده است.


ارسال نظرات
موضوعات روز