سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 30
پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران    *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *    پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران     *     پایگاه خبری تیتر20 ؛ رسانه بنگاه های اقتصادی ایران      
۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۲
ایران خودرو در مسیر اجرای فرمان خودرویی رئیس جمهور
تیتر20 - رئیس جمهور اوایل اسفند سال گذشته فرمانی هشت ماده ای را برای صنعت خودرو ابلاغ کرد، فرمانی که در یکی از بندهای آن، بر ارتقای کیفی خودروهای تولیدی تاکید شده است. از همین رو ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز ایران، برنامه هایی را برای عمل به این فرمان در نظر گرفته است، هرچند البته این شرکت پیش از صدور دستورات رئیس جمهور نیز به سمت ارتقای کیفی تولیدات خود رفته بود.

در بند دوم فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور آمده که " تولید خودروهای جدید و پیشرفته، خودروهای برقی، متصل و خودران گسترش یابد و سرمایه گذاری و بسترسازی برای ورود دانش و فناوری موجود در صنایع دفاعی و فضایی و ظرفیت شرکت های دانش بنیان برای ایجاد تحول در خودروسازی «در مقیاس اقتصادی»، فراهم شود". 

در این بند عملا به خودروسازان دستور داده شده که به سمت فناوری های جدید به ویژه محصولات برقی، متصل و خودران رفته و در این مسیر از شرکت های دانش بنیان و حتی نهادهای نظامی نیز کمک بگیرند.

مرور برنامه های ایران خودرو نشان می دهد این شرکت از مدت ها پیش به سمت محصولات برقی رفته و حتی در حوزه خودروهای متصل نیز گام هایی برداشته است. به عنوان مثال، ایران خودرویی ها تولید مدل برقی تارا را در دستور کار تولید قرار داده اند و این محصول شاید امسال یا سال آینده روانه بازار شود. مرحله نخست نمونه‌سازی تارای برقی به پایان رسیده و ایران خودرویی ها به دنبال ساخت نمونه صنعتی و رونمایی از آن طی امسال هستند.

با تکمیل آزمون‌های لازم و در صورتی که زیرساخت های موردنیاز فراهم شود، محصول موردنظر وارد فاز تولید انبوه خواهد شد تا ایران خودرو نیز دارای محصولات برقی شود. تارای برقی می تواند مقدمه ای باشد برای حرکت ایران خودرو به سمت تولید محصولاتی دیگر در این حوزه.

 به عنوان مثال، دنا نیز از قابلیت برقی به شدت برخوردار است، چه آنکه حالا جزو محصولات اصلی ایران خودرو به شمار می رود و نزد مشتریان نیز جایگاه مناسبی پیدا کرده است.

اما ایران خودرو در حوزه خودروهای متصل هم بیکار نبوده و گام های نخست را برداشته است. مهر سال گذشته تفاهم‌نامه «مشارکت در حوزه خودرو متصل» در راستای هوشمندسازی صنعت خودرو و حمل و نقل، بین همراه اول و ایران خودرو امضا شد. 

این خودروساز همچنین در راستای هوشمندسازی محصولات خود، با نهادهای علمی به ویژه دانشگاه ها نیز وارد همکاری شده است (از جمله جهاد دانشگاهی صنعتی شریف). بر این اساس قرار است در مرحله نخست هوشمندسازی محصولات ایران خودرو، اتصال پذیری آنها اجرا شده و در آینده سامانه‌های سیستم‌ های دستیار راننده موسوم به ADAS  نیز در محصولات این شرکت نصب شوند.

در بخش دیگری از فرمان رئیس جمهور در حوزه کیفی اما به محصولات خودران اشاره شده است. "خودران" تکنولوژی جدیدی است که برخی بزرگان صنعت خودرو جهان آن را در دستور کار قرار داده و حتی محصولاتی محدود را نیز در این حوزه عرضه کرده اند (از تسلا).

با این حال هنوز در خودروسازی ایران اقدامی جدی در حوزه محصولات خودران انجام نشده، چه آنکه ورود به این عرصه نیازمند همکاری و مشارکت خارجی و البته سرمایه گذاری کلان است. در صورت لغو تحریم و تامین نقدینگی، ایران خودرویی ها می توانند گام های اولیه در حوزه محصولات خودران را نیز بردارند، هرچند البته این پروژه زمانبر بوده و بعید است به این زودی ها شاهد اجرای آن در صنعت خودرو کشور باشیم.

اما در فرمان خودرویی رئیس جمهور، بر همکاری خودروسازان با شرکت های دانش بنیان و نهادهای نظامی نیز تاکید شده است. در این حوزه نیز ایران خودرو پیش تر اقداماتی را انجام داده است. به عنوان مثال، این شرکت در حوزه تولید مصولات برقی همکاری هایی با دانش بنیان ها دارد، ضمن آنکه با توجه به شعار امسال، تقویت این همکاری ها در دستور کار آبی های جاده مخصوص است. همکاری با نهادهای نظامی هم در برنامه ایران خودرو قرار داشته، هرچند البته گزارشی رسمی درباره نتایج آن منتشر نشده است.   


ارسال نظرات
موضوعات روز